2017 a kisvasutak nagy éve lesz?

Nyártól szabályozási könnyítések a keskeny nyomközű járműveknél

Február elején izgalmas témákkal várták a XXIII. Kárpát-medencei kisvasutak találkozója résztvevőit Budapesten. A legfontosabb téma a tavaly év végi kormányhatározatban megjelölt közel 10 milliárd forint sorsa, amely évtizedek óta a legnagyobb összegű forrás, amit a keskeny nyomközű vasutak fejlesztésére lehet költeni.

Téli csendélet a somogyi erdőségben, Mesztegnyőnél, fotó: Schulek Tibor

Jelentős fejlesztések indulnak

Kiemelt cél a családok aktív, természetben eltöltött szabadidejének növelése, hangoztatta előadásában Révész Máriusz. A kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztésével és népszerűsítésével megbízott kormánybiztos elmondta, az erdei kisvasutakat érdemes kiemelt turisztikai attrakciónak tekinteni egy-egy térségben, amelyre számos más szolgáltatás épülhet, és a kitűzött társadalompolitikai célok elérésében nagyon számít rájuk. A Magyar Közlönyben megjelent határozat értelmében a kisvasutak fejlesztésére szánt pénz a MÁV-hoz érkezett, de várhatóan a legfontosabb erdei vasutak infrastrukturális és gördülőállományát kell belőle modernizálni. Az előzetes tervek szerint Lillafüred, Gyöngyös, Királyrét, Kemence és a debreceni Zsuzsi vasút juthat jelentős fejlesztési öszszeghez. A február végéig összeálló javaslatokba bekerülhet a Vál-völgyi kisvasút Felcsút–Bicske szakaszának megépítése, valamint egy reális felújítási javaslat esetén a MÁV egyetlen működő kisvasútjának, a balatonfenyvesinek Imremajor–Csisztapuszta között régóta várt újraindítása is. Továbbá felmerült a Gemenci ártéri erdőben közlekedő vonal árvízvédelmi megerősítése 450 millió forint értékben és a Szenta–Kaszó közötti vonalon egy rövid, jelenleg nem használt szakasz felújítása is.

Az elmúlt évben két szakasszal bővült a hazai kisvasúti vonalak hossza. Megépült a Vál-völgyi kisvasút Felcsúton, valamint teljes vonalon közlekedik a Transzbörzsönyi kisvasút (Szob–Nagybörzsöny), miután a hiányzó Márianosztra–Nagyírtás szakasz is elkészült. Az új vonalakra más kisvasutakról hoztak járműveket, valamint egy házilag épült motorkocsi is készült a Börzsönybe.

Pártolják a vasútüzemeket

A fejlesztési források lehetőséget nyitnak új járművek beszerzésére, illetve alternatívaként vizsgálandó a C50-es, illetve Mk48-as mozdonyok korszerűsítése is. Mindkét mozdonytípus esetén volt már példa egyedi, általában csak egy-egy példányt érintő átépítésre, az Mk48-as esetében még hibrid hajtást is alkalmaztak. Nagyobb sorozat esetén kellően hatékony és fenntartható megoldások születhetnek a remotorizáció során.

A kormánybiztos ismertette, a törvényalkotás is a vasútüzemek pártjára állt. A Vasúti törvény nyáron várható módosítása során az egyszerűsítésre törekednek, így sok esetben a kisvasutak egyszerűen kikerülnek a merev szabályozás alól. A változás természetesen nem szabályozatlanságot fog okozni, de csak így biztosítható a foglalkoztathatóság feltételeinek észszerű módosítása, ami az üzemvitelt sok esetben közel ellehetetlenítette.

Jó hírek a Gyermekvasútról

A kisvasutak ismertségének növelése érdekében újra fontos szerepet kaphatnak a rendezvények. A jövőben turisztikai céllal hajtánypálya nyílhat a bezárt kecskeméti kisvasút egy szakaszán és Szilvásváradon, ahol a felhagyott nagyvasúti pályát lehetne használni. A hallgatóságban ülő üzemvezetők kérték, hogy a cafetériában nagyon népszerű SZÉP kártyával is lehessen fizetni a kisvasutakon.

A tanácskozás második részében a kisvasutak vezetői ismertették az elmúlt év eredményeit, a várható fejlesztéseket. Csanádi Sándor, a Gyermekvasút műszaki vezetője megnyugtató híreket közölt. A műszaki okból jelentkező személykocsihiányt lassan sikerül orvosolni; a felújított mozdonyokat nyomkarimakenő berendezéssel látták el, így az ívek, valamint az abroncsok kopása is mérséklődött. Az értékmentésben is kimagasló szerepet játszik a hűvösvölgyi fűtőház, így újabb működő  nosztalgiajárművekkel gazdagodhat a flotta. Mátrai Imre üzemvezető Miskolcról büszkén említette, hogy egy alapítvánnyal közös szervezésben több, mint húszezer utast köszönthettek a naponta négyszer Lillafüredre közlekedő Mikulásvonatokon. Paulik János és Berki Zoltán a Transzbörzsöny kisvasút első évének forgalmi és üzemviteli tapasztalatait ismertette.

A hazai erdei vasutak tavalyi forgalmi adatai

Üzemeltető Megnevezés Km Utasszám
(fő) 2016
1. ZALAERDŐ Zrt. Lenti-Csömödér Állami Erdei Vasút (ÁEV) 32 20 207
2. ÉSZAKERDŐ Zrt. Lillafüredi ÁEV 31 229 191
3. GEMENC Zrt. Gemenci ÁEV 30 71 961
4. EGERERDŐ Zrt. ÁEV Mátravasút 18 61 972
5. D.K.V. Zrt. Zsuzsi ÁEV 17 21 536
6. Ipoly Erdő Zrt. Királyréti ÁEV 11  117 600
7. ÉSZAKERDŐ Zrt. Pálházi ÁEV 9 33 214
8. SEFAG Zrt. Mesztegnyői ÁEV 9 9 477
9. Mecseki Erd. Zrt. Almamelléki ÁEV 6 5 600
10. HM Kaszó Er. Zrt. Kaszói ÁEV 8 13 111
11. Nagybörzsönyi E.Kv.Np.Kft. Nagybörzsönyi ÁEV 8 18 459
12. EGERERDŐ Zrt. Szilvásváradi ÁEV 4 270 251
13. EGERERDŐ Zrt. Felsőtárkányi ÁEV 5 31 574
14. Börzsöny Kisvasút Np.Kft. Szobi ÁEV 13 10 720
15. Ipoly Erdő Zrt. Bezina-völgyi ÁEV (Márianosztra–Nagyirtás) 7 kb. 17 500
16. K.B.K. Kemence Erdei Múzeumvasút 7 25 324
Összesen: 215 958 697

Schulek Tibor

A cikk a KözlekedésVilág 2017. márciusi számában jelent meg.