A Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) 2004-ben alakult szakmai civil szervezetként, azóta képviseli a tagság érdekeit. Szükség esetén szervezési, koordinációs feladatokat is ellát a szövetség, így például a hajózás korlátozásával kapcsolatos ügyekben, vagy a hajózási vállalkozások stratégiai érdekeinek megjelenítésével a hatóságok, önkormányzatok döntési folyamataiban.
A MAHOSZ-nak olyan patinás tagjai vannak, mint a Személyhajósok Szövetsége, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége, a Révhajósok Országos Szövetsége és a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület, valamint az idén januárban csatlakozott Leányfalui Vadkacsa Gyermek Evezős Egyesület és a Magyar Vitorlás Szövetség. Így már nemcsak a hivatásos, de a kedvtelési hajósok és a sporthajózás képviselőinek szakmai érdekképviseletét is ellátják, amiben nagy segítséget jelent az elnökség mellett működő munkacsoport. A szövetség továbbá keretet kíván biztosítani annak a tényleges szakmai alapokon nyugvó érdekegyeztetésnek is, amely a hivatásos és a kedvtelési hajósok között időnként felbukkanó konfliktusok békés megoldására szolgál, erősítette meg Major Ernő.
A projektmenedzser elmondta, a MAHOSZ és a Személyhajósok Szövetsége ez év áprilisában is megrendezi az ún. tavaszi hajókirajzást, ami a dunai személyhajózási szezon kezdetét jelképezi. Körülbelül 20 személyhajón kívül a Folyami Flottilla, a Vízirendészet, a Tűzoltóság, valamint legalább egy szállodahajó is részt vesz majd a rendezvényen, ahol a tavalyi kirajzástól eltérően nem völgy-, hanem hegymenetben, alakzatba rendezve közlekednek majd a hajók.
A MAHOSZ mint a Logisztikai Egyeztető Fórum tagja – a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségével együtt – részt vesz abban a kezdeményezésben a kormánynál, amelynek lényege a hazai logisztika fejlesztését célzó közös munka megkezdése. Reményeik szerint a kormány kész a párbeszédre, ami – a szakmailag alátámasztott javaslatok elfogadása esetén – jelentős nemzetgazdasági bevételt és a logisztikai ágazat szereplőinek talpon maradását, versenyképességének javulását eredményezheti.
Eddig nem volt gyakorlat a hajós szakmáért, a vízi sportért, a hajózás népszerűsítéséért sokat dolgozó személyek elismerése, ezért a MAHOSZ elnöksége úgy döntött, hogy megalapítja A Magyar Hajózásért díjat. Az oklevélből és aranyplakettből álló elismerést első alkalommal az idei hajósbálon vehette át három kiváló szak- és sportember: Horváth József hajóskapitány, szakíró, hajózási szakértő, Fa Nándor, hajóépítő és földkerülő vitorlázó, valamint Tamáska Csaba, a hajózási hatóság osztályvezetője.
A szövetség szerint a nyári budapesti vizes világbajnokság kapcsán a Carl Lutz rakparton (Margit-híd feletti szakasz) folyó átépítési munkálatok súlyosan érintik a személyhajók tevékenységét. Ha minden hajó egyszerre köt ki az utasokkal, majd újakat vesz fel, akkor a turisták szállításához összesen kétszer 36 autóbuszra van szükség. Számos kikötőhelyet azonban nem lehet megközelíteni turistabuszokkal, a környező utcákban pedig jó, ha 10 busz meg tud állni. A MAHOSZ az érintett V. és XIII. kerületi önkormányzat segítségét kérte, hogy tegyék lehetővé a kikötőkhöz érkező turistabuszok ideiglenes parkolását, és mindkét önkormányzattól pozitív választ kaptak. A közeljövőben a Parlament elnökének támogatását is kérik egy kis terület parkolóhelyként való ideiglenes használatához, illetve konzultációt kezdeményeztek a Főváros képviselőivel a rakpart jövőbeni működésével kapcsolatban.
A MAHOSZ a Pro Danube által szervezett konzorcium tagjaként részt vesz az Európai Unió Interreg pályázatának megvalósításában, melynek elsődleges célja a hajózás adminisztratív akadályainak felmérése és megszüntetésük kezdeményezése. A szövetség tervezi a hajózásban érintett összes hazai szereplő megkeresését, hogy minél részletesebb képet kapjon a munkájukat hátráltató adminisztrációs terhekről, s azokat közvetítse az európai illetékesek felé.
A hajózási szakma hazai és nemzetközi szinten is jelentős szakemberhiánnyal küzd, a szervezet ezért hajógépész-toborzásba kezdett, és igyekszik felkészíteni a jelentkezőket a gépüzemi feladatok ellátására. Elsősorban olyan szervezetektől (rendőrség, tűzoltóság) igyekeznek kollégákat megnyerni – akár másodállásban is –, ahol nem idegen a csapatmunka, az elhivatottság és a szolgálatkészség.
A cikk a KözlekedésVilág 2017. április-májusi számában jelent meg.