Régiós szinten tavaly több mint 2600, közúti áruszállításban résztvevő jármű ellen követtek el bűncselekményt. A magyar utakon a rendőrség 2016-ban 50 olyan bűncselekményt regisztrált, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármű volt. A fuvarcégek esetében a GPS alapú járműkövetés ma már alap védekezési forma az ilyen jellegű bűncselekmények ellen, de ez kiegészülhet egyéb IT megoldásokkal is.
A közúti árufuvarozók ellen elkövetett bűncselekmények száma tavaly riasztóan megugrott az európai, közel-keleti és afrikai régióban: a legtekintélyesebb, ezeket az eseményeket regisztráló nemzetközi szervezet, a TAPA adatai szerint 2015-höz képest tavaly 72 százalékkal több ilyen jellegű káresemény történt. Európán belül Nagy-Brittaniából jelentették a legtöbb támadást, szám szerint 1188-at. Egy bűncselekményre vetítve az átlagos kár meghaladta a 68 000 eurót, vagyis a 20 millió forintot. A legnagyobb kár viszont egy olasz kamionost érte, akinek járművéből 4 millió eurónyi ékszert raboltak el a tavaly.
TAPA, nemzetközi szervezet a rakomány lopások ellen
A TAPA (Transported Asset Protection Association) a közutakon, nagy értékű árukat célzó bűncselekmények elleni küzdelem legtekintélyesebb szakmai szervezete. 2016-os éves riportja szerint Európában, a Közel-keleten és Afrikában összesen több mint 2600 rakomány lopást jelentettek. A szervezet legutóbbi riportja szerint Európában csak idén májusban több mint hat millió euró értékben tulajdonítottak el árut közúti szállítás közben.
Mivel a bűncselekmények 73 százaléka nem őrzött parkolókban következik be, ezért a szervezet egyik fő célkitűzése az őrzött parkolók számának növelése.
A szervezet tagjai között találjuk például a Waberer’s-t, a DHL-t, a Fedex-et is.
A veszteségek minimalizálása és a bűncselekmények megakadályozása és felderítése érdekében, a nemzetközi és hazai fuvarozói szektor szereplői egyre gyakrabban vesznek igénybe telematikai szolgáltatásokat szállítmányuk védelmében. A rakomány folyamatos nyomon követésének köszönhetően a központban azonnal látják, ha az autó elhagyja a számára kijelölt útvonalat, vagy ha a vezető túllépi a várakozási idejét, aminek hátterében akár egy rablás kísérlet is állhat.
“A közúti árufuvarozásban a rakományvédelem szektortól függetlenül fontos tényező; szinte bármilyen áru áldozatul eshet tolvajoknak. A legnagyobb fuvarozócégek már felismerték a GPS alapú rakományvédelem fontosságát, hiszen így a diszpécserközpont valós időben képes figyelni a nagy értékű áru útját, szokatlan eseménynél pedig szükség szerint beavatkozhat.”- mondta Deszpot Károly, a WebEye telematikai cég ügyvezető igazgatója.
Magyarországon a nyomozás lezárásának dátumát figyelembe véve 2015-ben 101, míg 2016-ban 50 olyan bűncselekményt regisztrált a rendőrség, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármű volt.
A magyar adatokra reagálva a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary ) elmondta, támogat és ajánl minden olyan technikai eszközt, fejlesztést, mely az áruk biztonságát szavatolja, illetve csökkenti az árukárt okozó bűncselekmények számát. “Egyik fontos erőfeszítésünk, hogy a biztosító társaságok is vegyék figyelembe árukár biztosításai árképzésükben azt, ha egy vállalkozás a rakomány biztonságát növelő technikai eszközt, például GPS nyomkövetést, vagy raktérajtó nyitást érzékelő eszközöket vesz igénybe, ezzel csökkentve a biztosító kockázatát. Ez jelenleg nincs így.” – mondta Dittel Gábor, a szervezet főtitkára.