Szállítmányozás 2024 konferencia

Bravissimo, Logissimo! – interjú Acsai Lászlóval, a Logissimo Kft. ügyvezetőjével

Bravissimo, Logissimo! – interjú Acsai Lászlóval, a Logissimo Kft. ügyvezetőjével

Az árunak mindig időben meg kell érkeznie a címzetthez – ez a Logissimo Kft. ügyvezetőjének, Acsai Lászlónak (a képen bal oldalon) az egyik alapelve, a másik pedig az ügyfél- és megoldásorientált működés, nagyfokú rugalmassággal fűszerezve. A klasszikus családi vállalkozás semmilyen piaci megkeresésre nem mond nemet, mindig azt kutatja, hogy miként oldja meg a lehető legkedvezőbben a partnereik részéről felmerülő igényeket.

– Mikor, milyen körülmények között alakult meg a Logissimo?

– 2014-ben kezdtünk el komolyabban gondolkodni egy családi vállalkozás elindításán. Akkoriban a húgom, Acsai Erika – tulajdonostársam – és a férje, Tóth Norbert – ügyvezetőtársam – egy nemzetközi fuvarozással foglalkozó cégnél dolgozott, amely ponyvás autókkal fuvarozott Európában, magam pedig az oktatás, a kereskedelem és a sport területén tevékenykedtem. Nekik a logisztikára volt szélesebb rálátásuk, nekem üzleti előéletem volt, ezeket a tapasztalatokat akartuk összegyúrni és együtt kamatoztatni. Kezdetben úgy terveztük, hogy veszünk egy furgont, és a profitból fokozatosan felépítünk egy kisautós flottát. Gyorsan lebeszéltek minket a kisautókról, és a nyerges szerelvények irányába terelték a figyelmünket. 2015 elején egy gyorsétteremben egyeztettünk a tervekkel kapcsolatban, amikor Erikát hívta az egyik ügyfele, akinek felvázoltuk az elképzeléseinket, majd felajánlotta, hogy segít az elindulásban. Mivel ő csak hűtős autókkal dolgozott, így mi is ezt az irányt választottuk. A sors pikantériája, hogy évek óta közvetve ennek a gyorsétteremláncnak szállítunk nyersanyagot. Nincsenek véletlenek! Nálunk egyébként a „családias légkör” nem csak szlogen, hiszen a kulcspozíciókat a családunk tagjai látják el. Erika felelős a fuvarszervezésért, Norbi a flotta üzemeltetéséért, és emellett ügyvezetői feladatai is vannak, a feleségem a pénzügyes, míg az ügyvezetői feladatok nagyrésze rám hárul. Mindenki a saját területén önálló, operatív döntési hatáskörrel rendelkezik, természetesen a cég érdekeit figyelembe véve, a nagyobb, stratégiai döntéseket viszont közösen hozzuk meg.

– Honnan jön a cégnév?

– A fő motivációnk a Logissimo megalapításakor – és azóta is –, hogy valami nagyszerűt hozzunk létre, legyünk jobbak, nyújtsunk több szolgáltatást a partnereinknek, biztosítsunk jobb feltételeket a munkatársainknak. Sokat ötleteltünk rajta külön-külön és együtt is, azt akartuk, hogy könnyen megjegyezhető és dallamos legyen, kitűnjön a spedes-transzos-fuvarozó kft.-s tömegből, de utaljon a logisztikára; innen a „Logi” előtag. A maximalizmusunkból ered a cégnév „issimo” része, amely az olasz bravissimo szóból származik, és amelynek jelentése: nagyszerű. A visszajelzések alapján tetszik a partnereinknek is, hallottuk már „Lodzsisszimónak” vagy egyszerűen csak Loginak „becézve”.

– A logisztika mely szegmenseiben dolgoznak, milyen relációkban, milyen áruféleségeket szállítanak?

