50 éves a BKV

A BKV 50 éve kihagyhatatlan része a főváros életének, szolgáltatásait naponta több mint egymillió ember veszi igénybe – mondta a főpolgármester a közlekedési társaság fél évszázados fennállása alkalmából tartott budapesti rendezvényen.

Tarlós István a jubileumi év megnyitóján mondott ünnepi köszöntőjében hangsúlyozta: Budapest tömegközlekedése ma már összetett, gigantikus rendszerként jeleníthető meg, amelynek működése és működtetése jelentősen túlmutat a korábban elegendőnek számító megoldásokon. Körülbelül tízezer ember dolgozik azon, hogy a Budapesten közlekedők eljuthassanak célállomásukra. A 320 kilométernyi fővárosi villamoshálózaton több száz szerelvény közlekedik.

A több mint ezer járműből álló autóbuszpark és a mintegy másfélszáz kocsit számláló trolibuszflotta napi menetteljesítménye mintegy 160 ezer kilométer. A járművek egyszerre több mint százezer utast tudnak biztonságosan szállítani. A BKV 2010 és 2017 között 1010 buszt cserélt le, 2019 végéig ez a szám 1200–1300-ra nő, ami azt jelenti, hogy a BKV teljes buszparkja megújul.Ugyanezen időszak alatt 51 trolibuszt cseréltek le, 2019 végéig újabb 62 új trolibusz érkezik, és így 2010-től számítva a trolibuszállomány is teljesen megújul. Hét év alatt 84 villamost cseréltek le, és a következő másfél–két évben további 26 új villamos érkezik. Ezzel a BKV villamosparkjának egyharmada újul meg 2019-ig. 2010–2017 között 170 metrókocsit cseréltek le, 2019-ig teljes mértékben megújul a BKV metróparkja, a kisföldalatti 23 járművének kivételével.

Tarlós István kijelentette: a BKV-nak nincs miért szégyenkeznie. Hozzátette, a 2010 óta átszervezett BKV-ra, a társaság vezetésére és teljes állományára büszke, mert az „akár emberi, akár szakmai szempontból” megállja a helyét az európai, nemzetközi porondon.

A főpolgármester kitért arra, a BKV vezetői is jól látják, hogy – csakúgy, mint a városfejlesztés egyéb területein – folyamatos megújulásra van szükség. Az előrelépések ellenére a budapesti közlekedés ma a város fejlődésének egyik legfontosabb akadálya – jegyezte meg Tarlós István, példaként felhozva agyalogosközlekedésproblémáit és a kerékpáros-fejlesztések körüli vitákat.

Mint mondta, a közlekedési rendszerek kialakítása ma már a tervezésen és építésen túl identitásépítő tevékenységet is jelent. Budapest az elmúlt évtizedekben Európa egyik legfontosabb turisztikai célpontjává vált, a meglévő közlekedési hálózatok színvonalas működtetésén túl turisztikailag is vonzó megoldások fejlesztésére is szükség van. Ezek közül az egyik, a Duna mint új közlekedési korridor még tartogat új lehetőségeket a közösségi közlekedésben és az idegenforgalomban.

A főpolgármester elmondta, a sikeres város nagy értékű környezetet nyújt, és ennek kulcsfontosságú része a tömegközlekedés is. Budapest és a BKV az elmúlt években a fejlesztésekben komoly sikereket könyvelhet el: az elavult Ganz villamosok helyett ma már CAF-ok közlekednek, a régi Ikaruszok helyett Volvo és Mercedes buszok álltak forgalomba, a „viharvert” metrókocsik helyett folyamatosan üzembe helyezett, modernizált szerelvények és 21. századi felszereltségű Alstom kocsik futnak. A 3-as metró alagútrendszerének és állomásainak felújítása is megkezdődött.A főpolgármester megjegyezte, a nehéz Combinók nonstop közlekedését nem bírja a villamospálya, ezért a nagykörúti vágányokat megint fel kell újítani.

A főváros tömegközlekedésének üzemeltetését 1968-ban vette át a BKV. Az új alapokra épülő szervezet a villamos- és autóbuszpark korszerűsítését, a metróvonalak működtetését, a szolgáltatások színvonalának emelését, a nagyvárosi közlekedés teljes szervezési és infrastrukturális feladatainak lebonyolítását vállalta.Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, most indul az a rendezvénysorozat, amellyel megemlékeznek a BKV elmúlt 50 évéről. Ennek keretében lesznek nyílt napok és szakmai programok.

mti.hu