Harminchat ország 376 kiállítója mintegy 90 autóbuszt mutatott be Európa legnagyobb autóbuszos seregszemléjén, Kortrijkban. A 45 éves múltra visszatekintő buszmustra legfontosabb, a magazinunkban eddig be nem mutatott újdonságaiból szemezgetünk.
Újdonságdömping
A kiállításon került bejelentésre a Bus of the Year 2018 díj, amit a teljesen újratervezett Irizar i8 típusnak ítélt a szakmai zsűri. De számos más elismerés is gazdára talált: a Grand Award Bus városibusznagydíjat a Mercedes Citaro Hybrid kapta, a Grand Award Coach turistabusznagydíjat az MAN Lion’s Coach. Az utóbbi tarolt a hagyományosan a kortrijki szakkiállítás előtt megrendezett versenyen, a turista busz nagydíj mellett a kényelem és a formatervezés kategóriában is győzött. A nagy európai gyártók újdonságainak többségéről már előre értesült a szakmai közönség, de az Evobus standján élőben bemutatkozott a Setra új emeletes autóbuszcsaládja, az új Mercedes Tourismo és az említett, díjazott hibrid városi busz. Az MAN Neoplan és a Scania is elhozta újdonságait a turistabusz szegmensből. A Solaris új járművel most nem jelentkezett, de az új generációs Urbino sorozat elektromos, hibrid és hagyományos hajtással is bemutatkozott. A lengyel gyártó mára Európa meghatározó piaci szereplője lett, de már a Közel-Keletre is értékesített városi buszokat. A VanHool standján az attraktív megjelenésű Exqui.City járművek vonzották a szemet: a Linz által rendelt 24 méteres troli és a Belfast számára készített 18 méteres dízel-hibrid Exqui.City. A spanyol Irizar csúcsra ért a távolsági autóbuszaival, ezért most a városi szegmenst helyezte jobban előtérbe. A BRT kategóriában az ieTram típussal jelentkezett, amely áramszedőről is tölthető lítium-titánoxid akkumulátorokat használ, a műszaki megoldások pedig a nagyvárosi forgalomra optimalizáltak. A cseh buszpiac második szereplője, a SOR bemutatta új NS-szériáját, amelyre már megrendeléseket is begyűjtött. Egy dízel (FPT – ZF) és egy elektromos verzió is látható volt, amelyik hamarosan tesztkörútra indul. Jövőre megépülhet a csuklós verzió első példánya.
Törökök és kínaiak
Ha országok szerint rangsorolunk, akkor egyértelműen Törökország szerepe volt a leghangsúlyosabb, mind a járművek számában, mind a kiállítási területben. Anadolu-Isuzu, BMC, Otocar, Karsan, Temsa, hogy csak a legfontosabb gyártókat említsük. Mindegyik cég már referenciával rendelkezik, több típusuk Magyarországon is ismert. Standjaikon látható volt legalább egy elektromos autóbusz, amelyet sorozatban készítenek. Az akkumulátoros hajtásnak már most valódi előnyei lehetnek egy városnézőbusznál vagy a repülőtér előterén dolgozó járműveknél, ahol a fordulóidőbe belefér a rendszeres töltés is. A távolsági buszoknál természetesen még a dízel hajtás legkorszerűbb módjait preferálják a vásárlók.
A kínai buszok sem maradhatnak ki, melyek egyre nagyobb számban érkeznek Európába. A sok kiállító közül kiemelhetjük a Komáromban is összeszerelő üzemet épített BYD gyárat, a Kortrijkban kiállított 12 méteres buszuk gyári tábláján Made in Hungary felirat szerepel. A KingLong típus ugyan ismert hazánkban is a Volánbusz alvállalkozója kapcsán, de a Higer és Yutong típusok leginkább tőlünk keletre fekvő államokban sikeresek. A felhasznált belső anyagokban még tetten érhető a gyengébb minőség, de gépészeti részegységeik gyakran megegyeznek a nevesebb gyártók termékeivel. A sokezres szériában készülő buszokon kiküszöbölték már a felmerülő hibák többségét. A formatervben ugyan még követik a neves európai dizájnerek irányvonalát, de néhány éven belül ebben is változás várható majd.
Ez a cikk a KözlekedésVilág november-decemberi számában jelent meg.