Komoly szervezési bravúrt láthattak a fővárosi lakosok annak érdekében, hogy a nyári szünet alatt minél több kötöttpályás vonal megújításra kerülhessen. Az M3-as metró több, mint fél éve zajló lezárása mellett megújult a legnagyobb forgalommal rendelkező 4-es-6-os és az 1-es villamos egy-egy jelentős szakasza.
Felújítás húsz év után
Június közepétől szeptember elejéig, az iskolai szünet ideje alatt a fővárosi járatok utasforgalma eltérő mértékben, de akár 20 százalékkal is lecsökken. A Budapesti Közlekedési Központ ezért mindig erre az időszakra tervezi a nagy forgalmú kötöttpályás villamosvonalak felújítását. Az idei év egyik legfontosabb beruházása a nagykörúti 4-es és 6-os villamos középső szakaszának teljeskörű felújítása volt az Oktogon és a Harminckettesek tere között. Ezen a szakaszon a kilencvenes évek közepén történt utoljára nagyobb felújítás, azóta kisebb, a forgalombiztonság fenntartásához elengedhetetlenül szükséges javításokat végeztek csak el. A nagykörúti villamosok éjjel-nappal közlekednek, naponta mintegy 400 ezer utast szállítanak, ezzel a világ egyik legforgalmasabb villamosjáratának tekinthetők. A nyári felújítás idején több mint 3200 méter hosszon építették át a villamospályát, olyan korszerű, rezgéscsillapított beton felépítménnyel, amely várhatóan hosszú évekig biztosítja a zavartalan forgalmat. Kiegészítő munkaként a Széna tér és a Mechwart liget között, valamint a Corvin negyed és a Mester utca között a vonal fenntartásához szükséges beavatkozást is elvégezték, ahol csak a későbbiekben készülhet majd el az új pályatest. A rekonstrukció idején buszsávot alakítottak ki a Nagykörút érintett szakaszán, a közúti forgalom számára pedig irányonként egy-egy sáv állt rendelkezésre.
Kétütemű rekonstrukció
Július elejétől felújították az 1-es villamos Mester utca és Népliget közötti, valamint a Hős utca környékén található azon vágányszakaszát, ahol a néhány évvel ezelőtti vonalfelújítás idején csak a megállóhelyek korszerűsítése történt meg. A két nagyobb építési ütemben zajló rekonstrukció első időszakában az 1-es villamos a Fehérvári út/Etele út felől a Közvágóhíd H megállóhelyig, a Bécsi út/Vörösvári út felől pedig a Puskás Ferenc Stadion M megállóhelyig közlekedett; a kimaradó szakaszon pótlóbusszal lehetett utazni. A második, augusztus végéig tartó időszakban Óbuda felől már a Népligetig jártak a villamosok, míg Dél-Buda felől továbbra is a Közvágóhídig lehetett villamossal eljutni; ebben az időszakban Buda felé a 103-as autóbusz, valamint az Infopark és környéke jobb kiszolgálása érdekében a meghosszabbított 153-as busszal lehetett utazni. A forgalomkorlátozáshoz kapcsolódva – az alternatív utazási lehetőségek körének bővítése érdekében – MOL Bubi gyűjtőállomást helyezett ki a BKK a Népliget Volánbusz pályaudvarnál. Budapest második legfontosabb villamosvonalán a sínek cseréjén kívül megerősítették a földműveket és kicserélték sínágyazatot, valamint felújították a vágányokat keresztező útátjárókat. A gépkocsival közlekedőket is érintették a munkálatok, mert a munkaterületek mellett a Hungária körúton és a Könyves Kálmán körúton a közúti járművek számára kisebb közúti kapacitás állt rendelkezésre. A pótlóbuszok haladását itt is forgalomtechnikai beavatkozások segítették.
Önjáró trolibuszok bevetésen
Július végétől az M2-es metró megállás nélkül haladt át a Kossuth Lajos tér állomáson az ott létesülő irodaház építési munkái miatt. Ebben az időszakban a Kossuth Lajos tér a Deák Ferenc tér felől az M2A jelzésű pótlóbusszal, a Batthyány tér felől átkelőhajóval volt elérhető. Érdekességnek számított, hogy hétvégén a BKK javaslatára önjáró trolibuszok is közlekedtek az M2A járaton, így zaj és füst szempontjából tehermentesítették a belvárosi lakosokat. A nyáron elkészült a Fehérvári út és Etele út kereszteződésében zajló vágányépítés is, amely a jövőre elinduló meghosszabbított 1-es villamos egyik fontos eleme.
A közlekedésszervező összehangolt munkája következtében a felújítások rendben és határidőre lezajlottak, az utasok mindebből a lehető legkisebb zavartatást érezték.