Ugyan javában a téli menetrend van érvényben, mégis számos új járatot köszöntenek az esztendő utolsó hónapjaiban Ferihegyen, szinte alig csökken a légitársaságok által kínált üléskapacitás. Míg néhány évvel ezelőtt sokkal kisebb volt ilyenkor a forgalom, mostanra az őszi–téli szezon sem marad el a nyári időszaktól, csak a tengerparti járatok helyett a rövidebb városlátogatások dominálnak. A vasúti közlekedés kapcsán az egyik szemünk sír, a másik nevet: újra induló és megszűnő járatok, elkészült és még mindig be nem fejezett felújítások…
Erősítenek a diszkontok
Kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se lankadjon az utazási kedv. Az eddig bejelentett útvonalak mellett számos új járat is várható majd 2018-ra. Különösen érdekes, hogy most télen az észak-afrikai desztinációk jelentősen bővültek. A téli menetrendben olyan új célállomásokkal bővül a kínálat a Ryanair hálózatán, mint Palermo és Valencia, heti 2-2 járattal, valamint a marokkói Marrákes. Mások által szintén repült útvonalakra is indít járatokat az ír diszkont cég, a skót Edinburgh városába heti kétszer, Prágába heti 5 alkalommal repülnek. A Wizz Air kínálata is jelentősen bővül: Marokkó itt Agadir városával jelenik meg, de jelentős versenytényező lesz a németországi célállomások bővülése is, Frankfurt és Berlin naponta közlekedő járattal lesz elérhető. Tavasszal Athén is csatlakozik a hálózathoz, a debreceni bázisról pedig Moszkvába indít új járatot a magyar diszkont légitársaság. A hajdúsági városból hetente kétszer indulnak majd a repülők Vnukovo repülőtérre.
LOT-tal az USA-ba
Az Aeroflot elindítja napi harmadik járatát, amely a rugalmasabb oroszországi utazási lehetőségek mellett elsősorban a Távol-Keletre utazóknak jelenthet nagy segítséget, mert Moszkván keresztül kényelmes csatlakozások és széles célállomás- választék érhető el az orosz légitársasággal. Tovább bővül a Qatar Airways budapesti jelenléte, mert már mindennap 2 járattal köti össze Budapestet Dohával. Katar fővárosán keresztül gyakorlatilag egész Ázsia, a csendes-óceáni térség és Ausztrália, valamint Afrika is elérhető az ötcsillagos légitársaság repülőgépeivel. A Dohában átszálló utasok vízum nélkül kiszállhatnak és rövid időt eltölthetnek a városban. Nem csökkenti a Lufthansa a kapacitását Budapesten, így november végétől közlekedik a napi ötödik járat is Budapestről Frankfurtba, jobb csatlakozást biztosítva a tengerentúli járatokra. Sőt, márciustól napi hatra fog növekedni a frekvencia a legfontosabb németországi reptér felé, így heti 42 Lufthansa-gép (és heti 7 WizzAir-gép) közlekedik az útvonalon. Januártól a csoporthoz tartozó Eurowings veszi át a kieső Air Berlin-járatokat Berlin-Tegel felé. Mint lapunk korábbi számában beszámoltunk róla, a LOT és az American Airlines korábban bejelentette, hogy közvetlen járatokat indítanak Budapestről az Egyesült Államokba 2018-ban. A lengyel nemzeti légitársaság budapesti bázissal New Yorkba és Chicagóba, az American pedig Philadelphiába fog repülni. A LOT várhatóan tavasztól sűríti a Budapest–Varsó közötti járatokat.
Fokozatos visszavonulás
A korábban bejelentett jelentős nemzetközi szűkítéseket és a START Klub kártya tervezett átalakítását és áremelését nem fogadták el politikai szinten, így részben visszalépésre kényszerült a MÁV-START értékesítése. A fokozatos visszavonulás megfigyelhető a nemzetközi vonatok menetrendjében. Bécs és Záhony között fog közlekedni a Hortobágy EC, közvetlen kocsikat továbbítva Kijevből, de kelet felé tartva olyan sok megállással, hogy inkább sebes vonatnak kellene hívni. A Metropol EuroNight Berlinig közlekedő kocsijai megszűnnek, de a prágai hálókocsik jobb időfekvésvbe kerültek. A Hungária EC pedig újabb 1 év haladékot kapott a külföldi társvasutaktól, hátha sikerül a kívánt minőségi szintet elérni a lassan forgalomba álló felújított CAF személykocsikkal. A Prágáig közlekedő nappali EC vonatok egységesen Metropolian nevet kapnak, és a Nyugati pályaudvarról indulnak majd, így azonnal negyedórával rövidebb lesz a menetidejük.
