A Magyar Szállítmányozók Szövetsége kétnapos konferenciát szervezett Visegrádon, hogy átfogó képet adjon a tagvállalatai és az érdeklődő partnerek, megbízók számára a szállítmányozásra ható politikai, gazdasági, jogi és műszaki környezet változásairól – és ha már összegyűlt a szakma krémje, új elnökségi tagokat is választott a szervezet.
A magyar kormány továbbra is nagyon szurkol a magyar logisztikai vállalatok sikerének. Erről is beszélt Illés Boglárka, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára a rendezvény nyitóelőadásában. A folyamatban lévő infrastrukturális beruházások ismertetését abba a keretbe helyezte, hogy ezek Magyarország régiós szerepének és iparának erősödéséhez is hozzájárulnak.
A kincstári optimizmust a világpolitikai bizonytalanságok ismertetése követte dr. Feledy Botond külpolitikai szakértő előadásában. 2024 a választások éve, a világgazdaság meghatározó régiói választhatnak akár új vezetőket, ami új irányba terelheti a gazdasági versengést. A külpolitikai szakértő előadásának legnagyobb figyelmet kapó része a kínai autóipar terjeszkedési kényszerének ismertetése volt, aminek következményei a magyar piacon is kézzelfogható hatásokkal járnak az ide települő akkumulátorgyártók és az autógyárak révén. Az világosan látszik, hogy a kínai–európai és a kínai–amerikai kapcsolatok nagyon más dinamikát követnek: az amerikaiak inkább visszafognák, az európaiak inkább szabadjára engednék a túltermelési válságba ért kínai autóipart.
A Nagy Intermodális Csörte elnevezésű kerekasztal-beszélgetés során a pótkocsis sarokban Chiel Daams, az Ewals Cargo Care B.V.-től és Cigus László a DSV Hungaria Kft.-től, a konténeres sarokban Jochen Weber a Gartner KG-tól és Szikszai Csaba a Rail Cargo Operator – Hungaria Kft.-től csapott össze, az izgalmas vitát pedig Érsek Ákos, a téma egyik legrangosabb európai szakértője moderálta. Az intermodális szállítások stagnálása és a vasúti infrastruktúra európai szintű kapacitásproblémái ellenére kitűnő és tartalmas szakmai beszélgetés kerekedett. Persze, messze nem az a kérdés, hogy melyik technológia jobb vagy gazdaságosabb, mint a másik – ezek amúgy is jól megélnek egymás mellett a piacon –, hanem az, hogy milyen minőségű vasúti szolgáltatások érhetőek el, és ez mennyire adható el a megbízóknak a közúti fuvarozás csökkenő díjai mellett.
A cseh, lengyel, szlovák, szlovén és magyar szakmai képviselők által celebrált közép-európai szállítmányozási kerekasztal fő tanulsága az volt, hogy a nemzetközi érdekképviselet és -védelem ára magas, az ennek finanszírozására való tagvállalati nyitottság pedig csekély. Így a régiós szállítmányozói szövetségek szívesen osztják meg egymással tapasztalatukat és véleményüket, mégis elsősorban a hazai, nemzeti specifikus problémáikkal vannak elfoglalva, az európai uniós szabályozásokat adottságnak tekintve. Vagyis az egyes országok speditőrcégeinek versenyképessége továbbra is az adott országok ipar-, adó- és gazdaságpolitikájának függvénye.
Dr. Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámszakmai és nemzetközi elnökhelyettese videós köszöntőjében az aktuális kihívásokról számolt be. A kínai eredetű, kis értékű termékek millióinak vámkezelése rendkívül gördülékenyen halad, és általánosságban is elmondható, hogy a magyar vámszervek nem akadályai a logisztikának, az áruk mozgásának, munkájukat fejlett IT-támogatás mellett, gyorsan és hatékonyan végzik.
A fejlett IT persze azt is jelenti a vámolás esetében, hogy rendkívül gyorsan kell alkalmazkodnia a szállítmányozók vámmal foglalkozó szakembereinek az új vagy frissülő rendszerekhez, illetve megteremteni ezekkel az automatikus adatátadást. A speditőröket is érintő aktuális vám- és adóügyi változásokról dr. Barta Bence és Bohus Dávid tájékoztatta a konferencia résztvevőit.
Az első napot záró díszvacsorán Fülöp Zsolt, a Trans-Sped alapítója példaértékű pályafutásának és kiváló közösségi munkájának méltó elismeréseként átvehette a szakma legmagasabb hazai kitüntetését, a Szállítmányozásért Életműdíjat.
A második nap dr. Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár előadásával kezdődött.A szaktárca elkötelezett abban, hogy egyszerűsítésekkel támogassa a közúti és vasúti fuvarozást végzőket a versenyképességük növelése érdekében. Nyitottak a szakmai szervezetektől érkező javaslatokra. Értik az eCMR iránti igényt, a jogalkotás megindult ennek bevezetésére, aminek már hónapokon belül látható jelei lehetnek.
Az akkumulátorok logisztikájának kihívásairól Gáldi Zoltán, a DHL Freight ügyvezetője, Juhász Péter, a VTG Rail Logistics Hungaria ügyvezetője, Kossuth József, a BUD Airport cargoigazgatója és dr. Sárosi György, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda vezetője beszélgetett egymással.
A délutáni program egyik fő előadását dr. Pogátsa Zoltán közgazdász, szociológus, a nemzetközi politikai gazdaságtan szakértője tartotta a magyar gazdaság kilátásairól.
A konferencia zárásaként az egyik utolsó magyar tengerészkapitány, Capt. Birinyi Miklós tartott izgalmas képes előadást a tengeri fuvarozásról.
35 évvel ezelőtt alakult újra a Magyar Szállítmányozók Szövetsége. Az évforduló kapcsán az alapításkor is jelen lévő Pető Ernő igazi relikviákat adott át dr. Lányi Mártonnak. A szövetség frissen újraválasztott elnöke meghatódva vette át az egyik „A SPEDITŐR” feliratú díszes bőrtáskát (képünkön), amelyet még az alapítók számára készíttettek 1989-ben.
Az MSZSZ Tisztújító Közgyűlése megválasztotta a 2024–2029. közötti ciklus elnökségi és felügyelőbizottsági tagjait
A Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) Elnökségének elnöke: Dr. Lányi Márton – Kühne + Nagel Kft. ügyvezető igazgató
Az MSZSZ Elnökségének tagjai:
Gáldi Zoltán – DHL Freight Kft. ügyvezető igazgató
Kovács Marcell – MASPED Logisztika Kft. ügyvezető igazgató
Szabó Gábor – Indián-Sped Kft. ügyvezető-tulajdonos
Szécsi Gabriella – BI-KA Kft. ügyvezető igazgató
Varga Bálint – Gebrüder Weiss Kft. ügyvezető igazgató
Az MSZSZ Felügyelőbizottságának elnöke: Márta Gábor – Rail Cargo Logistics – Hungaria Kft. ügyvezető igazgató
Az MSZSZ Felügyelőbizottságának tagjai:
Léránt Zoltán – Metcosped Kft. ügyvezető igazgató, tulajdonos
Sevecsek István – Eurosped Zrt. vezérigazgató