– Közúti áruszállítással foglalkozunk, kizárólag nemzetközi viszonylatban, saját hűtős eszközökkel, valamint speditőri tevékenységet is végzünk. Célországaink Olaszország, Csehország, Szlovákia, Horvátország, Szlovénia, Németország, idényjelleggel Spanyolország, Hollandia és Lengyelország. Fő profilunk a friss, temperált áruk szállítása, de ezek mellett normál kereskedelmi árukat és – a korszerű biztonsági megoldásoknak köszönhetően – nagy értékű árukat is fuvarozunk. Gyógyszeripari tanúsítvánnyal rendelkező, hitelesített eszközeinket a gyógyszerszállítási iparág kiszolgálására használjuk.

– Hogyan fogalmazná meg röviden a vállalkozás üzleti filozófiáját?

– Ügyfél- és megoldásorientált működési elv jellemez minket, amit nagyfokú rugalmassággal fűszerezünk meg. Szinte semmire nem mondunk nemet, mindig azt keressük, hogy miként oldjuk meg optimálisan a partnereink részéről felmerülő igényeket. Igyekszünk teljes körű és a legmagasabb szintű logisztikai megoldásokat nyújtani a megbízóink részére.

– Milyen a megbízói kör összetétele?

– Alapítói, tulajdonosi szinten közel 15 éve dolgozunk a fuvarozásban, ennyi idő alatt kialakulnak azok a stratégiai kapcsolatok, akikkel hasonló értékeket képviselünk. Mi egy „kis” családi vállalkozás vagyunk, az élet mégis úgy hozta, hogy leginkább multikkal dolgozunk együtt, ennek minden előnyével és hátrányával…

– A növekvő fuvarozási költségeket miként tudják áthárítani a megbízókra?

– Ez egy igazán nehéz terep! Teljes mértékben nem tudjuk érvényesíteni a fuvardíjakban a költségeink emelkedését, ezért arra törekszünk, hogy – gyakran kompromisszumok árán – mindkét fél elégedett legyen.

– Mi jellemzi a gépjárműflottát?

– „Leparkoltunk” a Scania vontatók és a Schmitz pótkocsik mellett. Mindkét céggel nagyon jó szakmai kapcsolatot sikerült kialakítani, például tavasszal a Scania meghívott minket egy svédországi gyárlátogatásra, aminek révén még jobban elköteleződtünk a márka mellett. Fontosnak tartjuk, hogy homogén flottát alakítsunk ki, ennek leginkább a szervizeléseknél van nagy jelentősége. Jelenleg 15 nyerges szerelvénnyel dolgozunk, valamint 1 darab 12 tonnás autó és 4 darab felépítményes furgon tartozik még az eszközparkhoz.

– Flottabővítéskor, -korszerűsítéskor milyen szempontok alapján döntenek?

– A megbízóink megkövetelik, hogy professzionális eszközökkel dolgozzunk, mert csak így tudjuk minimálisra csökkenteni a műszaki hiba kockázatát. De még ezt is bebiztosítjuk egy egész Európára kiterjedő assistant szolgáltatással. Szerintünk ez az alap: az árunak mindig időben meg kell érkeznie a címzetthez. A flotta átlagéletkora 2–3 év, ideális esetben 4 évig használjuk az eszközöket. Arra is figyelünk, hogy az autók teljesítménye optimális legyen a fuvarfeladatainkhoz, vagyis ne vegyünk kisebb vagy nagyobb teljesítményű járművet, mint ami szükséges. Ezzel gazdaságosabban, környezettudatosabban tudjuk üzemeltetni az eszközeinket. Szem előtt tartjuk továbbá, hogy a gépkocsijaink a legmagasabb kényelmi és biztonsági felszereltséggel rendelkezzenek, mert ezzel is szeretnénk támogatni és elismerni a kollégáink munkáját. Mindemellett nem elhanyagolható, hogy egy modern, korszerű járműnek jobb a fogyasztása, és kedvezőbb útdíj-kategóriába esik.

– Az elektromobilitás megmozgatta már a fantáziájukat?

– Elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóság és a környezettudatosság terén, ezért természetesen felmerült bennünk az elektromos járművek beszerzésének gondolata. Tettünk is lépéseket az ügy érdekében, de végül arra a következtetésre jutottunk, hogy a mi fuvarfeladatainknál nem tudnánk nyereségesen üzemeltetni a zöld járműveket.

– A szakma egyik jelentős problémája a gépkocsivezető-hiány. Mekkora kihívást jelent a felkészült sofőrállomány biztosítása?

– Kocsigazdás rendszerben dolgozunk, amit nagyon szeretnek a sofőrjeink. Amikor bővítjük a flottát, vagy tudjuk, hogy lesz szabad autó, először megkérdezzük a srácokat, van-e ismerős, barát, aki váltani szeretne, vagy munkát keres. Ez az ajánlási rendszer a mai napig jó hatásfokkal működik, mert mindkét fél részéről megvan a másik felé a bizalom. Mi tudjuk, hogy olyan ajánlás nem érkezik, aki szakmailag nem üti meg a szintet, másik részről – az ismeretség miatt – már van egy kapcsolódási pont, egy kialakult kép a cégről. Természetesen szoktunk hirdetni is. Futott olyan álláshirdetésünk, amelyre az első órában több mint 10 jelentkezés érkezett, és egy héten belül le kellett állítani. Jó tapasztalataink vannak a pályakezdők menedzselésével, kinevelésével kapcsolatosan. Jelenleg 4 nemzetközi gépkocsivezetőnk van, akik furgonon kezdtek nálunk, és a támogatásunkkal szerezték meg a CE kategóriás jogosítványt.

– Mit várnak az elektronikus CMR-től?

– Nagy reményekkel várjuk a bevezetését. Havonta több, mint 1000 oldalnyi dokumentumot (CMR, szállítólevél, fuvarlevél) kezelünk, és az e-CMR nagyban csökkentené a működésünk adminisztrációs terheit, miközben egyszerűsítené a folyamatainkat.

– Gazdálkodás szempontjából hogyan sikerült az idei I–VIII. hónap, és mi várható az év hátralévő időszakára?

– Az idei pénzügyi célunk, hogy a III. negyedév végére elérjük a tavalyi árbevételünket – az eddigi számok alapján ez meg is fog valósulni. Hab a tortán, és a jövőre nézve biztató, hogy az elmúlt évek statisztikái szerint az utolsó negyedév erősnek ígérkezik.

– Tervezik már a következő évet?

– Folyamatosan tervezünk, többnyire újra és újra… Az egyik legfontosabb piaci előnyünk, hogy gyorsan tudunk reagálni a változásokra, a felmerülő extra igényekre és helyzetekre. A világjárvány idején triplázódni tudtunk, mert a nehéz helyzetben is a partnereink mellett álltunk: ha kellett, fuvardíjat csökkentettünk, átjutottunk a lezárt határokon, felgyorsítottuk az áruk beérkezési idejét, gyors információáramlással, rugalmas megoldásokkal álltunk elő, a legegyszerűbb feladatokat is komolyan vettük. Ezek a mai napig meghatározzák a munkamorálunkat, úgy is fogalmazhatnánk, hogy beleégtek a Logissimo DNS-ébe.

 

NÉVJEGY

Acsai László okleveles testnevelő tanári végzettséggel rendelkezik, a többi tudást – mint mondja – az „Élet Iskolájában” szerezte, és folyamatosan képezi magát. A közoktatásban tanított csaknem 20 évet, többnyire testnevelőként. Végig egy intézményben dolgozott, ahol 4 éves vezetői tapasztalatra tett szert. A testnevelés és a sport az élete szerves része, 15 éves versenyzői múlt áll a háta mögött, ezenkívül edzősködött, és játékvezetőként tevékenykedett. 2005 óta vállalkozó, dolgozott pénzügyi, értékesítési területen, foglalkozott sportszolgáltatással, sportrendezvények szervezésével. A Logissimo Kft. irányítása mellett – 2010 óta napjainkig – aktív sportszer-kereskedelmi tevékenységet folytat.