Szállítmányozás 2024 konferencia

Átrendezte a hazai gyorsbuszpiacot a FlixBus

Ahogy egész Európában, a FlixBus nálunk is jött, látott és győzött: a magyarországi forgalmukat egy év alatt megkétszerezték, versenytársaikat bekebelezték vagy kiszorították. Már nem sok kell ahhoz, hogy egyedül maradjanak a piacon.

Megesett, hogy a FlixBust korábban az Uberhez hasonlították. Ez annyiban megáll, hogy a német alapítású startupnak egyetlen saját autóbusza sincs, szerződött partnereinek üres székeit értékesíti saját online felületén. Annyiban azonban különbözik a sokfelé botrányt okozó taxitársaságtól, hogy szerződött partnerei kizárólag profi autóbuszos szolgáltatók. Nem is akármilyenek! Magyarországon például maga a Volánbusz, de a német piacon is a legnagyobb busztársaságok járműveit festették át a FlixBus zöld-sárgájára. Igaz, széles ernyőjük alá kisebb szolgáltatók is beálltak. Az Európa-szerte egyre nagyobb területen szolgáltató buszos cég

Magyarországon is jelentős növekedést könyvelhetett el tavaly, budapesti megállóinak átmenő utasforgalma megduplázódott 2016-hoz viszonyítva. A tavaly nyári menetrendben számos új külföldi célállomás vált elérhetővé a cég hálózatában, többek között Horvátországban, Szlovéniában, Olaszországban, Németországban és Romániában. Egyes útvonalakon tovább sűrítette a járatait, Budapest és Bécs között már 14-16 közvetlen járatpár közlekedik a forgalmasabb napokon. November óta nemcsak a Népliget, hanem Kelenföld autóbusz-állomás is fogad és indít zöld-sárga buszokat.

A Magyarországról a társaság járataival elérhető célországok száma idén tovább nő, közölte a cég a lapunkhoz eljuttatott tájékoztatásában, de már meglévő vonalain is fejleszt majd a vállalat. A Budapest-Bécs útirány népszerűségének köszönhetően a jelenleginél is sűrűbb összeköttetést alakít ki a cég a két főváros között. Emellett a FlixBus 2018-ban tovább digitalizálja a szolgáltatását, új funkciókkal bővítve webes felületét és mobilalkalmazását. A már elérhető papírmentes check-in, állomáskereső, last minute foglalásmódosítás és Google-térképes utazástervezés mellett hamarosan lehetővé válik majd például a buszok aktuális pozíciójának élő követése is.
Miközben a német fuvarszervező megkétszerezte teljesítményét, a műfaj hazai úttörője, az Orangeways kivonult a magyar piacról. A Gazdasági Versenyhivatal december végén megtiltotta a cégnek, hogy járatokat indítson, és a honlapot is becsukatta. A versenyhivatal azért döntött a busztársaság letiltása mellett, mert engedély nélkül működött, de a mostani döntést megalapozó eljárástól függetlenül egy versenyfelügyeleti eljárás is zajlik a cég ellen.
Ugyancsak eltűnik a magyar piacon jelentős forgalmat bonyolított Polskibus, amely nevével ellentétben brit tulajdonú cég, és Budapestről elsősorban szlovák és lengyel városokba járt, meghökkentően alacsony árakon. A Flix- Bus és a Polskibus menedzsmentje már hosszabb ideje folytatott együttműködést, most azonban ez olyan szintre ért, hogy a szaksajtóban a lengyelországi szolgáltató bekebelezéséről írnak. Az együttműködés velejárója, hogy azonos desztinációban nem indítanak egymás ellen járatot.

Hogy ne maradjon teljesen versenytárs nélkül a FlixBus a magyarországi expresszbuszpiacon – a belföldi távolsági buszok piaca jelenleg még nem liberalizált, a kizárólagos szolgáltatók a Volán-társaságok és alvállalkozóik -, új szereplőként megjelent a cseh RegioJet. A cég elsőként a Budapest-Bécs-Pozsony viszonylatban indított buszokat az év elején a Kelenföldi pályaudvar előtti buszpályaudvarról naponta hatszor, de különös útvonalon. A járművek egyenesen Bécsbe hajtanak, onnan a schwechati reptérre, majd tovább Pozsonyba, és vissza. Akinek az osztrák fővárosban van dolga, a FlixBuséival együtt már 20 járatpár közül választhat. A RegioJet cseh közlekedési vállalkozás, amely vasúti és buszjáratokat is üzemeltet. A cég tulajdonában van a Student Agency fapados autóbusz, amely az egyik legolcsóbb eljutási lehetőséget kínálja Prágába.

Magyar Idők