A nyári menetrendben folytatódik a Budapest Airport forgalmi bővülése, amelyet az új járatok és a nyári vizes VB látogatottsága is erőteljesen befolyásol majd. Az idén 39 légitársaság új és újrainduló útvonalából lehet választani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Új szereplők
Két új szereplőt is köszönthetünk a ferihegyi betonon: a Flybe-t és az Ukraine International Airlinest (UIA). A brit légitársaság ebben a hónapban indult, hetente háromszor közlekedő járatával újabb londoni légikikötő érhető el. London-Southend elsősorban a közelben élő magyarok számára lehet kedvező alternatíva, a többi repülőtérhez képest. A járatot a Stobart Airtől bérelt Embraer 175-ös repülőgépekkel közlekedtetik. London népszerűsége töretlen, tavaly másfél millióan utaztak ezen az útvonalon repülővel. Ugyanakkor már látható, hogy túlkínálat alakult ki a piacon, és a Brexit gazdaságra gyakorolt hatására vár minden érintett. (Ennek tudható be, hogy a Norwegian az őszi menetrendben feladja Budapest–London Gatwick járatát.)
Újra lesz Kijev nagyobbik, Borispol nevű repülőterével közvetlen kapcsolat, az Ukraine International Airlines új járataival. (A Wizz Air a kisebb, fapados forgalmat kiszolgáló Zhuliany reptérre jár.) A légitársaság modern gépekkel és jó fedélzeti kiszolgálással rendelkezik, hálózatán olyan célállomásokra is eljuthatunk kedvező áron és jó átszállási idővel, mint Tbiliszi vagy Almaty.
Irány a Balkán!
A tavasz legnagyobb újdonsága az államilag támogatott balkáni járatok elindulása. A Wizz Air 5 célállomásra indítja hetente kétszer a 180 fős Airbus gépeit: Tirana, Podgorica, Szkopje, Szarajevó és Pristina. Ezek mind olyan városok, ahová a Malév csődje után már nem lehetett közvetlen járattal eljutni Budapestről. Szintén újdonság a Budapest–Astana közé bejelentett, nyártól induló heti két Wizz-járat, amely Kazahsztán fővárosával teremt kapcsolatot. Korábban már bemutatott, de ténylegesen most induló járatok Ferihegyről: Faro, Hannover, Bergen és Lamezia Terme.
A Ryanair mindössze egy járatot jelentett be a nyári szezonra, így heti kétszer East Midlendsbe fog repülni. Ezen az útvonalon közvetlenül versenyzik majd a Jet2 légitársasággal. Az ír fapados óriás inkább az őszi időszakra készül komolyabban, akkorra tervez erőteljes kapacitásbővítést és új útvonalakat.
Nyáron újraindul az Air Canada Rouge légitársaság Budapest és Torontó-Pearson járata, amelyet a tavalyi évnél korábban indít, és kezdetben hetente háromszor, majd július 20-tól már minden héten hat alkalommal fog repülni.
Jönnek a japánok is?
Visszatér a TAP és az Iberia is Budapestre. A spanyol cég újra Madridba nyit szezonális járatot, amely fokozatosan bővül, augusztus során már napi rendszerességgel repül. Kiváló átszállási lehetőségek nyílnak így meg Közép- és Dél-Amerika nagyvárosai felé. Ebben erős a portugál versenyző is, hiszen a volt gyarmatok felé jó hálózatot épített ki Lisszabonból a TAP. Az újraindulás után a cég ismét napi, egész évben közlekedő járattal lesz jelen Budapesten. A Vueling diszkont gépeivel is találkozhatunk újra Ferihegyen, a társaság a Budapest–Barcelona közötti erős forgalomból próbál magának kiszakítani egy darabot. A Ryanair visszanyitja Korfu és Tampere felé közlekedő járatát, a Wizz Air nyaralójáratai pedig a szokásos célállomásokra repülnek: Rodosz, Heraklion, Alghero, Burgasz, Ibiza, Korfu, Palma de Mallorca, Zákinthosz; a foglalási adatok alapján azonban Várna kimarad.
Az Air Berlin, az Air France, a LOT, a KLM és a Qatar növeli a nyári menetrendi időszak alatt budapesti járatainak számát. Az Air China ismét visszahozza vasárnapi járatait is Peking felé. Egyetlen jelentős csökkenés látható, az Alitaliának a tavalyi 10 helyett idén csak 7 járata marad Budapest és Róma-Fiumicino között. A tavaly nyáron közlekedő Air Asiana szöuli charter járatáról még nincs hír, pedig korábban nagyon jó töltöttséggel közlekedett. Nem lenne meglepő, ha a japán ANA gépei is megfordulnának Budapesten a nyáron megrendezésre kerülő FINA úszóvilágbajnokság ideje alatt, mert ez a légitársaság az esemény főszponzora.
Schulek Tibor
A cikk a KözlekedésVilág 2017. április-májusi számában jelent meg.