Ez a cikk a KözlekedésVilág II. negyedéves számában jelent meg.
Álmaimban Amerika visszainteget, álmaimban Amerika nem mondhat nemet – szól az A.D. Stúdió immár 10 éves száma. Ennyit ugyan nem, de a gazdasági válság és a nemzeti légitársaság csődje miatt hét évig Egyesült Államokba közlekedő közvetlen járat nélkül maradt Budapest. Május elején egymást követő napokon indult el a LOT és az American Airlines új járata az Egyesült Államok felé.
Ahogy korábban megírtuk, a repülőjegy-kereső oldalak statisztikája szerint több, mint 150 ezer utasútvonal keresése zajlott Budapest–New York útvonalra, amely a térség egyik leginkább hiányzó kapcsolata volt. További ugyanennyi potenciális utazó pedig más amerikai városokba repül tovább, akik számára egy nagyobb amerikai repülőtér jó kapcsolatokat adhat.
A piacon kínálkozó lehetőséget elsőként a lengyel LOT ragadta meg, méghozzá egészen újszerű módon, hiszen egy Boeing 787-8-as Dreamliner típusú géppel bázist nyitott Budapesten. A közvetlen New York-i járatok májustól hetente négy alkalommal, Chicago felé pedig heti két alkalommal repülnek. A fedélzeten magyar nyelven beszélő légiutas-kísérők teljesítenek szolgálatot, és Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatójának tájékoztatása szerint pilótákat és irodai személyzetet is keresnek a „Magyar LOT” megalapításához és üzemeltetéséhez. A járat indításának gazdasági fontosságát Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is hangsúlyozta; ma 1700 amerikai vállalat több mint 100 ezer magyarnak ad munkát. Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója elmondta, hogy a két ország között tavaly közel félmillióan repültek, ezért nagyon nagy igény volt már a közvetlen járatokra. A rendezvényen részt vett David Kostelancik, az Egyesült Államok budapesti ideiglenes ügyvivője és Jerzy Snopek, Lengyelország Magyarországra akkreditált nagykövete is. A 787-esek forgalmi karbantartását a LOT saját leányvállalata (LOTAM – LOT Aircraft Maintenance Services) végzi, míg a járatok földi kiszolgálását a Menzies Aviation látja el Ferihegyen. A repülőgépek maximálisan 252 fővel repülnek, és minden járat körülbelül 12 tonna belly cargo árut is képes szállítani. A légitársaság saját áruszállítási értékesítési irodát nyitott Budapesten. Az üzleti utazók számára még nyáron saját üzleti váró megnyitását tervezi a LOT, míg a repülők fedélzeti menüje hamarosan
magyarul is beszélni fog.
Az American Airlines hét év kihagyás után tért vissza Budapestre, még 2011-ben ők üzemeltették a Malév légiszövetségi partnereként a New York-i járatot. Most viszont Philadelphiából indítanak naponta közlekedő járatot Budapestre a 2018-as nyári menetrendben, amely az American teljes hálózatára jó átszállási kapcsolatokat kínál majd. A légitársaság régebbi, Boeing 767-300-as repülőgépeivel teljesíti a ferihegyi utakat. Richard Muise, az American Airlines európai és kanadai üzemelésért felelős vezetője azt mondta, a közvetlen és az átszálló utasforgalomban is nagyon erős érdeklődést tapasztaltak, az első hónapokban szinte telt házzal közlekednek a repülők. A legnépszerűbb célállomás Budapestről Miami, amelyet Los Angeles, San Francisco és Chicago követ. Az American felújított fedélzetű 767-esei háromosztályos elrendezésben 209 utas szállítására képesek, business osztályon 28 utas, 21 fő premium economy osztályon és 160 turista ülésben utazhat. Lehetőség van tabletek bérlésére az út alatt, mert nem láttak el minden ülést saját monitorral, így a központilag meghatározott moziélményt el lehet kerülni.
A korábbi évekhez képest hamarabb, már áprilisban visszatért Budapestre az Air Canada Rouge torontói járata, és egészen január közepéig, tehát a téli időszakban is foglalható lesz. A nyári csúcsidőszakban mindennap lesz juharfalevéllel díszített járat Ferihegyről, amely a kanadai nagyváros elérésén túl átszállásra is kedvező feltételeket teremt Toronto Pearson repülőtéren.