Megszűnő és új járatok
A megrendelő utasítására nem nagyon nyúlhattak az erdélyi vonatok kínálatához, de a Püspökladányon és Biharkereszte sen át közlekedő Hargita, Ady Endre és Corona nemzetközi intercityken a MÁVSTART megszünteti az étkezőkocsis szolgáltatást. A hálókocsik közlekedési rendjében ugyancsak jelentős korlátozások várhatóak. Megszűnnek a Corona IC Marosvásárhely felé közlekedő közvetlen kocsijai. Az erdélyi vonatok lassú leépítése a lőkösházi határátkelő felé közlekedő járatokat is érintette. A Traianus és a Körös IC vonatok Bukarest helyett csak Temesvárig közlekednek, ezzel a Temesvár–Herkulesfürdő–Craiova–Bukarest vonalszakasz Magyarországról közvetlenül már nem elérhető. A Traianus és a Transsylvania IC vonatok ezentúl 1. osztályú kocsit nem továbbítanak. A diszkont repüléssel szemben nem volt versenyképes a bulgáriai Napospartra vonattal utazni 24 óra hosszan, így megszűnik a Nesebar-Albena gyorsvonat Burgasz és Várna felé. Újabb tengerparti vonatnak inthetünk búcsút 2018-ban, megszűnik a Budapest–Bar vonatrész, a montenegrói közvetlen vasúti kapcsolat is elveszik, a népszerű üdülőhelyre busszal vagy repülővel juthatunk el – már ha nincs autónk, vagy nem akarunk vezetni. Újjáéled viszont egy sokáig nem használt vasúti határátmenet: a szlovák szaktárca megrendelésére a GYSEV Pozsonyligetfalu (Bratislava-Petržalka) és Hegyeshalom, illetve Rajka között jár majd naponta ötször. Az új határátlépő vonatokhoz Hegyeshalomban csatlakozás lesz a Budapest és Bécs felé tartó EC és railjet vonatokhoz. Változik számos vonat felárazása Bécs felé, és a magyar EC-kben megszűnik az étkezőkocsi, ami pedig a EuroCity minősítés feltétele lenne. Megszűnik a közvetlen Fiuméig közlekedő InterCity, de közel kétszeres kapacitással fog nyáron közlekedni az Adria gyorsvonat.
Változó menetidők
Sok nagyszabású fejlesztés zajlik a hazai vasúthálózaton, így sok vonalon állandó vágányzári menetrendre kell számítani. A korábbi ígéretek ellenére nem helyezik üzembe a felsővezetéket a teljes 2-es vonalon Esztergom felé, de Piliscsaba felé már egyes betétjáratok tudnak majd villamos vontatással közlekedni. Több mint 1 évig építkezés lesz a 40a vonalon, amely az elővárosi és a pécsi InterCity vonatokat is érinti. Az utasoknak autóbusszal kell utazniuk és jelentős menetidő-növekedésre kell felkészülniük. Kaposvár elérése is változni fog az InterCity járatok átszervezésével. A Balaton déli partján viszont végre örülhetnek az utasok, mert elkészült a felújítás, így Lepsénytől Balatonszentgyörgyig teljesen megújult infrastruktúrán utazhatunk. Nagykanizsa immár alig 3 óra alatt elérhető a közvetlen gyorsvonatokkal Budapestről (néhány év alatt 50 perccel rövidült a menetidő), Kaposvár és Fonyód között pedig fél órával gyorsabban haladhatnak a személyvonatok. A Rijeka felé tartó Kvarner IC ismét a Balaton déli partján fog közlekedni, és a jövő nyári menetrendben végre menetidő-csökkenésre is számíthatnak a magyar tenger felé közlekedők. Az építkezés miatti korlátozások Kelet-Magyarországra is jellemzőek: Mezőzombor–Sátoraljaújhely között megkezdődött a felsővezeték kiépítése, és 2019-re megvalósulhat a vonalszakasz teljes felújítása is. Az első ütemben csak módosított indulási időpontokra kell készülni, de később autóbuszos pótlás is lesz a vasútvonalon. A Budapest–Debrecen–Nyíregyháza vonalon a Püspökladány–Ebes szakasz átépítése miatt legalább májusig folyamatosan építkezésekre és változó menetrendre kell készülniük az utazóknak, az év második felében várhatóan az Ebes–Debrecen állomásközben is megkezdődnek a munkák.
Tájékozódás – online
A vasútvonalak többségén csak néhány perces módosítások, menetrendi korrekciók várhatóak. A csatlakozó vonatok menetrendjét előreláthatólag sok esetben a fővonali, vágányzáraktól érintett vonatokhoz igazítják majd. A vasút hosszú története alatt ez az első év, amikor nyomtatott formában már nem jelenik meg a Hivatalos Menetrendkönyv, csak az online keresőkből és a vonali menetrendekből tudnak az utasok tájékozódni.
VASÚTI REZSICSÖKKENTÉS
Vasúti árcsökkentést jelentett be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az elektronikus csatornákon értékesített menetjegyekre. Az eddigi 3 helyett 10 százalék lesz a bármilyen jegyárból (alapdíjból és felárból egyaránt) adott kedvezmény (5 százalék a jegykiadó automatából átvett jegyekre). Az NFM alapján egyes alacsonyabb kihasználtságú járataikra 20 százalékkal olcsóbban kínálják majd az e-vonatjegyeket. A kedvezményes körbe elsősorban az utazási csúcsidőn kívüli, jellemzően hajnalban, késő este, szombaton délután vagy vasárnap délelőtt közlekedő vonatok kerülhetnek be. A MÁV-START minden ötödik utasa önkiszolgáló rendszerben vásárolja meg a menetjegyét, ez az arány a kedvezmények nyomán tovább javulhat. A pénztárak és pénztárosok felmerülő költsége így csökkenthető lesz, ez bőven ellensúlyozza a megadott kedvezményt. A START Klubkártya kedvezményein egyelőre nem változtat a MÁV-START.
Ez a cikk a KözlekedésVilág november-decemberi számában jelent meg.