Nem rózsás a jelenlegi üzleti-piaci helyzet, és mivel a logisztikai cégek kiszolgálói a mindenkori gazdasági környezetnek, ebből túl sok jó nem adódik. Ezért az előadás címe Fuvarozási körkép helyett lehetne akár Fuvarozási kórkép is, főleg, ha az idei II. negyedévet vizsgáljuk, mondta bevezetésképpen Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.
A GDP a II. negyedévben 1,3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, aminek akár örülni is lehetne, de az már aggasztó, hogy az előző negyedévhez képest 0,2 százalékos a csökkenés. Úgy tűnt, hogy a magyar gazdaság a tavalyi év végén, illetve az idei év elején kezd kilábalni a recesszióból, de a II. negyedévben visszacsúsztunk.
A kiskereskedelmi láncoknak terítő fuvarozók számára jó hír, hogy e kategória forgalma ebben az időszakban 3,1 százalékkal nőtt, a kilátások viszont nem annyira jók, mert a növekedés üteme lassul, júliusban 2,5 százalékos volt. Az építőipar teljesítménye a II. negyedévben 1,4 százalékkal meg-
haladta ugyan a 2023. év azonos időszakában mért adatot, azonban idén a VII. hónapban már mínusz 6,2 százalékot mutatott a KSH adatsora, tehát az iparág inkább még befelé tart a válságba.
A német gazdaság gyengélkedése miatt a hazai ipari termelés folyamatosan esik vissza, ezért csökken a szállítandó, raktározandó árualap. Az export- és importforgalom szintén csökken, de legalább az inflációt sikerült visszaszorítani 3,8 százalékra, illetve 6,5 százalékra csökkent az alapkamat, ami persze nem ellensúlyozza a magas jármű-finanszírozási költségeket.
Az árutonna-kilométerben mért közúti fuvarozási teljesítmény 2023 II. negyedévéhez képest 1,4 százalékos növekedést mutat, de az előző negyedévhez képest 4,5 százalékkal visszaesett, emelte ki Lajkó Ferenc. Ezt a szignifikáns különbséget már megérzi a szakma, ami abból adódik, hogy a belföldi fuvarozás 5,9 százalékkal jobban teljesített, míg a nemzetközi fuvarozás teljesítménye 8,2 százalékkal csökkent. (Tavaly a belföldi fuvarozás volt nagyobb mélyrepülésben, és a nemzetközi ment jobban.) S nem a vasút vitt el több árut, mert a közúti fuvarozás részaránya alig csökkent, továbbra is 70 százalék fölötti.
Elsősorban az útdíjemelkedés hatására a közúti fuvarozók költségei 2023-ról 2024-re brutálisan megnőttek: belföldön 19,1, nemzetköziben 12,2 százalékkal, miközben a fuvardíjakat csak 6,6, illetve 14,7 százalékkal tudták emelni. Ilyen helyzetben a csupán fuvarozásból élő vállalkozások egyértelműen veszteséget termelnek, és csak a több lábon álló, például szállítmányozással és/vagy raktározással is foglalkozó cégek tudják finanszírozni a gyengébb fuvarozási teljesítményeket.
Elemzők szerint az eredetileg tervezett 4–5 százalékos hazai GDP-bővülés talán 2 százalék lesz 2025-ben – ez is valami ebben a gazdasági környezetben. Biztosan lehet számítani arra, hogyha lassuló dinamikával is, de a kiskereskedelmi forgalom tovább nő. Az ipari termelés mélyrepülése addig tarthat, amíg a német gazdaság nem áll talpra, az építőipar pedig várhatóan leghamarabb jövőre teljesíthet jól.
Az infláció stagnálása szinte készpénznek vehető, a 3,5–4 százalék körüli érték tarthatónak tűnik, és az alapkamat szintén lassuló tempóban tovább csökkenhet. Az üzemanyagárak a III. negyedévben érzékelhetően lefelé mennek, ami előrevetíti, hogy a fuvarozók talán nagyobb mértékben tudják majd áthárítani a költségeiket a megbízókra.
A kiskereskedelmi forgalom növekedése miatt belföldön kissé nőhet a kereslet, így jobbak a belföldes szolgáltatók kilátásai. Az Európai Unióban viszont csökkenő fuvarmennyiségre érdemes számítani a továbbra is gyengélkedő ipari termelés hatására, mutatott rá a független iparági szakértő. Enyhe költségnövekedés várható, például az infláció csökkenése miatt már csak 3,4 százalékkal fog nőni az infrastruktúradíj a hazai autópályákon.
Felgyorsul a kapacitáscsökkenés, mert több mint egy éve veszteséget termel a közúti fuvarozási iparág, miközben a piacon maradás érdekében folytatni kell az áremeléseket. Eljött a pillanat, amikor a közúti fuvarozóknak, akár kapacitáscsökkentés árán is, de érvényesíteniük kell az emelkedő költségeiket a fuvardíjakban, különben tönkremennek. „A békés tenger nem nevel ügyes hajóst” – mondta mintegy vigasztalásul a hallgatóságnak Lajkó Ferenc, mivel szerinte még legalább 6 hónapig nem javul jelentősen a gazdasági környezet.
KÖZÚTI FUVAROZÁSI RIPORT
A tanácsadócég idén előrukkolt egy új termékkel. A Közúti Fuvarozási Riport célcsoportja nem a fuvarozók és a megbízók, mint a KFX-nek, hanem a fuvarozóknak üzemanyagot, gumiabroncsot vagy épp kamiont értékesítő szolgáltatók, termék-előállítók, amelyek az iparági gyorsjelentésből időről időre képet kaphatnak a piaci szereplők, a fuvarozók helyzetéről.