Szállítmányozás 2024 konferencia

A szállítmányozás jövője

A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint 2050-re a globális energiafelhasználás 70%-át a szállítmányozás fogja jelenteni.

A legnagyobb kérdés, hogy milyen üzemanyagot használnak majd a járművek, mert a kőolajkészletek sem végtelenek. A teherautókat ma javarészt dízelmotor hajtja, amely már elérte a fejleszthetőségének a felső határát. Több gyártó és politikus a hidrogén mellett tette le a voksát, és most először egy nagy energiacég, a Shell is ez irányú elkötelezettségét jelezte, kimondva, hogy az üzemanyagcellás járműveket tartják a jövő jó megoldásának. Ezzel a technológiával az elektromos hajtású jármű a számára szükséges áramot sűrített hidrogénből nyeri ki.

„Az üzemanyagcella fölénye a tisztán elektromos autókkal szemben a kényelem és a megtehető távolság” – mondta Michael Copson, a Shell hidrogén-üzletfejlesztési menedzsere a londoni Make the Future sajtótájékoztatóján. Az FCEV-k (Fuel Cell Electric Vehicle) utántöltése hasonlóan zajlik, mint egy benzines vagy dízelmotoros autó tankolása, és körülbelül ugyanakkora távolság – kb. 700 km – megtételére képes a jármű egy töltés után. Előny, hogy üzem közben csak vízgőzt bocsát ki, egy tiszta megújuló energiaforrásnak számít. A kutatások szerint az üzemanyagcella kamionok esetében is működőképes, erre példa a Nikola One, ami az ígéretek szerint 2020-ban piacra kerül. Németországban és az Egyesült Királyságban már megnyitották az első „hidrogénkutakat”, amelyek száma 2023-ra elérheti a 400-at.

De nem csak az energiaforrás a kérdéses, egyre égetőbb a sofőrhiány. Ezt a problémát hosszabb pótkocsik és járműszerelvények használatával redukálnák, de más lépésekre is szükség lesz. Kutatások szerint a sofőrök számára a három legfontosabb tényező a munkakörnyezet, a megfelelő pihenés, valamint a kapcsolattartás a családdal, barátokkal. „Sok cég szigorú napi vagy heti ellenőrzéseket végez az autóin, hogy minden rendben van-e. De vajon megteszik ezt a sofőrjeikkel is? Valószínűleg nem” – vetette fel dr. Marianne Dyer a Shell Health képviselője. A tervek szerint a sofőrök munkakörülményeinek a javítása is előtérbe kerül, és ez nagyon is fontos főleg addig, amíg nem lép a technológia a következő szintre, ami nem más, mint az önvezető autó. A Make the Future kiállításán bemutatták a Shell és az Oxford Robotics járművét, amely kamerák, lézerszenzorok és GPS segítségével, a lehető legenergiatakarékosabban jut el A-ból B-be.

Fejlődik az ügyintézés folyamata is a szállítmányozásban. A szállítóleveleket felváltják az okos készülékek. Az Uber (miután felvásárolta az Ottót és bevetette magát a szállítmányozásba) például a megbízásokat egy telefonos applikáción keresztül fogadja az ügyfelektől, ugyanúgy, ahogy eddig az utasait regisztrálta. Így lényegesen egyszerűbb, mint e-mailen vagy telefonon keresztül ügyet intézni. Éppen ezért lehet csábító ez a forma a többi szállítmányozónak, és számíthatunk rá, hogy hamarosan világszerte elterjed ez a procedúra.

A „Make the Future” konferencián felvázolt jövőkép szerint 100 éven belül drónokkal lesznek tele a nagyvárosok, amelyek önvezető járművekről gyűjtik a csomagokat és kézbesítik a vevőknek minden emberi beavatkozás nélkül. Szerepünk a szállítmányozásban meg fog változni, az ügyintézés virtuálisan fog zajlani, egy személy több autót fog irányítani egyszerre. Persze kérdés, hogy kihez, mennyi idő alatt ér el ez a jövő, mert a jelenlegi magyarországi gyakorlatban már az is előrelépés lenne, ha sikerülne elhagyni az elavult, 20 évvel korábbi technológiákat, amiket más országok rég leváltottak, és amelyekhez költségmegtakarítás címén oly makacsul ragaszkodnak a honi szállítmányozók.

HVG Cégautó