Miskolc az elmúlt évek fejlesztéseivel európai szinten is letette névjegyét. Ennek köszönhető, hogy jelenleg is több európai uniós finanszírozású projekt fut a városban.
Ilyen nemzetközi projekt az Interreg Europe program támogatásával és Magyarország társfinanszírozásával megvalósuló, két évvel ezelőtt indult TRAM, középpontjában a városi közlekedés fenntarthatóbbá tételével. A TRAM lehetőséget ad arra, hogy a külföldön leginkább működő és a lakosság számára is szerethető fejlesztéseket megismerjék a miskolci szakemberek, és átültessék azokat a hazai környezetbe.
A TRAM projektben Miskolcon kívül román, svéd, spanyol és olasz partnervárosok között zajlik tapasztalatcsere. Az eddigi találkozókon a borsodi megyeszékhely az elmúlt évek közlekedésfejlesztéseit mutatta meg. Nagy tetszést aratott a miskolci villamosfejlesztés, különösen a villamosokat előnyben részesítő rendszer, amely a városon való gyorsabb áthaladás érdekében 16 forgalmas kereszteződésben ad zöld utat a villamosoknak. Ugyanígy sikeresnek ítélte a nemzetközi közönség a buszközlekedés fejlesztését, a környezetbarát CNG buszok ugyanis nemcsak magasabb utazási igényeket szolgálnak, de környezetbarát járművek is. Ezenkívül bemutatták a miskolci közösségi közlekedés Free Wifi szolgáltatását, amely most már a teljes flottát lefedi, valamint a valós idejű utastájékoztatási rendszert, amely több platformon, például a Google-ben is tervezhetővé teszi a miskolci közlekedést – legyen szó buszról, villamosról, vagy a kettő között egy kis sétáról a belvárosban.
A legutóbbi, 2018. március 13-15. között a vezető partner által megrendezésre került anconai találkozón a ZOO járat került bemutatásra, amelynek aktualitása is van: hamarosan indul. Jól bevált különlegessége, hogy van menetrendje, de csak akkor közlekedik, ha igény mutatkozik rá. Ezt az utasok több módon is jelezhetik az üzemeltető MVK Zrt. felé. „Ezt az igényvezérelt közlekedési rendszert Európa több pontján is tesztelték. Van, ahol nem volt sikeres, van, ahol igen. Miskolc ez utóbbiak közé tartozik, ezért is kíváncsiak voltak arra a TRAM-ben részt vevő városok, hogy miért. Ennek több oka is van, de az egyik és talán a legfontosabb, hogy a kialakított rendszer teljes egészében a helyi igényekhez igazodik” – mondta Juhász János, az MVK Zrt. üzemgazdálkodási és szolgáltatási igazgatója.
A projekt során többek között az ilyen tapasztalatokat is összegzik a résztvevő városok. A miskolci részvétel várható legnagyobb eredménye a projektek továbbfejlesztése lehet. Mindez segíthet továbbgondolni a város településfejlesztési stratégiájának a közlekedés korszerűsítését célzó fejezetét is. Jó tapasztalatokra szükség van a megyeszékhelyen is, ugyanis hamarosan további közlekedésfejlesztések várhatók Miskolcon, mint az elektronikus jegyrendszer bevezetése, vagy az intelligens forgalomirányítási rendszer kiépítése.