A Lengyel Köztársaság Budapesti Nagykövetsége és a Lengyel Tengergazdasági Kamara szervezésében megrendezett Lengyel Tenger Napja rá kívánta irányítani a magyar üzleti szereplők figyelmét a lengyel kikötőkben rejlő potenciálra.
A magyar piacon történő bemutatkozás a lengyel kikötők számára is kiemelten fontos lehet, hiszen hazánkban hamarosan két új autógyár is megkezdi működését, így komoly és hosszú távú megrendelésekre tehetnek szert idővel. A képzeletbeli startvonalhoz természetesen minden fontos lengyel tengeri szereplő felsorakozott. A Lengyel Tenger Napját tavaly is megrendezték, de az ideit láthatóan már jóval nagyobb érdeklődés övezte.
A rendezvény résztvevőit Sebastian Kęciek, a Lengyel Köztársaság magyarországi nagykövete köszöntötte. Beszédében méltatta a két ország élénkülő gazdasági kapcsolatait és az egyre erősödő lengyel–magyar árukereskedelmet. Őt Sandra Baniak és Ilona Gizińska, a Keleti Tanulmányok Központjának szakértői követték, akik a hazánk és Lengyelország közötti közlekedési kapcsolatokat mutatták be röviden.
Lengyelország mint tengeri kapu
„A lengyel kikötők kaput jelenthetnek az Amerikai Egyesült Államokra, az Egyesült Királyságra és Skandináviára a magyar export–import forgalom számára. Ugyanakkor az utóbbi időben egyre nagyobb hangsúly helyeződik a Lengyelország–Kína logisztikai útvonalra is, mivel egyre több áru érkezik Kínából hazánkba, onnan pedig Budapestre” – hangsúlyozta Sandra Baniak.
„A magyar–lengyel kereskedelem folyamatosan bővült az elmúlt években, még akkor is, ha 2022-höz képest tavaly enyhe visszaesés jelentkezett, de ez leginkább a régió általános rossz gazdasági állapotára vezethető vissza” – emelte ki Ilona Gizińska. A szakember hozzátette, hogy Lengyelország Magyarország 6. legfontosabb exportpartnere, az import terén pedig Lengyelország az 5. legnagyobb partnere hazánknak.
A két ország közötti árukereskedelemben jelentős tételt tesznek ki az autóipari alkatrészek, illetve főegységek. Lengyelországból továbbá jelentős mennyiségű élelmiszerek, gyümölcsök, ruházati termékek és nem alkoholtartalmú italok érkeznek Magyarországra.
„A Lengyelországból Magyarországra érkező befektetések is szignifikánsak voltak az elmúlt években, és ezek leginkább az élelmiszeripart és a szolgáltatóipart érintették. A befektetéseket tekintve Magyarország jelenleg a 7. legfontosabb ország a világon Lengyelország számára” – hangsúlyozta Ilona Gizińska.
A legnagyobb lengyel piaci szereplő
A kikötők bemutatkozását Gdańsk kezdte, amely rekordévet zárt 2023-ban: 81 millió tonna árut és 2 millió TEU-t kezeltek, ezzel a balti-tengeri kikötők körében a legnagyobb konténerforgalmat érték el. A lengyel piacon is komoly szereplőnek számítanak a maguk mintegy 56 százalékos részesedésével. A kikötő szeretne nyitni a külföldi piacok felé, és jelen pillanatban az Észak-Magyarországon található cégeket célozzák meg, onnan több megrendelésre számítanak. Gdańsk univerzális kikötőként határozza meg önmagát, mert a konténerektől kezdve az ömlesztett árukon át egészen a folyékony üzemanyagokig mindenféle árut tudnak kezelni. Az utóbbi kritikus fontosságú, mivel az orosz–ukrán háború következtében ez vált Lengyelország legfontosabb kikötőjévé az energiahordozók behozatala terén. Május végén bejelentették, hogy a kikötőben úszó LNG-terminált (Floating Storage and Regasification Units, FSRU) hoznak létre, amelynek kapacitása az ország LNG-igényének legalább 30 százalékát le tudja majd fedni. A létesítmény tehát jelentős fejlesztést valósíthat meg a folyékony üzemanyagok tárolása terén.
Ablak Skandináviára
Gdynia ugyancsak a Balti-tenger partján fekszik, állandó hajókapcsolattal Skandinávia irányába: a svédországi Karlskronába vagy a finnországi Hankóba juthatnak el közvetlenül. A Lengyel Tenger Napja alkalmából ugyanakkor azt is bejelentették, hogy létesült egy új összeköttetés is Gdynia és a svédországi Södertalje között, ahol a Scania teherautó- és buszalvázgyártó vállalat is működik. A Gdyniai Kikötő forgalma szintén évről évre növekszik: tavaly csaknem 30 millió tonna árut kezeltek. A legfőbb árufajták közé tartozik a búza, ennek tárolásában és szállítmányozásában is élen járnak. A létesítmény folyamatosan fejlődik, jelenleg a külső kikötő építése zajlik. Az új projekt keretében egy 151 hektáros móló jöhet létre, amelyen egy többcélú terminál kap helyet a konténerek, a tengeri szélerőművek alkatrészei, Ro-Ro-áruk, projektrakományok és katonai felszerelések átrakodására.
