A Renault Trucks sikert sikerre halmoz a hazai piacon, igaz, ebben az évben némileg megtorpanni látszik a korábbi lendület. Ennek hátterében számtalan tényező áll, a 130 éves cég azonban előretekint, és olyan fejlesztésekkel jelentkezik, amelyek jelentősen megváltoztathatják a jövőt.
– Hogyan alakult a piaci teljesítmény az év első felében a Renault Trucks számára Magyarországon?
– Az első fél év a Renault Trucks és a piac szempontjából is hasonló volt, gyakorlatilag a 2022-es és 2023-as év folytatása, ha a forgalomba helyezési adatokat vesszük figyelembe. Az utóbbi két évben nyersanyaghiány, különféle komponensek és kapacitások hiánya határozta meg a legyártható járműmennyiséget, miközben az igény az eszközeink iránt ennél lényegesen nagyobb volt. Fontos megjegyezni, hogy a tehergépjármű-előállítást nehezítő körülmények ellenére a legyártott járművek száma több volt, mint a korábbi években, így nem a megszokott mennyiség elérését akadályozták a különféle kihívások, hanem a kapacitás növelését, a gyártás kereslethez történő igazítását. A felsorolt okok miatt az elmúlt három évben az ügyfeleink 6–10 hónapos szállítási időket voltak kénytelenek elfogadni. Az idei első fél évben a fenti hatások kifutását láthattuk, a tehergépjármű-piac szereplői leszállították a még járműhiányos időszakban megrendelt eszközöket, miközben az új megrendelésekre vonatkozó szállítási idő visszatért a néhány hónapos szintre. A forgalomba helyezések száma a korábbi időszakhoz hasonlóan magas volt, a Renault Trucks piaci részesedése az elmúlt évtizedben jellemző szinten alakult. Mindeközben a tehergépjárművek iránti igény elkezdett csökkenni (már 2023 második felében is érzékelhető volt), amelynek hatását most, az év második felében fogjuk látni a forgalomba helyezési statisztikákban.
– Mely modellek számítanak zászlóshajónak idehaza? Mely típusokat részesítik előnyben a hazai vásárlók?
– A magyar piac jellemzője, hogy nagyjából az értékesített tehergépjárművek 80 százaléka nyerges vontató az európai nemzetközi fuvarozásban vállalt jelentősebb szerepünk miatt, a 20 százalék pedig felépítményes gépjármű. A Renault Trucks esetében a járóképes alvázak aránya még nagyobb, 25–30 százalékos. Az előzőek alapján könnyen belátható, hogy a legnagyobb mennyiségben értékesített modell csakis vontató lehet. Bár C- és K-típusokból is rendelhető nyerges vontató elsősorban építőipari célokra, az értékesítés legnagyobb részét a különféle kabinmérettel készített T-vontatók adják. Több száz darabot adunk el belőle minden évben. Míg korábban a közepes kabinméret volt a legnépszerűbb, több éve már többszörösen keresettebb a legmagasabb kabinnal szerelt változat, ahol a belmagasság több mint 2 méter, a padló sík, és a beltér-kialakítás elsődleges célja a gépjárművezető maximális kényelmének biztosítása.
– A T-széria műszerfala alaposan megújult. Milyen volt ennek a hazai fogadtatása?
– A korábbi járművek műszerfala a Renault Trucks T 11 évvel ezelőtti bemutatása óta kisebb mértékben többször változott, azonban teljesen 2023 végén újult meg. Azóta nagyjából 250 db új kivitelű jármű került a végfelhasználókhoz. A visszajelzések egységesen pozitívak. Nemcsak a külső megjelenés lett más, jól áttekinthető, személyre szabható és számos új funkcióval kiegészített, hanem a már kötelezően beépítendő holttérfigyelő rendszerek jelzéseinek megjelenítésében is jelentős szerepet kap. A gépjárművezető számára szükséges információk maradéktalanul rendelkezésre állnak.
– Milyen újdonságok várhatók még idehaza a Renault Trucks háza táján?
– Rövidesen további fejlesztések jelennek meg a piacra kerülő tehergépjárművekben. Fontos cél a már most is kedvező üzemanyag-fogyasztás további csökkentése, amihez hozzájárul a sebességváltó és a hajtott tengely belső súrlódásának csökkentését biztosító új technológia, az eddigieknél lényegesen jobb légellenállást eredményező digitális visszapillantó tükör, a legmodernebb domborzatkövető rendszer, amely rövidesen az adott szakaszra érvényes sebességkorlátozást és az út leterheltségét is figyelembe veszi, elkerülve ezzel a felesleges gyorsítást és fékezést. A kínálat részei lesznek még idén az alacsonyabb gördülési ellenállású A+ gumiabroncsok és az új start-stop rendszer, amely menet közben leállítja a motort, amikor arra nincs szükség. Mindezek hozzájárulnak a hatékonyság növeléséhez és a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez. Fontos szempont a biztonság, amelynek része a már említett digitális visszapillantó tükör, ezenfelül a járművekbe továbbfejlesztett kormányművet építünk be, amely jelentősen csökkenti a kormányzás erőszükségletét, aktívan támogatja a sávtartást, tehermentesítve ezáltal a gépjárművezetőt. A figyelmetlenségre és fáradtságra visszavezethető balesetek elkerülésében jelentős szerepet vállal ez a műszaki megoldás.
