Új, jégmentes kikötő és egy 520 kilométeres vasútvonal építésével csatolná az európai áruforgalmi vérkeringésbe a kínai Új Selyemút-kezdeményezés arktiszi hajóútvonalát Norvégia és Finnország.
A Norvégia által kitalált projekt szerint a Barents-tenger és a Balti-tenger közötti vasúti összeköttetés létesítésével Északkelet-Ázsia és Észak-Európa között a Szuezi-csatornán keresztül haladó útvonalhoz képest az arktiszi hajózási útvonalon 40 százalékkal lehetne csökkenteni a szállítási időt és 20 százalékkal a költségeket.Felmérések szerint ugyanis egyre hosszabb a jégmentes, hajózható időszak ezen az útvonalon. A terv vasúti összeköttetéssel számol az orosz határtól 15 kilométerre nyugatra fekvő norvég Kirkenes kikötő és a finnországi Rovaniemi között. Itt létesülne az új kikötő.
A projekt mintegy 2,9 milliárd euróba kerülne és 2030-ra készülne el.
hirado.hu