A Supernova Intertrans az egyik legsikeresebben fejlődő magyar közúti fuvarozó. A vállalat nemcsak a belföldi vagy a nemzetközi árufuvarozás terén aktív, hanem a közösségi médiában, illetve rendezvényeken is nagyon gyakran lehet találkozni ezzel a márkanévvel. A Supernova mögött álló professzionális szakmai csapat elhatározta, hogy olyan alvállalkozói programot indít, amire nehéz lesz nemet mondani. A vállalat célja, hogy a jövőben több lábon álljon. Éppen ezért rendkívül előnyös feltételeket ajánlanak az év végéig csatlakozó alvállalkozóknak.
– Hogyan alakul az idei év a Supernova számára, sikeres esztendő lesz?
– Ez nagyon nehéz kérdés. Most van egy kisebb fellendülés, és bízunk benne, hogy ez az év végéig kitart. Azt halljuk a kulcspiacokon, hogy kapacitáshiány kezd kialakulni. Lengyelországban például sok kisebb lengyel fuvarozó adja vissza az engedélyt. Értelemszerűen ez a kapacitáshiány normál esetben feljebb hajtaná a díjakat. Hozzá kell tenni, a jelenség kicsit hullámzó, mert egyik nap látjuk a kapacitáshiányt, másik nap nem.
– Volt már olyan a Supernovánál, hogy alvállalkozókkal dolgoztak, vagy most egy teljesen új fejezet kezdődik?
– Igen, de talán nem volt olyan fajsúlyos. A világjárvány utáni év nehéz volt a piacnak, a 2021–2022-es esztendőkben mégis jól teljesített a fuvarozás. Utólag visszanézve azok aranyidők voltak a volumenek tekintetében. Vélhetően nem volt annyira fókuszban akkortájt a saját flotta frissítése, viszont most már egyre jobban igyekszünk a szállítmányozást megerősíteni. Jelenleg körülbelül 550 fu-varunk van hetente saját flottára, és 100–120 fuvart végeznek az alvállalkozóink. Ez tehát nagyjából egyötödös aránynak nevezhető. A cél az, hogy ezt hosszú távon 50–50 százalékosra hozzuk fel, tehát hogy a jövőben a cég a szállítmányozás és a fuvarozás között harmonikus egyensúlyt teremtsen.
– Milyen időintervallumra kötnek szerződést a leendő alvállalkozókkal?
– Ebben próbálunk alkalmazkodni, mert azt látjuk, hogy mindenkinek más az igénye. Én abban hiszek, hogy sokkal jobb fixen együttműködni, úgymond gondozásmentesen, minthogy csak havi szinten dolgozzunk együtt. A stabil együttműködés kifizetődőbb, akár egyszerelvényes, akár többszerelvényes alvállalkozóról van szó. Az időtávot illetően rugalmasak tudunk lenni, határozatlan és határozott idejű szerződéskötésre is van lehetőség nálunk. Természetesen van a szerződésnek egy próbaidőszaka, ami 1,5–2 hó-nap lehet. Ez arra jó, hogy mindkét fel megismerje egymást, és mindenki szabadon dönthet a folytatás mellett, vagy éppen be is fejezheti az együttműködést, amennyiben valamiért nem jönnek ki a számok. Szerintem ez mindenkinek könnyebbség, és semmi elköteleződéssel nem jár. Amikor beszélgetek kisebb alvállalkozókkal, akkor azt látom, hogy mindenki elégedetlen, mindenki alacsony díjon fut általában egy globális szállítmányozónak, sokan állítják, hogy ennél többre képesek, de valamiért mégis félnek lépni. Lehet, hogy nem akarják a biztosabbnak gondolt nyereséget egy vonzóbb, de bizonytalanabb haszonra cserélni. Emiatt gondoltuk, hogy ez a pilot időszak segítség lehet azok számára, akik esetleg kipróbálnák ezt a fajta együttműködést. Véleményem szerint a Supernova alvállalkozói programja egy jó kiugrási lehetőség lehet a fuvarozók számára.
– Vannak-e elvárások az alvállalkozókkal szemben, például, hogy milyen típusú vontatóval vagy félpóttal rendelkezzenek? Vagy tudniuk kell-e a sofőröknek angolul?
