Az ősszel megmutatja magát, és jövőre akár az utcán is lehet az MAN új városi autóbusz családja, a Lion’s City. Új generációval jelentkezik a müncheni gyártó a távolsági személyszállításban is, a Lion’s Coach már megrendelhető.
Ősz végi premier
Több magyarországi város utcaképéhez már szervesen kapcsolódik az MAN Lion’s City jelenlegi generációja. Budapesten a Volánbusz és a VT-Arriva kék autóbuszai, Miskolc zöld CNG-flottája, vagy Kaposvár szép bordó-szürke autóbuszai nem csak az üzemeltetők, az utasok körében is népszerűek lettek. Az új generációt azonnal meg lehet ismerni a modern formanyelvről, amely sok fekete betéttel a korábbi típusnál letisztultabb képet mutat. A tervezés során a járművet felkészítették az alternatív hajtásláncok eltérő igényeire, így az akkumulátorok, a hibrid hajtáslánc és a gáztartályok beszerelésére gyári megoldásokat kínálnak majd. A járműre természetesen a legtöbb megrendelő még hagyományos, de a legszigorúbb Euro 6-os normának megfelelő dízelmotorral fogja leadni a rendelését. Egyre több járműtenderen a legfontosabb szempont a teljes életciklusra vetített költségek minimalizálása. Ennek megfelelően az MAN is csökkenti a fogyasztást és az egyéb járulékos költségeket is. Az első és hátsó fényforrások, valamint az utastér világítása egyaránt elérhetők teljes egészében LED-technikájú kivitelben, amelyek 10 ezer üzemórát teljesítő fénykibocsátó diódákból állnak. A gépkocsivezető munkahelyét fejlesztették, hogy az utasok és az üzemeltető mellett a járművezetők körében is maximális legyen az elégedettség. A típus bemutatása az ősz végén várható, miközben üzemeltetői tesztek keretében, több városban éles körülmények között teszik majd próbára. A típus első üzemeltetői 2018 márciusában kapják meg az új buszokat.
Cső a csőben
A távolsági autóbuszok piacán az MAN Lion’s Coach típusa nagyon kedveltté vált a távolsági vonaljáratok üzemeltetői között. Az autóbuszokra vonatkozó új ENSZ-EGB 66.02 borulásvédelmi szabályok miatt szinte minden gyártónak új vázat kellett építenie távolsági autóbuszához, amelyet az MAN is összekötött az új Lion’s Coach széria debütálásával. Az új formaterv mögött nagy szilárdságú acélokból álló váz lapul, amelynek bukókereteit szabadalmaztatott cső a csőben építésmóddal készítették el. A forma egyébként a légellenállás mérséklését is hivatott segíteni, hiszen majd’ 20 százalékkal kedvezőbb értéket sikerül Münchenben elérni, ami nagyban segíti a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentését. Az üzemeltetők kérésének megfelelően a karosszériát több részre tagolták, hogy kis sérülések esetén könnyebb és olcsóbb legyen az egyes elemek cseréje. A típus 12,1, 13,36 és 13,9 méter hosszú, két- és háromtengelyes kivitelben mutatkozik be, és opcionálisan olyan kerekesszék-emelő lift is rendelhető majd a buszokba, amelyik az első tengely felett emel, így nem terhelve a jármű nehezebb hátsó részét.
Erősebb motorok
Az utastérben világosabb színek és moduláris szervizpanelek várják az utasokat, és az ő elvárásaiknak megfelelően akár minden ülőhelyhez kiépíthető USB-csatlakozó vagy más töltési lehetőség. Az új LED világítás akár teljes körű is lehet az egész autóbuszon. A kamionoknál megismert MAN-újdonságok a buszgyártásban is megjelennek, így MAN TipMatic automatizált váltót, EfficientCruise domborzatkövető sebességszabályozót, EfficientRoll vitorlázó funkciót és Attention Guard éberségfigyelőt – sávtartót is lehet az opcionális listáról választani. Az új motorok minden változata a korábbinál 20 lóerővel erősebb, és 200 newtonméterrel nagyobb forgatónyomatékot nyújt, miközben gazdaságossága is javult, a szigorú emissziós értékeket pedig teljesíti. Az új MAN Lion’s Coach ősszel, a Busword Kotrijk kiállításon mutatkozik be, és aspirál az Év autóbusza díjra is.
Schulek Tibor
A cikk a KözlekedésVilág 2017. szeptember-októberi számában jelent meg.