Innovatív megoldással terelik vasútra a kamionokat a törökbálinti DEPO és a németországi HELROM együttműködésében. A német fuvarozó októbertől indítja vasúti szerelvényeit Düsseldorf és Törökbálint között, amelyek alkalmanként 38 közúti félpótkocsit tudnak szállítani. Fokozatos felfutással heti hat vonatpárral terveznek. A HELROM különleges vasúti szerelvényei nem daruzható pótkocsikat is tudnak szállítani. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége szerint minél több hasonló vasúti összeköttetésre lenne szükség a környezetbarát vasúti szállítás térhódításához.
Október 2-án elindult az első kamionszállító vonat Törökbálint és Düsseldorf között. Egy szerelvényen 38 félpótkocsit lehet szállítani, a tervek szerint hetente hat vonatpár közlekedik a több mint 1200 kilométeres útvonalon. A vasúti szállítás a pótkocsik fel- és lerakásával együtt harminc órát vesz igénybe.
A HELROM különleges technológiájú vasúti kocsijai speciális felépítményüknek köszönhetően saját maguk biztosítják a félpótkocsi fel- és lepakolásához szükséges rámpát, így nincs szükség darura, a pótkocsit az aszfaltútról egyszerűen, a termináli traktorral rá lehet tolni a lesüllyesztett vasúti kocsira.
„A törökbálinti DEPO Magyarország első raktárvárosa, amely ötven éve végez logisztikai szolgáltatásokat. A központ teljes megújulásának és modernizációjának egyik első lépéseként állapodtunk meg a HELROM-mal arról, hogy vasúti iparvágányainkat használva indítanak intermodális összeköttetést Düsseldorf és Törökbálint között. Így egyszerűen, költséges infrastruktúra kiépítése nélkül tehetőek vasútra a kamion-félpótkocsik” – mondta Ignát László, a Depo Intermodális Kft. ügyvezető igazgatója.
Ezzel az intermodális fuvarozási megoldással környezetbarát módon szállíthatóak a félpótkocsik, a közúti vontatójárműveket és a gépjárművezetőket nem kell fölöslegesen fuvarozni a vonattal. A szolgáltatás nyitott, kisebb fuvarozó társaságok is igénybe vehetik a szabad kapacitás függvényében.
„Innovatív technológiánkkal leküzdjük a korábbi intermodális szállítás akadályait. Mivel nincs szükség terminálokra a félpótkocsik rakodásához, könnyebben tudunk beépülni az ellátási láncokba. Gyorsabbak és megbízhatóbbak vagyunk, nincs szükség nagy kitérőkre a kamionok vasútra rakásához. Az innovatív technológia lehetővé teszi a környezetbarát megoldások összehangolását a gazdasági érdekekkel és a társadalmi szempontokkal” – hangsúlyozta Bruno Weissmann, a HELROM GmbH kereskedelmi igazgatója.
A HELROM idén április óta Lébény és a németországi Regensburg között már naponta indít kamionszállító vasúti szerelvényeket, dedikáltan az Audi megrendelésére.
Szabad, más fuvarozók által is igénybe vehető félpótkocsis intermodális vasúti kapcsolat csak nagyon korlátozott számban áll rendelkezésre Magyarországról Nyugat-Európába.
„Az új, minden fuvarozó számára elérhető összeköttetés egy jelentős lépés az intermodális szállítás magyarországi fejlesztésénél. Olyan fuvarozók is bekapcsolódhatnak a vasúti intermodális szállításba, akik eddig ezt nem tudták megtenni” – emelte ki Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.