Idén ősszel a szaksajtó képviselői végre élőben is kipróbálhatták az MAN új járműszegmenst megcélzó járműveit, a TGE típuscsalád képviselőit. A legkisebb MAN a 3–5,5 tonna kategóriában még a tavalyi nemzetközi IAA kiállításon mutatkozott be a nagyközönségnek, idén ősszel pedig a maga valójában is kipróbálhatóak az új modellek.
Az új szegmenst jelentő TGE megjelenésével az MAN 3–44 tonna össztömegig kínál megoldást az áruszállítás területén. Ezen belül is a TGE számos variációban és kivitelben készülhet, az alvázas kiviteltől a legnépszerűbb dobozos felépítményeken át a személyszállító kisbuszig. A dobozos kivitelek 3 karosszéria-hosszal (6, 6,8 és 7,4 méter) és 3 különböző magassági kivitelben (2,34, 2,57 és 2,8 méter) készülnek. A legnagyobb ilyen dobozos kivitel raktere 18,4 köbméter, ami egészen kimagasló ebben a kategóriában. A raktérrel, tehát zárt karosszériával rendelkező kivitelekhez a gyártó megrendelésre kis energiaigényű, nagy hatékonyságú LED fényforrásokat szerel.
A motorok tekintetében több teljesítményszint rendelhető, de mindegyik erőforrás új fejlesztésű, nagy igénybevétel elviselésére képes, 2 literes, soros négyhengeres dízelmotor. A teljesítményszintek a felhasználó igényeinek függvényében 102, 122 és 140 lóerősek lehetnek, a legerősebb választható erőforrás pedig 177 lóerős. A nagy nyomaték leadására képes erőforrásokhoz kétféle sebességváltó rendelhető: vagy hatfokozatú manuális, vagy nyolcfokozatú automataváltó.
A kisáruszállítók felhasználásával kapcsolatos mai igények és variációk is meglehetősen szerteágazóak, hiszen az építőiparban is alkalmaznak ilyen, alacsony össztömegű járműveket számos felépítménnyel. Annak érdekében, hogy minél szélesebb felhasználói kör számára nyújtson jó megoldást az MAN, az új TGE rendelhető elsőkerék-, hátsókerék és összkerékhajtással is. A fentiekből is látszik, hogy a fejlesztők egy rendkívül flexibilis, számos variációban és kivitelben rendelhető járművet álmodtak meg, kiszolgálandó a 3–5,5 tonna teherbírási kategóriában a felhasználók nem kevésbé szofisztikált igényeit.
Ugyan relatíve kiskategóriájú járművekről beszélünk, az MAN ebben a szegmensben is kiemelten kezeli a biztonságos közlekedés kérdését. A kötelező vezetéstámogató és biztonsági berendezések mellett minden TGE rendelkezik EBA (Emergency Brake Assist) vészfékező rendszerrel. A berendezés felismerve a jármű előtti akadályokat segít a sebesség hatékony csökkentésében, városi alacsony tempónál le is fékezi a járművet. A biztonságos közlekedés igényének szem előtt tartásával az MAN kifejezetten a kishaszonjárművek vezetői részére is kínálja az MAN Profi Drive csomagját, amely vezetéstechnikai, takarékos vezetési vagy akár rakományrögzítési kurzusokat is tartalmaz.
Ma már egyetlen járműgyártó sem ülhet a babérjain, még akkor is állandó fejlesztésekkel kell a piac igényeinek megfelelniük, ha nem egy teljesen új járművet mutatnak be. Az MAN jelenleg használatos fülkéi meglehetően régóta szerepelnek a kínálati palettán, ezzel együtt, mind a gépkocsivezető lakóhelyét is jelentő fülkékben, mind magukban a járművekben is folyamatosan jelennek meg újítások.
Ami a fülkéket, jellemzően a távolsági fuvarozásban használt TGX járműveket illeti, a jobb kezelhetőség okán, a felhasználói igényeket is figyelembe véve számos módon újultak meg. Átalakult a belső színvilág, több a világosabb bézs szín, ami vidámabb, élhetőbb enteriőrt eredményez. A jármű használatához szükséges kezelőszervek gombjait immár funkciók szerint csoportosítva találja meg a járművezető, így nem a korábban jellemző gomberdőben kell – akár vezetés közben – keresgélnie. Több a csúszásgátló felülettel ellátott nyitott rakodófelület is, és új funkciókat kapott a fekvőhely melletti, jellemzően kényelmi funkciókat irányító kapcsolótábla is.
A mérnökök továbbfejlesztették a sebességtartó automatika lehetőségeit is, így alacsony sebességnél, például forgalmi torlódások esetén a járműszerelvény képes a helyzetet úgy kezelni, hogy ha kell, meg is áll, és el is indul, ha azt a forgalmi helyzet lehetővé teszi – mindezt a vezető beavatkozása nélkül.
A középsúlyú kategóriákhoz, jellemzően a TGL és TGS modellekhez egy új erőforrás is megjelent a piacon. Az új D08-as motorcsalád jellemzője, hogy csak kipufogógáz-utánkezeléssel (SCR) képes teljesíteni a szigorú Euro6-os környezetvédelmi előírásokat. A kisebb, 4,6 literes négyhengeres 160, 190 és 220 lóerővel, a legnagyobb teljesítményszinten 850 Nm maximális nyomatékkal rendelhető, míg a nagyobb, 6,9 literes, soros, hathengeres aggregát legerősebb változata 320 lóerővel és 1250 Nm csúcsnyomatékkal is elérhető. A bonyolult és olykor szervizigényes EGR (kipufogógáz-visszavezető) rendszer elhagyása azt is lehetővé teszi, hogy a D08-as motorcsalád alternatív üzemanyagokkal, a biodízel különböző variációival is üzemeltethető.
