Várja a magyarokat a világ egyik legnyitottabb gazdasága

Várja a magyarokat a világ egyik legnyitottabb gazdasága

Chris Lo, a Hong Kong Trade Development Council Európáért, Közép-Ázsiáért és Izraelért felelős regionális igazgatója a speciális státusszal rendelkező Guangdong–Hongkong–Macao övezetben rejlő gazdasági lehetőségeket ismertette a Szállítmányozás 2024 konferencia publikuma előtt. Kiemelte, hogy a stratégiai szempontból kiváló elhelyezkedésű régióból nagyon sok más ázsiai nagyváros könnyen és gyorsan elérhető. „Úgy vélem, Ázsia a gazdasági növekedés motorja lesz a következő időszakban is, éppen ezért érdemes lehet feltérképezni, hogy milyen lehetőségeket rejt a térség. Ha stratégiai döntést kell hozni, akkor figyelembe kell venni, hogy melyek az igazán kiváló és működő helyszínek” – emelte ki a szakember.

Vonzó üzleti környezet

Hongkong nagyon fontos pénzügyi központnak számít. A piaci kapitalizáció eléri a 3,3 trilliárd eurót. „Bár része vagyunk Kínának, igazából az egy ország – két rendszer elve érvényesül, vagyis ezer szállal kötődünk Kínához, de a gazdasági fejlődésünk szempontjából teljesen önállóan határozhatjuk meg a stratégiai irányokat. Tagja vagyunk a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO), és már nagyon régóta hívei vagyunk a szabadkereskedelemnek” – hangsúlyozta a szakember.

Hozzátette, hogy Hongkongot rendkívül vonzóvá teszi az is, hogy lényegében kétnyelvű üzleti környezettel rendelkezik, hiszen a kínai mellett az angol nyelv is hivatalos. Chris Lo az alacsony adókat is az előnyök közé sorolta, hiszen elmondása szerint a legmagasabb jövedelemadó is csak 16,5 százalékos.

Hongkong teljesítményét számos szervezet ismerte el eddig. Csak a közelmúltban, vagyis 2023-ban a Legatum Prosperity Index rangsorában a II. helyet érdemelte ki az infrastruktúra és a piacra lépési lehetőségek vonatkozásában. A külföldi működő tőke vonzása terén is előkelő hellyel büszkélkedhet, hiszen megszerezte a IV. helyet a World Investment Report nyomán (UNCTAD).

Ezek alapján nem csoda, hogy Hongkongban már több mint 9 ezer kínai szárazföldi vagy külföldi központtal rendelkező vállalat található. Mindez a rendkívül üzletbarát üzleti környezetnek köszönhető, miközben Hongkong számos országgal és gazdasággal kötött szabadkereskedelmi megállapodást, köztük a 16 RCEP-tag közül 14-gyel. Hongkong az innovációkban is élen jár, hiszen legalább 4200 bejegyzett startup cég működik itt. Több mint egynegyedük nemzetközi vállalkozó, például amerikai, német, brit, francia vagy szingapúri.

Légi és tengeri csomópont

„Arra számítunk, hogy a légi áruszállítás teljesítménye Hongkongban eléri az 5 millió metrikus tonnát, amiben nyilvánvalóan kulcsszerepet játszik az e-kereskedelem, hiszen Hongkong a világ legforgalmasabb légi áruszállítási csomópontja” – árulta el Chris Lo. Hongkong 2022-ben és 2023-ban a Xinhua-Balti Nemzetközi Hajózási Központok Fejlesztési Indexén a IV. helyet foglalta el, amely a nemzetközi tengeri központokat értékeli a kikötői tényezők, a szállítási szolgáltatások és az üzleti környezet szempontjából. Hatékonyság tekintetében átlagosan mindössze 0,95 napot tölt el Hongkongban egy konténerszállító hajó, míg a Top 20-ban található kikötők jó részének átlagosan 1,85 napjába kerül egy ilyen hajó kezelése. A hongkongi kikötő tehát mindig is olyan létesítmény volt, ahol be lehet hozni a lemaradást. A helyi kormányzat jelenleg vizsgálja annak lehetőségét, hogy miként lehet a zöld átállást megvalósítani a kikötőben.

„A légi áruszállítást érintő fejlesztésekkel kapcsolatban még fontosnak tartom elmondani, hogy nemrég adták át a Hong Kong International Airport legújabb, harmadik kifutóját. Így nemcsak az utas-, hanem a cargokapacitás bővülésére is lehetőség nyílik. A hongkongi nemzetközi repülőtér (HKIA) 3-kifutós rendszerének fejlesztése 2035-től évente mintegy 120 millió utas és 10 millió tonna rakomány befogadását teszi lehetővé” – világított rá Chris Lo. Hozzátette: új logisztikai parkokat hoznak létre, hogy kezelni tudják a légiárut.

A regionális igazgató azzal zárta előadását, hogy Hongkong örömmel várja a magyar befektetőket, és bízik abban, hogy a jövőben tovább bővülhetnek Magyarország és Hongkong gazdasági kapcsolatai. Véleménye szerint a régió nagyszerű lehetőséget tartogat nemcsak a kész termékek esetében, hanem akár a nyersanyagok vonatkozásában is. Hongkong továbbra is szeretne komoly, nemzetközi partnerségeket kialakítani.