Az ágazat magyarországi vállalkozásai versenyhelyzetének erősítését célzó kormányzati intézkedéssorozat legtöbb eleme már megvalósult, azonban a szektor számára súlyos kihívást jelentenek a nyugat-európai protekcionista piacvédő lépések – hangzott el Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Wáberer György miniszterelnöki megbízott közös sajtótájékoztatóján 2017. június 28-án, Budapesten.
A szállítás és raktározás 2011 óta 6 százalék feletti mértékben járul hozzá a magyar GDP termeléshez, e részarány az összes szektor közül az ötödik legmagasabb mutatót jelenti. A kormány 2015 nyarán Wáberer György miniszterelnöki megbízott javaslatai alapján döntött a hazai közúti fuvarozó vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről.
A kormányhatározatban rögzített célkitűzések döntő többsége mára teljesült: a munkaerőhiány enyhítése érdekében állami finanszírozású hivatásos gépjárművezető képzés indult, amelyet több mint 5000 fő megkezdett, és mostanáig közel kétezren pedig be is fejeztek. A C és D kategóriájú jogosítványok megszerezhetőségét új OKJ szakképesítések segítik, a belföldi árufuvarozásban a fejlesztési tárca visszaállította a korábban uniós rendelkezés alapján 21 évre emelt 18 éves alsó korhatárt. A műszaki előírások módosításával nagymértékben egyszerűsödött az új vagy más uniós tagállamból beszerzett haszonjárművek forgalomba helyezése.
Az elsősorban külföldi fuvarozók jogosulatlan tevékenységének visszaszorítása érdekében a közúti ellenőrzés során helyszíni bírság szabható ki, engedély nélküli fuvarozás esetén a jármű visszatartható, a bírságtételek nőttek. A fuvarengedélyek meglétét vámudvarokon, fel-, le- és átrakodó helyeken is számon kérhetik, a nemzetközi közúti árufuvarozási engedélyek ellenőrzésének támogatására szolgáló új programot az adóhatóság és a rendőrség ellenőrei is használják. Tavasszal megkezdte a célzott közúti ellenőrzéseket a közlekedési hatóságnál erre létrehozott csoport, az általuk kiszabott bírságok összértéke már 200 millió forinthoz közelít.
Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A hazai közúti fuvarozók számára a jelen és közeljövő legkomolyabb kihívását a nyugat-európai országok uniós alapértékekkel szembe menő protekcionista piacvédelmi intézkedései jelentik. A már megvalósult és tervezett szabályváltozások rontják az európai versenyképességet, veszélyeztetik a munkahelyeket, és a fuvarozói szolgáltatások árának megemelkedését okozzák, aminek a fogyasztók a vesztesei. A magyar kormány minden lehetséges fórumon fellép a közép-európai fuvarozó vállalkozásokat jelentős indokolatlan többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel sújtó piaci kiszorítási kísérletekkel szemben.”
Az államtitkár a szakmai érdekképviseletekkel együttműködve rendezendő ügyek között említette a fuvarozó vállalkozások fejlesztéseit segítő, csekély összegű támogatási pályázati rendszer kidolgozását, a megtett úttal arányos útdíjfizetés bírságtételeinek arányosabbá tételét és a nemzeti tengelysúlymérő rendszer zökkenőmentes bevezetésének előkészítését.
Wáberer György miniszterelnöki megbízott kifejtette: „A magyar fuvarozók az elmúlt évtizedek legnagyobb kihívása előtt állnak. A nyugati protekcionista intézkedések következtében az európai fuvarpiac győzteseiből akár annak vesztesei is lehetünk, mivel a már bevezetett előírások megszüntetik a vállalkozásaink eredménytermelő képességét. Ezt azonban nem fogadjuk el, mindenben támogatjuk a magyar kormányzati szerveket annak érdekében, hogy megnyugtató megoldás születhessen Brüsszelben. Összefogunk a Visegrádi Négyek országaiban működő fuvarozó érdekképviseletekkel is, amelyekkel közös fellépést szorgalmazunk. Ez ugyanis nagy erő: a négy ország közel 200 ezer tehergépjárművet üzemeltet és főként a nyugat-európai piacon végez fuvarfeladatokat, egy közös akció felhívná a figyelmet a problémákra.”