A CLECAT (Comité de Liaison Européen des Commissionaires et Auxiliaires de Transport du Marché Commun) Európai Szállítmányozási, Szállítási, Logisztikai és Vámszolgáltatási Szövetség 1958-ban alakult, Brüsszel egyik legrégebbi szakmai egyesülete, és jelenleg a logisztika elsődleges szócsövének számít az európai uniós intézményrendszerben. A szervezet működéséről, eredményeiről, céljairól és projektjeiről kérdeztük Cartwright Éva vám- és digitalizációs politikáért felelős vezetőt.
– Mit jelent a logisztika szócsövének lenni?
– A CLECAT aktívan részt vesz az uniós szakpolitikák alakításában, támogatva az európai logisztikai, szállítmányozási és vámügynöki iparágak igényeit és biztosítva azok versenyképességét. A brüsszeli székhelyű szervezet állandó titkárságot tart fenn, és közvetlenül együttműködik az európai intézményekkel, például az Európai Bizottsággal, az Európai Parlamenttel és az Európa Tanáccsal. Formális mechanizmusok keretében – például részvétellel nyilvános egyeztetésekben és az érdekelt felek hivatalos tanácsadócsoportjaiban –, valamint informális párbeszédek révén működik, hogy a kérdéseket még a jogszabályok kidolgozása előtt megvitassa.
– Hogyan működnek ezek a csatornák?
– A CLECAT részt vesz például a légi árufuvarozás biztonságával, a kikötők digitalizációjának fenntarthatóságával, a tengeri biztonsággal és a vámügyi témákkal foglalkozó csoportokban. Emellett a szervezet aktívan hozzájárul a nyilvános és célzott szakmai konzultációkhoz, és így a kezdettől fogva befolyásolja az európai jogalkotási folyamatot. Az informális párbeszéd szintén jelentős szerepet játszik. A CLECAT maga is kezdeményez megbeszéléseket, amikor hiányosságokat vagy a jogi szabályozás szükségességét azonosítja a szakpolitikában, ezzel biztosítva, hogy a logisztikai, szállítmányozási és vámszektor hangja a politikai döntéshozatali folyamat korai szakaszában meghallgatásra kerüljön. A szervezet sikerét bizonyítja, hogy az uniós szakpolitikákat gyakran összehangolják a CLECAT ajánlásaival, a szakmai egyeztetések során pedig a CLECAT a jogalkotók egyik első számú, állandó konzulens gazdálkodói szervezete.
– Milyen eredményeket értek el az elmúlt években?
– A CLECAT összetett szakpolitikai kérdések széles körével foglalkozik, szoros együttműködésben más érdekelt felekkel. Bár a szakpolitikai eredmények gyakran kompromisszumokkal járnak, továbbra is állhatatosan ügyelünk arra, hogy az iparágaink hangja és érdekei mindig meghallgatásra találjanak. Erőfeszítéseink számos figyelemre méltó változáshoz vezettek, és egyes esetekben az elért kompromisszumok azt eredményezték, hogy a politikai döntéshozók tartózkodtak a szabályozástól, vagy visszafogták a túlságosan ambiciózus szabályozási szándékokat.
– Hogyan épül fel a kiterjedt hálózatuk?
– A CLECAT több mint 23 nemzeti tagszervezetből áll Európa-szerte, amelyek az adott tagállamokban a szállítmányozó, logisztikai és vámszolgáltatói szövetségeket képviselik. Ezt a hálózatot egyéni vállalati tagok egészítik ki, akik meghatározott feltételek mellett csatlakozhatnak. A CLECAT összességében mintegy 19 ezer vállalatot képvisel – a multinacionális vállalatoktól a kkv-kig –, ami a szakma legátfogóbb és legbefolyásosabb szervezetévé teszi Brüsszelben. Ez a sokféleség és széles körű szakmai bázis biztosítja, hogy a politikai döntéshozókkal folytatott párbeszéd során a terület valamennyi szegmensének érdekeit figyelembe vegyék. A CLECAT tagságához tartozó vállalatok együttesen több mint 1 millió szállítmányozó, logisztikai és vámszakembert foglalkoztatnak Európában. Ők kezelik az összes szállítási módban mozgó uniós rakományok több mint 90 százalékát, beleértve a közúti, légi, tengeri, vasúti és belvízi utakat. Az uniós érdekképviseleti struktúra lehetővé teszi a CLECAT számára, hogy egységes hangot biztosítson tagjainak, miközben tükrözi a logisztika sokszínűségét. A nemzeti tagszervezetek biztosítják a helyi betekintést, míg a brüsszeli titkárság koordinálja az uniós szintű koherens megközelítést.