– Azt gondolom, hogy ma már alapvető elvárás, hogy angolul kell beszélni ebben az iparágban, ha nemzetközi fuvart vállal az ember. Előny, ha egy alvállalkozó Mega félpóttal rendelkezik, mert akkor így nagyobb a merítés. A mi megrendeléseinkben nagyon nagy szeletet képvisel az autóipar, és az pedig közismert a szakmában, hogy az autóipari partnerek mindenhol megkövetelik a háromméteres belmagasságot. Mi több mint 300 félpótkocsival rendelkezünk, és szinte mindegyik Mega XL félpót. Nyilván vannak olyan megbízások is, amelyekre elég lehet a normál félpótkocsi. A Megával viszont többféle fuvart ki lehet szolgálni. Létezik bérvontatási lehetőség is: ha bármilyen probléma adódna az alvállalkozónak, akkor húzhat Supernova félpótkocsit is. Értelemszerűen ahhoz, hogy a mi Mega félpótunkat húzza, ahhoz szükség van arra is, hogy Mega nyerges vontatóval rendelkezzen. Ebből a szempontból is mi annak örülünk, ha olyan alvállalkozó jelentkezik, akinek van ilyenje. Ugyanakkor most is kezdett nálunk olyan cég, amelyiknek 3 normál vontatója van, tehát nincs akadálya az ilyen megbízásoknak sem. A bérvontatás azért is hasznos, mert nem kell megvárni a rakodást, elég csak leakasztani a félpótot, majd felvenni a már megrakodott pótot. Ezt egy alvállalkozó kis flotta esetén nem nagyon tudja megtenni. Előrakott pótkocsis fuvarok esetén akár havi 1000 km-rel is megnőhet a havi futásteljesítmény! Mi a bérlést csak akkor számlázzuk ki napra pontosan, ha valóban a mi félpótkocsinkat húzta; tehát nem havi-, hanem napidíjban gondolkodunk.
– Az alvállalkozóknak a vontatóikat vagy a félpótkocsijaikat el kell látni a Supernova arculati elemeivel?
– Nincs ilyen elvárás, de természetesen örülünk annak, ha valaki a márkát ilyen módon képviselné. Azt szoktuk mondani, hogy a fuvarfeladat végrehajtásában tökéletességet várunk el, mert ha hibázik az alvállalkozó, akkor az úgyis rajtunk csattan. Bár a szállítmányozás felé nyitunk, alapvetően fuvarozócégnek tartjuk magunkat, így hasonló problémák léphetnek fel nálunk is, mint az alvállalkozóinknál; ez is talán egyfajta összhangot teremthet egy hatékony együttműködésben.
– Járhat-e flottacsökkentéssel egy sikeres alvállalkozói program?
– Folyamatosan figyeljük a piacot, de nehéz erre most válaszolni. Azt is el tudom képzelni, hogy a 230 darabos vontatóállományunkat növelni kell, de a csökkentés is opció lehet bizonyos gazdasági környezetben. A végső cél viszont az, amit már korábban említettem: az árbevétel fele fuvarozásból, a másik fele pedig szállítmányozásból álljon! Ettől azért most még messze vagyunk, tehát ez nem máról holnapra fog megvalósulni. Az biztos, hogy az alvállalkoztatást már régóta csinálják nagyobb cégek. Nálunk még nem volt ennyire hangsúlyos, de a jövőben talán sokkal inkább az lehet. A saját flottás fuvarozás nem feltétlenül rentábilis, ezért kell a szállítmányozás felé is nyitni.
– Milyen fizetési intervallumokkal számolhatnak az alvállalkozók?
– Kampányjelleggel bevezettünk egy 15 napos fizetési határidőt. Szerintem ez egy nagyon fontos előnye a mi alvállalkozói programunknak. Aki idén leszerződik velünk hosszú távra, azt az év végéig teljesített fuvarok esetén 15 napos határidővel kifizetjük. Vagyis az iparági átlagnál jóval korábban juthatnak hozzá az alvállalkozók a pénzükhöz. Később ez az előny megtartható, ha nem is ilyen szinten, de valamilyen arany középutat lehet találni, mert ha jó az együttműködés az alvállalkozóval, akkor miért is ne?
– Milyen útvonalakra számíthatnak a leendő fuvarozók?
– Mi alapvetően szinte mindenhová indítunk kamiont az Európai Unión belül, de Angliába is vállalunk fuvarokat. Ezt jó, ha tudják a leendő alvállalkozók, de természetesen igyekszünk figyelembe venni az igényeket és költséghatékony útvonalakat kínálni az alvállalkozóknak. Mostanában jellemzően mindenki szeretne Spanyolországba meg Portugáliába menni. Miért? Összesen 2500–3000 kilométer, egy hétig úton van, gyakorlatilag hétfőn felpakolják a kamiont, pénteken pedig már le is lehet adni az árut. Ezeknek az utaknak szinte sofőrmegtartó ereje van. Fontosnak tartom megemlíteni ugyanakkor, hogy mi jellemzően kéthetelős munkarendet várunk el, vagyis egy hétvégét kinn kell tölteni. Tisztában vagyok vele, hogy sok cégnél a nemzetközizős sofőrök már szívesebben vannak otthon minden hétvégén. Éppen ezért nem feltétlenül ragaszkodunk ehhez mindenkinél, igyekszünk úgy forgatni az alvállalkozókat, hogy mindenki elégedett legyen. Ha valaki azt mondja, hogy nem szívesen megy Angliába, akkor remélhetőleg találunk mást. Mi abban hiszünk, hogy a hosszú távú együttműködés akkor gyümölcsöző, ha mindenki elégedett vele.
Aranyi Péter