Közel Németországhoz
Szczecin alig néhány kilométerre található a lengyel–német határtól. A Szczecin–Świnoujście kikötő a Balti-tenger egyik legnagyobb kikötőkomplexumának számít az Odera folyó torkolatánál, együttes áruforgalma meghaladja az évi 35 millió tonnát. A Skandináviába irányuló kompterminál Świnoujście-ben található, de ugyanitt egy főként száraz tömegáru kezelésére szolgáló létesítmény is megtalálható. A kikötő északi része egy külső kikötő, amely LNG-hajók számára kialakított infrastruktúrával rendelkezik. A szczecini kikötő általános rakományokat, beleértve konténereket, acélipari termékeket és nagy tömegű (száraz és folyékony) rakományokat egyaránt kiszolgál. A létesítmény az autópálya-hálózat révén nemcsak Németországhoz, hanem Csehországhoz és Szlovákiához is közvetlenül kapcsolódik.
Átrakóközpont
A lengyel kikötők mellett a balti-tengeri szolgáltatók is bemutatkozhattak az eseményen. A Hutchison Port Gydnia (GCT) konténer- és nehézáru-terminálja Lengyelországot Bremerhavennel, Hamburggal, Antwerpennel és Rotterdammal köti össze, de az Egyesült Királyságba és Skandináviába irányuló lengyel export átrakóközpontjaként is szolgál. A társaság a Bolgár Rakodóparton található, teljes területe 19,6 hektár, mintegy 812 méter hosszú rakodóparttal. A kb. 12 ezer TEU kapacitású helyszín 4 STS rakparti daruval, 14 konténerdaruval és 414 hűtőkonténer-csatlakozási ponttal van ellátva, de üzemel a területén még 2 vasúti vágány is. A GCT többek között konténertárolási, áruraktározási, hajókikötési és iroda-bérbeadási szolgáltatásokat kínál.
Közép- és Kelet-Európa kapuja
A Baltic Hub Container Terminal Lengyelország legnagyobb és leggyorsabban fejlődő konténerterminálja, emellett az egyetlen olyan mélyvízi létesítmény is a Balti-tenger térségében, ahol a közvetlenül Távol-Keletről érkező hajók is kiköthetnek. A vállalat a Gdański Kikötőben található, működését 2007-ben kezdte meg DCT Gdańsk néven. Átrakókapacitása elérheti az évi 2,9 millió TEU-t. A terminál két mélyvízi rakodópartjának teljes hossza mintegy 1,3 km, ami 4 hajó egyidejű kiszolgálását teszi lehetővé. A terminál évente kb. 700 hajót kezel, beleértve a világ legnagyobb konténerszállítóit is.
„A Baltic Hub volt az első, közvetlenül Ázsiából érkező hajókat fogadó konténerterminál a Balti-tengeren, jelenleg pedig a Kínából, Koreából és egyéb ázsiai országokból induló hajók célállomása. Mivel a tulajdonosunk szingapúri, így abba az irányba is kínálunk szállítási útvonalat” – hangsúlyozta Marcin Kamola, a Baltic Hub képviselője. Hozzátette: jövő februárban befejeződik a 3-as termináljuk építése, ami további lehetőségeket tartogat a jövendőbeli megrendelők számára.
A Baltic Hub Közép- és Kelet-Európa természetes kapuját képezi a konténerforgalomban. A terminál a lengyel importot, exportot, tranzitot és tengeri tranzitot szolgálja ki. A tenger felőli kiváló megközelíthetőségnek, a jegesedés hiányának és a megfelelő operatív kapacitásoknak köszönhetően remek összeköttetéssel rendelkezik szárazföldi célállomások irányába.
Ömlesztett árukra szakosodva
Az 1994-ben alapított Bulk Cargo Szczecin és Świnoujście kikötőiben működik. A társaság az elmúlt években vezető szerepet töltött be az általános áruk átrakásában. Alaptevékenysége az ömlesztett áruk – így például a szén, a koksz, az érc, a fémhulladék, a gabona, a műtrágya – és az általános rakományok átrakása és tárolása: 8 rakodóparttal és 60 ezer négyzetméternyi raktárterülettel rendelkezik. A merülési mélység legfeljebb 11 méter lehet, az átrakást végző munkavállalói létszám pedig eléri a 300 főt. A vállalat évente mintegy 4 millió tonna rakományforgalmat bonyolít le.
A KAKUKKTOJÁS
A Lengyel Tengeri Napja rendezvényt a Polferries lengyel kompszolgáltató zárta, amely 1976 óta van a piacon. A vállalat flottája jelenleg 5 hajóból áll, amelyek rendszeresen közlekednek lengyel–svéd viszonylatokon: Gdańsk–Nynäshamn és Świnoujście–Ystad között. Mindegyiknek a teljes rakodási hossza eléri a 10,5 kilométert. A Polferries járatain évente több százezer utas utazik, és a fedélzeteken teherautók, személyszállító járművek és motorkerékpárok szállíthatók, mindemellett lehetőség van túlméretes, veszélyes vagy egyéb speciális rakományok szállítására is. A Polferries minden évben számos tematikus körutazást és kirándulást szervez skandináv úti célokra, valamint vállalja rendezvények lebonyolítását is.
Aranyi Péter