– Februárban lesz két éve, hogy a hat meghatározó hazai logisztikai szakmai szervezetet tömörítő Magyar Logisztikai Kapcsolattartó Bizottság (MLKB) is tagja a CLECAT-nak. Milyen kötelezettségei és előnyei vannak a tagságnak a magyar szövetségek számára?
– A CLECAT-tagság a magyar tagszervezeteket egy nagyobb, befolyásos hálózatba emeli, amely aktívan alakítja az EU logisztikai szakpolitikáját. Bár a tagoktól elvárják, hogy betekintést nyújtsanak a saját kezdeményezéseikbe és részt vegyenek a vitákban, az előnyök messze meghaladják a kötelezettségeket. A magyar vállalatok hozzáférnek egy egységes európai platformhoz, amely képviseli az érdekeiket olyan területeken, mint a vámügyi egyszerűsítések, a piacra jutás és a szabályozási megfelelés. Együttműködési lehetőségek nyílnak előttük az innovációs, digitalizációs és fenntarthatósági kezdeményezésekben, amelyek növelik a működési hatékonyságot. Erőteljesebb beleszólásuk lehet az olyan kihívások kezelésébe, mint a széttagolt szabályozások, a geopolitikai zavarok és a növekvő megfelelési költségek. A rendszeres tagi konzultációk és találkozók során megismerhetik a más tagállami jó gyakorlatokat a végrehajtási folyamatokban és az alkalmazott technológiákban.
– Mire fókuszál elsődlegesen a szervezet jelenleg?
– Az ellenálló-képesség és a fenntarthatóság egyensúlyának megteremtésére összpontosítunk az EU logisztikai területén belül. Ez magában foglalja az uniós fenntarthatósági előírásoknak (például CSRD, EUDR és CBAM) való megfelelés összetettségének kezelését, miközben biztosítjuk, hogy az iparág agilis és versenyképes maradjon. Ez azt jelenti, hogy a komplex környezetvédelmi jogszabályi keretek között az egyszerűsített szabályozási megközelítéseket támogatjuk, az adminisztratív terhek csökkentése érdekében. A kezdeményezések közé tartozik a digitalizáció előmozdítása is, a szervezett bűnözés és a számítógépes fenyegetések elleni küzdelem, a határokon átnyúló infrastrukturális fejlesztések elősegítése és a vámeljárások összehangolásának támogatása a meglévő és a most bevezetésre kerülő szabályozásokban. Fontos számunkra az uniós klímapolitika befolyásolása is, olyan előremutató dekarbonizációs stratégiák elfogadásának támogatásával, mint a CountEmissions EU, valamint a tengeri és légi közlekedés alternatív üzemanyagai.
VERSENYPOLITIKAI EREDMÉNYEK
- Tengeri logisztikai érdekképviselet: a CLECAT aktívan ellenezte a hajóstársaságok oligopolisztikus gyakorlatait, és felszólított a konzorciumok csoportmentességi rendeletének (CBER) megszüntetésére, kiemelve annak a tisztességes versenyre és a logisztikai iparágra gyakorolt káros hatását. Ez vezetett a CBER megszüntetéséhez.
- Elkötelezettség a vertikális integráció iránt: a CLECAT aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a vertikálisan integrált fuvarozók helyzetüket a szállítmányozók hátrányos helyzetére használják. A szervezet szigorúbb uniós versenyszabályokat szorgalmazott, és felülvizsgálta az állami támogatási és űrtartalomadó-rendszereket a piaci torzulások csökkentése érdekében.
- Álláspénzek (demurrage) és észszerűtlen várakoztatási/visszatartási díjak (detention) kezelése a hajózásban: a CLECAT szakpolitikai változtatásokat szorgalmazott, átláthatóságot és tisztességes alkalmazást sürgetve a modális váltás támogatása és a költségek csökkentése érdekében.