Az új motorokhoz új fejlesztésű TipMatik automatizált sebességváltó is dukál. A 6 és 12 fokozatú változatok számos új funkcióval rendelkeznek. Alacsony, manőverezési sebességnél az automatikus tengelykapcsoló a fékpedál finom kezelésével szabályozza a csúsztatás mértékét. A 12 fokozatú változatoknál a felső három sebességi fokozat fel- és leváltási ideje jelentősen lerövidült, így amellett, hogy az utazás kényelmesebb, felváltásoknál kisebb a lendületvesztés, a lassításoknál hatékonyabban használható a motorfék. Ez folyadékszállításnál például rendkívül előnyös tulajdonság. Emellett ezek a váltók is rendelkeznek szabadon futó, ecoroll funkcióval. Ennek segítségével maximálisan kihasználható a jármű mozgási energiája, amely jelentős fogyasztáscsökkenést eredményezhet.
PRÓBAÚT A TGE-VEL
Alig egy hónappal a hivatalos sajtóbemutató után Magyarországra is megérkezett az MAN TGE több, kipróbálható példánya. Hazai forgalmi körülmények között egy rövidebb karosszériás, magas zárt felépítménnyel készült változatot választottunk.
A járműbe közepes teljesítményszintű, 140 lóerős motor került, ami kiváló dinamikával mozgatta a legfeljebb 3 tonna össztömegű járművet. Mindehhez a rendkívül pontosan és könnyen kapcsolható hatfokozatú sebességváltó nyújtott segítséget. A váltókar közel a kis átmérőjű, jó áttételezésű és fogású kormánykerék mellett kapott helyet, így a kezelése rendkívül kényelmes. A vezetőülés testsúlyhoz állítható, rugós kivitelű, ergonómiai kialakítása elsőrangú, és kétoldali könyöktámasz teszi komfortosabbá az utazást. A vezető elhelyezkedése kiváló, jó a kilátás a járműből, amelyet az osztott, nagyméretű visszapillantó tükrök is segítenek. A vezetőoldali lábtér éppen megfelelő, a versenytársakhoz viszonyítva meglehetősen komfortos a vezetőállás. A háromszemélyes kivitelnél a kísérő és a harmadik utas is külön ülést kapott, még a középső hely is relatíve kényelmesnek mondható.
A jármű vezetését számos, a kötelezőkön túl beszerelt vezetéstámogató rendszer segíti. A legfontosabb ezek közül a távolságkövető tempomat, az automatikus vészfékező rendszer, a visszagurulás-gátló, a holttér-figyelő mindkét oldalon és a sávtartó asszisztens. Ha a jól méretezett külső tükrök egy parkolási manővernél nem lennének elegek, tolatóradar, hátsó kamera és parkolóasszisztens is segíti a vezetőt.
Az új TGE-be rendelhető multimédiás eszköz is, a műszerfal közepén elhelyezett nagyméretű színes kijelzővel. Itt található a navigációs berendezés, a rádió, a kihangosító. A berendezéshez számos külső eszköz is csatlakoztatható. Nagyon ötletes, hogy amikor a vezető a kezét az érintőképernyő fölé helyezi, további menüsor jelenik meg a kivetítőn. A jármű főmenüje, valamint a tempomat, a kihangosító és a médiarendszer a kormányról is vezérelhető.
A kipróbált modell egy jobboldali, kézi működtetésű tolóajtóval és hátul kétfelé, akár 270 fokban nyitható duplaajtóval rendelkezett. A hátsó ajtó kezelése is egyszerű, a karosszéria mellé nyitott ajtókat a doboz oldalán elhelyezett mágneses ütközőbakok tartják a helyükön.
A tesztelt példányt elsőkerék-hajtással szerelték, hátul laprugókon nyugszik a merevtengely. Ezzel együtt kiváló a jármű irányíthatósága, az utazási komfortja is jó, nem pattog, még annak ellenére sem, hogy nem teljes terheléssel használtuk a TGE-t.
Egy ilyen kocsi esetében rendkívül fontos, hogy a napi munkavégzéshez szükséges eszközök, tárgyak elhelyezése megoldott legyen a vezetőfülkében. Óriási tároló található a középső és utasülések alatt, valamint a szélvédő felett. Hatalmas ajtózsebek állnak a vezető rendelkezésére, emellett félliteres üdítős palackok számára négy mélyített, henger alakú rekesz biztosított, mindegyik könnyen elérhető helyen.
A TGE mint az MAN újonnan színre lépő, kisáruszállító típuscsaládja szép jövő elé nézhet, hiszen a jó tapasztalatok mellett meg kell jegyezni azt is, hogy a jármű belső kialakítása, a funkcionalitás mellett természetesen kiváló minőségről árulkodik. Kényelmes, jól variálható, számos célra használható társa lehet a vállalkozásoknak.
Alföldy Miklós
A cikk a NavigátorVilág 2017. novemberi számában jelent meg.