A kormány 2022-ig 4000 milliárd forintot fordít közúti és vasúti fejlesztésekre az ország logisztikai pozíciójának erősítése érdekében – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Mogyoródon.
A Magyar Export-Import Bank és Magyar Exporthitel Biztosító (Exim) szervezésében tartott rendezvényen a miniszter ismertette, hogy a következő években 2500 milliárd forintból fejlesztenek 900 kilométer gyorsforgalmi utat. Az összeg 55 százalékát a magyar költségvetés, 45 százalékát uniós forrás biztosítja. Vasúti fejlesztésekre 1500 milliárd forintot fordítanak, ebből 900 kilométer vasúti pályát korszerűsítenek. A fejlesztésekkel 45 ezer új férőhely-kapacitás jön létre, új teherszállítási eszközök jelennek meg a magyar vasútvonalakon, és a Magyarországon villamosított vasútvonalak hossza el fogja érni a 3300 kilométert.
Szijjártó Péter megemlítette az ország logisztikai potenciáljának bővítésére szolgáló, már lezárult vagy folyamatban lévő fejlesztéseket, köztük a szlovéniai Koper kikötőjét Budapesttel összekötő vasútvonal teljes villamosítását. Elmondta, már építik az új komáromi Duna-hidat is, amelyet teherszállításra 2020 első negyedévétől lehet használni. Megkezdik a szlovák kormánnyal közösen öt új határátkelő létesítését, amelyhez uniós forrásokat is sikerült nyerni, így két új Ipoly-hidat is építenek. Rajkánál elindult a magyarországi autóútszakasz bővítésének előkészítése: a Budapest–Pozsony közötti utat kétszer kétsávosra bővítik.
Emlékeztetett arra, hogy a múlt héten Pekingben megállapodtak a Budapestet Belgráddal összekötő vasúti pálya modernizálásának végleges menetrendjéről. Itt 2–2,5 éves kivitelezési munkálatok után, végig villamosított, kétvágányú pályán lehet majd közlekedni, és ezzel elérhető, hogy a kínai selyemút koncepcióban a tengeri úton Európába szánt és Görögországban kirakodott áruk Magyarországon keresztül jussanak el Nyugat-Európába.
A miniszter beszámolt arról is, hogy a visegrádi miniszterelnökök megállapodtak egy közös gyorsvasút fejlesztésének előkészítéséről, amelynek a megvalósíthatósági tanulmányára a magyar kormány 1,5 milliárd forintot hagyott jóvá. Hozzátette, hogy a tervek szerint a vasút Budapestet Varsóval, Pozsonyon és Brünnön (Brno) keresztül kötné össze. Szólt arról is, hogy a román kormánnyal szintén megállapodtak egy gyorsvasút kiépítésében Budapest és Kolozsvár között, amely megvalósíthatósági tanulmányára egymilliárd forintot hagyott jóvá a magyar kormány.
mti.hu