LÉPÉSEK AZ ELLÁTÁSI LÁNC BIZTONSÁGÁÉRT
- Az ICS2 megvalósítása: a CLECAT jelentős támogatást nyújtott tagjainak az Import Control System 2 (ICS2) 3. kiadásának végrehajtásához, beleértve az iránymutatásokat tartalmazó dokumentumokat és az Európai Bizottsággal való együttműködést az operatív iránymutatás terén. Ennek az erőfeszítésnek a célja a biztonsági megfelelőség javítása és a logisztikai műveletek egyszerűsítése volt a különböző szállítási módok fuvarozói és szállítmányozói számára.
- A légi árufuvarozás védelme: a CLECAT támogatta a harmonizált, globális légi árufuvarozási biztonsági rendszer kidolgozását, hozzájárult a jogszabályok javításához, és támogatta a rakományok átvilágításának és a kiberbiztonságnak a technológiai fejlődését.
- Ismert fuvarozói rendszer bevezetése: a CLECAT sikeresen támogatta egy ismert fuvarozói rendszer bevezetését a biztonságos logisztikai műveletek egyszerűsítése érdekében, amint azt az uniós jogszabályok elismerik.
VÁM ÉS VASÚT
- Vám: a CLECAT az Adóügyi és Vámuniós Főigazgatóság (DG TAXUD) kereskedelmi kapcsolattartó csoportjának (Trade Contact Group, TCG) tagjaként aktívan részt vesz az új vámjogszabályokról szóló többoldalú megbeszéléseken, és visszajelzést ad a végrehajtási kérdésekről. A folyamatban lévő konzultációk legfrissebb témája például a karbonvám (CBAM), az új uniós importellenőrzési rendszer (ICS2), az uniós erdőirtásról szóló rendelet (EUDR), az Uniós Vámkódex munkaprogramjának végrehajtása és az uniós vámreform.
- Vasút: a CLECAT aktívan támogatta a jobb minőséget és a fokozott versenyt az európai vasúti árufuvarozási ágazatban. Az Európai Bizottság elé terjesztett, a tagok körében végzett felmérés aggályokat tárt fel a megbízhatatlan menetrendek, a pontatlan becsült érkezési idők és az elégtelen csatlakozások vagy szolgáltatások miatt. Ez a kezdeményezés hangsúlyozta, hogy javítani kell a szolgáltatás minőségét, és infrastrukturális beruházásokra van szükség a vasúti árufuvarozás terén. A CLECAT továbbra is korlátozott versenyhelyzetet azonosított a vasúti árufuvarozásban és a vasút infrastruktúrájában, amely állapot problémássá válik, ha a szolgáltatások nem felelnek meg az előírt szabványoknak.
NÉVJEGY
Cartwright Éva az angliai Eurogate-nél kezdte a speditőri pályafutását 1996-ban. Ezt követően, 2002-ig az M7 Logisztikai Kft. ügyvezetőjeként egy zalakomári elosztóközpontot irányított. A következő két évre a Volán Tefu / Hungarocamion / Wáberer’s társasághoz igazolt, ahol vámszakág-vezetőként vett részt az összeolvadási folyamatban, illetve az uniós csatlakozásra való felkészülésben. 2004–2006 között a Bertrans-cégcsoporton belül a vámért, a szállítmányozásért, majd később az üzletfejlesztésért felelős vezetőként dolgozott. Ezután visszatért Angliába, a Eurogate londoni irodájába, ahol a cégcsoport kereskedelmi és marketingigazgatói feladatait látta el 2015-ig. 2018–2022 között a TNT csapatát erősítette, újra vámvonalon: a TNT Express Hungary Kft., majd az összeolvadás után a FedEx magyarországi vámügyi vezetőjeként. 2023 szeptemberében költözött Brüsszelbe, ahol jelenleg a CLECAT vám- és digitalizációs politikáért felelős vezetőjeként dolgozik. Feladata a CLECAT tagjai és az EU jogalkotó szervei (az Európai Bizottság, az Európa Tanács és az Európai Parlament) közötti folyamatos információcsere biztosítása az EU vámmal és digitalizációval kapcsolatos, készülő, bevezetés alatt álló, illetve alkalmazott jogszabályairól. A CLECAT képviseletében számos EU Bizottsági, illetve szakmai érdekképviseleti szakértőcsoport tagja, és rendszeresen tart előadásokat európai szakmai fórumokon vámszakmai témákban.