A nemzetközi e-kereskedelem B2B vállalatokra tett hatását vizsgálta a DHL Express és a Cranfield School of Management.
A nemzetközi e-kereskedelem B2B, azaz vállalatok közötti kereskedelemmel foglalkozó cégekre tett hatását vizsgálja a DHL Express és a Cranfield School of Management. A kutatás alapján készült tanulmány bemutatja azokat a digitális megoldásokat és stratégiákat, amelyek sikeresen alkalmazhatóak a határokon átnyúló e-kereskedelmi tevékenység kialakításában. A kutatás eredményei emellett viszonyítási alapot is nyújtanak a vállalatoknak ahhoz, hogy el tudják helyezni saját e-kereskedelmi tevékenységük fejlettségét a nemzetközi palettán.
Az e-kereskedelem gyökeres változásokat hozhat a B2B vállalatok működésében, hiszen rengeteg új piaci lehetőségeket nyit meg világszerte, ugyanakkor sok nagyvállalat számára kihívást jelent, hogy lépést tartson a feltörekvő startupokkal. A sikeres B2B vállalatok ma olyan vásárlói élményt kell hogy nyújtsanak partnereiknek, amely mind gyorsaságában, mind kényelmében felveszi a versenyt a személyes online vásárlással. Ehhez pedig át kell alakítaniuk ellátási láncukat, átláthatóbbá, egyszerűbbé és rugalmasabbá kell válniuk.
„Az e-kereskedelem, ezen belül is a B2C, tehát a magánszemélyek által vásárolt termékek forgalmának bővülése magasan megelőzi minden más szektor növekedését. Mindez a logisztikában is tetten érhető: a DHL Express forgalmában a nemzetközi prémium megoldással szállított küldemények aránya 10 százalékról több mint 20 százalékra emelkedett” – mondta Bándli Zoltán, a DHL Express ügyvezető igazgatója. „Ahogy arra a tanulmány is rámutat, a B2B szegmens is hasonlóan dinamikus fejlődés előtt áll, a DHL Express hálózata pedig kész arra, hogy támogassa a nemzetközi piacra lépő vállalkozásokat, legyenek a világ bármely pontján” – tette hozzá a szakember.
A Forrester Research felmérése szerint a határokon átnyúló B2B tranzakciók összértéke az elkövetkező öt évben várhatóan eléri az 1,2 milliárd USA dollárt. Ez egy óriási lehetőség, amelynek kiaknázásához a cégeknek rugalmasabb, skálázhatóbb és mobilabb kapcsolatot kell kialakítaniuk partnereikkel. A B2B tranzakciók azonban alapjaikban különböznek a B2C vásárlásoktól, amely más megközelítést igényel a vállalatok részéről. A webáruházak bizonyos funkciói – például a termékkatalógusok és a valós idejű ügyfélszolgálati támogatás –, a front- és backend rendszerek jobb integrálása és a háztólházig terjedő logisztikai folyamatok elengedhetetlenek a megfelelő ügyfélélmény kialakításában.
„Kutatásaink során az e-kereskedelemben részt vevő cégek három alaptípusát azonosítottuk: az újonc, a haladó és a vérbeli újító típusokat” – mondta Michael Bourlakis, a Cranfield Egyetem professzora. „Az újoncok például még csak most ismerkednek az e-kereskedelemmel, weboldalukon alapvető funkciók érhetők el. Az újítók viszont már szofisztikált ajánlatokat dolgoztak ki, és olyan fejlett technológiákat alkalmaznak, mint a gépi tanulás és a virtuális valóság, hogy minél pontosabban felmérjék ügyfeleik igényeit, és személyre szabott megoldásokat tudjanak kínálni.”
A szekunder kutatásból származó információk és mélyinterjúk alapján készült tanulmány szerint a következő öt területre érdemes fókuszálni a sikeres B2B e-kereskedelmi platform kiépítése érdekében: digitális infrastruktúra, ügyfélélmény, személyre szabott ajánlatok, akadálymentes rendszerintegráció és logisztikai folyamatok. A tanulmány emellett gyakorlati ajánlásokat is kínál azoknak a vállalatoknak, amelyek szeretnék továbbfejleszteni tevékenységüket az előbbi öt területen.