Magyarországon is megkapta az engedélyt a HVO100

A szintetikus dízel (HVO) legnagyobb előnye – amellett, hogy jelentős mértékben csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást –, hogy teljes mértékben kompatibilis a meglévő üzemanyag-ellátási infrastruktúrával: a legtöbb dízeljárműbe mindenféle átalakítás nélkül, változatlan módon tankolható. A HVO100 már elérhető az Eurowag elfogadói hálózatában a Benelux államokban, Skandináviában, Olaszországban, Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban és januártól Magyarországon is. Az utóbbi 4 országban az elfogadói hálózaton felül az Eurowag saját töltőállomásain is lehet HVO100-at tankolni.

A HVO-t kizárólag megújuló forrásokból állítják elő, és akár 90 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást, ráadásul a legtöbb dízelüzemű járműbe bárminemű adalék hozzáadása és átalakítás nélkül, változatlan módon tankolható. Magasabb a cetánszáma, mint a dízelnek, kiválóan tűri a hideg időjárást, ami más üzemanyagtípusokhoz képest jobbá teszi. Tökéletes megoldás lehet azon szállítmányozóvállalatok számára, akik környezettudatosak, és azonnali eredményeket akarnak elérni jelentősebb anyagi ráfordítás nélkül.

„Egyre több fuvarozó ügyfelünk keresi a közúti áruszállításból származó káros-anyag-kibocsátás csökkentésének lehetőségeit. Ugyanakkor nagyon fontos számukra, hogy minél kevesebb befektetéssel vagy átalakítással járjon egy ilyen átállás. Számukra azonnali és hatékony megoldást kínál a HVO, amely működését tekintve teljes mértékben összehasonlítható a fosszilis dízelolajjal, az egyedi kémiai folyamatnak köszönhetően viszont jelentősen eltér a hagyományos biodízeltől” – mondja Kálmán László, az Eurowag Magyarországért felelős igazgatója.

A töltőállomások számára a tiszta HVO üzemanyag-kínálatba való felvétele bizonyos beruházást jelent, mivel a megújuló üzemanyagnak saját tisztított tartállyal és töltőpisztollyal kell rendelkeznie. A HVO-t ezért eddig főként a fosszilis gázolaj adalékaként használták. A tiszta HVO 2022-től tankolható az Eurowag hálózatában a Benelux államokban, Skandináviában, Olaszországban, Ausztriában, az idei évtől Szlovákiában és Csehországban, és immár 2025 januárjától Magyarországon is.

„Az Eurowag töltőállomásokat úgy tervezték, hogy szinte azonnal és magas költségráfordítás nélkül alkalmasak a HVO100 bevezetésére. A szabályozás szerint 2025. január 1-jétől értékesíthető hazánkban a HVO100. Ez azt jelenti, hogy az Eurowag töltőállomásokon januártól már elérhető lesz” – teszi hozzá Kálmán László.

Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a közúti áruszállítás szén-dioxid-mentesítésében nem egyetlen megoldás hozza el az áttörést. Az Eurowag már régóta részt vesz a közúti fuvarozásból származó kibocsátások csökkentésében, és e téren az egyik vezető szerepet tölti be Európában. Tavaly a vállalat két új LNG-állomást nyitott Csehországban, bővítette bioLNG-kínálatát az ügyfelek részére, és elindította az elektromostöltő-szolgáltatást is.

 

MI A HVO100?

A HVO100 a hidrogénnel kezelt növényi olaj rövidítése, a 100-as szám a megújuló komponensek százalékát jelzi. Kizárólag megújuló nyersanyagokból előállított üzemanyag, amelynek legnagyobb gyártója a finn Neste cég. Az előállítása kevesebb energiát igényel, mint a fosszilis dízelé, tehát a HVO100 életciklusa sokkal fenntarthatóbb. A legtöbb OEM (Original Equipment Manufacturer), mint például a DAF, Volvo, Scania, Iveco, Renault, MAN és Mercedes/Daimler, jóváhagyta a tiszta HVO használatát a Norm EN 15940 (EURO6, XTL-Diesel) motorjaiban.

 

A KIBOCSÁTÁSCSÖKKENTÉS MÉRTÉKE

A WTW teljes szénintenzitása: dízel (92,1 g CO2/MJ) és HVO (7–11 g CO2/MJ), állítja a Közös Kutatóközpont, a Közös Kutatóközpont (Európai Bizottság) konzorciuma, az Európai Autóipari Kutatási és Fejlesztési Tanács (Eucar) és a Concacwe (az olajipar kutatási ága).