– A Renault Master legújabb generációja tavasszal mutatkozott be. Mikor várható ebből a Red Edition megjelenése Magyarországon?
– A Master hosszú ideje fut már az útjainkon, tavasszal a negyedik generáció mutatkozott be. Most először nemcsak a már megszokott piros tábla, hanem a jármű elején végigfutó piros vízszintes csík is jelzi, hogy Renault Trucks járművet látunk. Az első kerék hajtású furgon, járóképes és padlólemezes alváz gyártása már megkezdődött, a hátsókerék meghajtású modellek 2025-ben jelennek meg. Szeptember végén kezdődik az elektromos változat gyártása is 87 kWh-s akkumulátorral és a fuvarfeladat közbeni időveszteség minimalizálása érdekében gyors, 130 kW DC töltési lehetőséggel. A hatótávolság a felhasználás jellegétől és az össztömegtől függően mintegy 200–300 km, azonban a fuvarfeladat közbeni gyorstöltéssel akár jelentősen több is, ha ez indokolt.
– Ön szerint melyek ma a teherautó-gyártók legnagyobb kihívásai? Mi az, amiben a döntéshozók megkönnyíthetnék nemcsak a gyártók, hanem akár az Önök ügyfeleinek, a fuvarozóknak a boldogulását?
– A tehergépjármű-gyártóknak ma egyidejűleg kell fejleszteniük a hagyományos és az alternatív hajtáslánccal készülő gépjárműveket – az előbbit a szén-dioxid-kibocsátás folyamatos csökkentése érdekében, a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény alapján és a hasonló célt szolgáló Euro7-szabályozás mentén. A belsőégésű motorral szerelt tehergépjárművekkel a fuvarfeladat jellegétől és a behajtási korlátozásoktól függően közép- és hosszabb távon együtt fogunk élni, ezek folyamatos korszerűsítése indokolt és szükséges. Az alternatív hajtásláncok tervezése és gyártása hatalmas befektetést kíván a gyártó részéről, mindemellett a következő években várhatóan alacsony gyártási mennyiség nem teszi lehetővé az előállítási költségek rövid időn belüli nagymértékű optimalizálását. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló szabályozás évről évre alacsonyabb határértékeket engedélyez, így az alternatív hajtásláncok megoldásainak egyre nagyobb részt kell képviselniük az értékesített járműmennyiségen belül. A jogalkotó sokféleképpen tud segíteni a gyártókon és fuvarozókon. Nyilvánvaló, hogy csak olyan segítségre számíthatnak az érintettek, amelyek összhangban vannak az iparág zöldítésének céljával. Ennek megfelelően egy alternatív hajtásláncra történő átállást segítő, hatékony ösztönzőrendszer mindkét félnek segítséget jelentene. Ma még erősen hiányos az ilyen járművek energia-utánpótlását biztosító infrastruktúra, amelynek kiépítése túlmutat az iparág, illetve az azt hagyományos üzemanyaggal kiszolgáló szereplők hatáskörén és lehetőségein. Ezen a téren még sok elvégzendő feladat, rengeteg fejlesztés, beruházás van előttünk. A jogalkotó számos területen be tud és remélhetőleg be is akar kapcsolódni ebbe a munkába, csökkentve ezáltal az új technológiák terjedése előtti akadályokat.
– A Renault Trucks is képviseltette magát az idei szombathelyi kamionos találkozón. Milyen visszajelzéseket kaptak? Milyen további rendezvényeken lesznek még láthatók idehaza idén a Renault teherautók?
– A szombathelyi kamionos találkozó kiemelt helyen szerepelt az idei rendezvényeink között. Magasan felszerelt járművekkel látogattunk el a találkozóra, amelyről nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk. Kifejezetten jó élmény volt találkozni az ügyfeleinkkel kicsit kötetlenebb formában is. Ebben az évben részt vettünk a KözútVilág konferencián, és jelen leszünk még a Szállítmányozás 2024 konferencián. Novembertől pedig egy igazán egyedi nagy dobással is készülünk marketingszempontból – erről azonban többet még nem árulhatok el. Viszont érdemes lesz követni a közösségimédia-felületeinket…
Aranyi Péter