Szállítmányozás 2024 konferencia

Budapesten készítenek először vasúti fékalkatrészeket 3D nyomtatóval

Budapesten készítenek először vasúti fékalkatrészeket 3D nyomtatóval

A fékrendszereket gyártó Knorr-Bremse egyelőre csak kísérletezik a technológiával, de ha bejön, sokat nyerhet rajta a kötött pályás közlekedés.

Budapesti üzemében indította el a Knorr-Bremse csoport vasúti üzletága, a Knorr-BremseRail Systems azt a kísérleti projektet, amelyben a 3D fémnyomtatás bevezetésének lehetőségét vizsgálja a vasúti fékrendszerek alkatrészeinek gyártásában. Ehhez már be is szerezték 240 millió forintból a szükséges fémnyomtatót a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) támogatásával. Ha a projekt sikeres lesz, a nyomtatót később a gyártásban is alkalmazhatják.

Az, hogy a vasúti járművekben 3D nyomtatással állítanak elő pótalkatrészeket, nem különösebben újdonság – de csak nem biztonságkritikus helyeken. A Knorr-Bremse azonban továbblépett: biztonságkritikus alkatrészeket is nyomtatással állítanának elő, amire a cég szerint még nem volt példa az iparágban. Első körben csak prototípusokat és pótalkatrészeket nyomtatnak, kihasználva, hogy a fémnyomtatás a korábbi töredékére rövidíti le a prototípus gyártási folyamatát.

Nem csak a gyorsaság miatt hatékonyabb a 3D fémnyomtatás, mint a hagyományos gyártás. Megtakarítást jelent, hogy kisebb az alapanyag- és szerszámigény, valamint az energiafelhasználás is, mint az öntésnél és a forgácsolásnál. Ráadásul olyan geometriai alakzatok is kialakíthatók, melyeket a hagyományos eljárásokkal nem lehet létrehozni.A nyomtatott alkatrészeket alaposan tesztelik a következő hónapokban.

A Knorr-Bremse szerint a kis példányszámú, rövid határidejű gyártás kifizetődő az additív technológiával. Inkább a távoli jövőben várható, hogya 3D nyomtatásegyes termékkategóriák és alkatrészek gyártásában felválthatja a mai gyártási technológiákat.

 

bitport.hu