A vasúti informatikában csaknem 3 évtizede jelen lévő Rail Navigator Kft. megújult csapattal és tulajdonosi szerkezettel tavaly tavasszal RailNaviGo Kft.-ként újra zászlót bontott. Több évtizedes vasúti menetrendi adatbázis-kezeléssel a háta mögött a társaság szoftvere minden olyan vasúti interfészt – beleértve a VPE, a MÁV, a GYSEV adatbázisát –, aminek célja a hatékonyság növelése, kezelni tud. A részleteket Kardos Tibor ügyvezető ismertette a NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencián.
A vonatközlekedésből származó operatív adatok összegyűjtésére kifejlesztett GPS-alapú vonatkövető applikáció révén nincs szükség drága mozdonyfedélzeti berendezésre. Az alkalmazás ráadásul elektronikusan tölti ki a menetlevelet és számolja el a munkaidőt, amiket a rendszer továbbít a szerverekre. Ennek révén elő lehet állítani minden olyan dokumentációt, ami az operatív diszpécserszolgálat, illetve a kontrolling számára szükséges.
„Szolgáltatásaink között szerepel egy vasúti infrastruktúra-feldolgozó és digitális útvonalkönyv, amely weben és mobilon keresztül egyaránt elérhető” – sorolja a lehetőségeket Kardos Tibor. „Úgy vettük észre, a mozdonyvezetők kifejezetten szeretik, mert innen nemcsak a hálózati adatokat lehet megismerni, hanem lehet telefonálni, illetve a csillagkapuk, a jármű-diagnosztikai berendezések, mérlegek, tankolási pontok is mind hozzáférhetők.”
Van egy komoly digitális dokumentumkezelő rendszerük is, ami mindent automatikusan rögzít, ezáltal nincs szükség e-mailekre, pdf- vagy Excel-fájlokra; minden adat, információ egy adatbázisba kerül koordinátákkal azonosított helyszínnel. Tehát ha valaki hazaviszi a laptopját, mert otthonról szeretne dolgozni, akkor ezt a RailNaviGo rendszere rögzíti.
Az előző konferencián a cég előadásának fókuszában a papírmentesítés kapcsán tervezett újítások voltak, erre visszautalva az ügyvezető elmondta: eddig 70 ezer online menetlevelet állított elő a rendszerük. Már több mint 200 mozdonyvezetőt képeztek ki a szoftver kezelésére, és már nemcsak mozdonyvezetői, hanem tolatásvezetői és kocsivizsgálói alkalmazásaik is vannak, így a sínek mellett dolgozók is elő tudják állítani digitálisan a szükséges dokumentumokat.
„Úgy gondoltuk, hogy ezekre a jól bejáratott alaptevékenységeinkre érdemes építkezni, ráadásul már akkora adatbázisokat kezelünk, hogy elhatároztuk, hogy az ajánlattételtől a számlázásig a költségvonzattal bíró összes üzleti és operatív folyamatot lekövethetővé tesszük” – osztotta meg a fejlesztés irányát a szakember. Ehhez egy átfogó, új cargomodult fejlesztenek, amely a tervek szerint a RailNaviGo-platformjuk zászlóshajója lesz.
Ennek része lesz például a szerződések szerinti feladatok áttekinthető követése, így például az árajánlat-tervezés, a szerződés-nyilvántartás, a költség-driverek megjelenítése, a fuvarlevelek előállítása, kezelése, a menetvonalak rendelése és menedzselése. Emellett terv- és ténykövetés, menedzser- és vizualizált vezetői jelentések készítése, számlázás előtti és utáni kalkulációtámogatás, számlázás, párhuzamosan futó folyamatok megjelenítése szerepel a célok között.
Az adatok lekérdezhetőek cég szerint, árunemenként, viszonylatonként, vagy napra/hétre/hónapra bontva. Ehhez hozzáfér az is, aki tervez, az is, aki árajánlatot ad, meg maga a diszpécser is, így bármilyen újonnan felmerült költség bármilyen fázisban rögzíthető. A menedzsment pedig ezen a felületen könnyedén láthatja a költségek alakulását a terv- és tényfázis között, így leegyszerűsödik számukra mindezek nyomon követése. Emellett készül egy külön menedzsmentmodul is, ahol például a küldő, a fogadó, a viszonylat vagy a szerződésszám alapján lekérdezhető lesz az ajánlatok és munkák száma, és hogy ezek milyen stádiumban vannak.
A papírmentesítés jegyében elkészült a járműkár-jegyzőkönyv, amely szintén adatbázisból dolgozik, és akár a terepen, akár bent, irodai körülmények között is kitölthető az adatbázisból. Kipróbálható már az elektronikus üzemanyag-nyilvántartás és a mozdony-üzemnapló is, ami szintén nagyban csökkenti a kézi adminisztrációs folyamatokat.