KözútVilág konferencia

Külön ügyfélszolgálat kezeli a logisztikai ügyeket – beszélgetés Csönge Norberttel, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. logisztikai vezetőjével

Külön ügyfélszolgálat kezeli a logisztikai ügyeket – beszélgetés Csönge Norberttel, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. logisztikai vezetőjével

Jelenleg Bicskén és Üllőn üzemeltet logisztikai központot a SPAR Magyarország, de az infrastruktúra-bővítés jegyében várhatóan idén ősszel új elosztóközpontot vesz majd birtokba a társaság. A kiskereskedelmi üzleteiket 120 kamionból álló saját flottával szolgálják ki, amelynek kapacitását szükség szerint alvállalkozókkal egészítik ki. Csönge Norbert logisztikai vezető szerint ez az alapja a független, minőségi kiszolgálásnak.

– Hol foglal helyet a társaság vállalati struktúrájában a logisztika?

– A SPAR Magyarország vállalati struktúrájában a logisztika kiemelt, stratégiai szerepet tölt be, hiszen 96 százaléknál nagyobb koncentrációs rátával a saját logisztika látja el a bolthálózatot. A logisztika önálló szervezeti egységként működik, fő részlegei a logisztikai központok, a szállítmányozás és a diszpozíció-készletgazdálkodás.

– Hogyan birkóznak meg a beszállítás és a kiszállítás kihívásaival?

– Beszállítóink, szolgáltatóink kiválasztásánál elsődleges szempont a szakmai kompetencia és a hosszú távú, fenntartható együttműködés. A kiskereskedelmi szektorban egyedüliként a SPAR 120 kamionból álló saját flottát üzemeltet, amely stratégiai jelentőséggel bír. A független, minőségi kiszolgálásnak ez az alapja. A Bicskén és Üllőn működő logisztikai központunkban is külön szállításirányítási csoport felel a disztribúció megszervezéséért, a napi fuvarfeladatok ellátásáért. A szállítási határidők tekintetében minden üzlet rendelkezik egy 3 órás időablakkal, amelyen belül a logisztikának a szállítmányt minden egyes napon át kell adnia az üzlet részére. Az áruszállítás nálunk kizárólag közúton történik, a saját flotta kapacitását szükség szerint több kisebb alvállalkozóval egészítjük ki.

– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?

– Mindkét saját logisztikai központunkban magasraktári állványrendszeren tároljuk az általunk forgalmazott több mint 20 ezer fajta árucikket. Szintén egyedülálló a kiskereskedelmi szektorban, hogy a teljes logisztikai folyamatot saját kézben tartjuk, saját munkavállalókkal, raktárakkal és eszközökkel. Ezáltal tudjuk csökkenteni a kockázati tényezőket, függetleníteni magunkat az egyéb piaci hatásoktól és állandó, magas szolgáltatási színvonalat biztosítani a bolthálózat felé.

– Mi jellemzi a cég ügyfélszolgálati stratégiáját?

– A saját tulajdonú SPAR szupermarketek és INTERSPAR hipermarketek mellett számos franchise kiskereskedőt és üzemanyagtöltő állomást szolgálunk ki a több ezer négyzetméteres és cikkelemes üzletektől a néhány száz négyzetméteres és cikkelemes kisebb üzletekig. Ezért a kiszolgálásnak nagyon széles palettán mozgó igényeknek kell megfelelnie. Ennek érdekében külön ügyfélszolgálatot üzemeltetünk, amelynek munkatársai kizárólag a logisztikai területtel kapcsolatos ügyeket kezelik. A minél magasabb megfelelés érdekében a logisztikai terület munkatársai közül csoportvezetői szintig minden vezető kolléga kétnapos boltlátogatáson vesz részt, ahol személyesen gyűjtik össze az áruházak logisztikával kapcsolatos észrevételeit, a mindennapi működést javító ötleteket. A boltlátogatáson túl elégedettségi felmérést is végzünk, és ezen tapasztalatgyűjtés után a leginkább súlyponti témákat egy akcióterv keretein belül valósítjuk meg.

– Az elmúlt évek e-kereskedelmi „forradalmához” miként csatlakozott a vállalat?

– Tíz év alatt az internetes kereskedelem meghatározó szegmenssé nőtte ki magát Magyarországon. Társaságunk 5 évvel ezelőtt indította el az online boltját. A 120 munkavállalót foglalkoztató SPAR Online Shop forgalmát évről évre növelni tudtuk, és tavaly is sikeres évet zártunk. Ez a házhozszállítási szolgáltatásunk jelenleg több mint
200 hazai településen érhető el, és mintegy 13 ezer terméket kínál. A legnépszerűbbek az üdítők és a tejtermékek, de műszaki cikkeket, játékokat, kerti és szabadidős eszközöket is lehet rendelni. A megrendelt árucikkeket 33 város összesen 36 INTERSPAR hipermarketében és 4 SPAR szupermarketében egy külön erre a célra kialakított területen, személyesen vehetik át a vásárlók. Az élelmiszerekkel ellentétben a non-food termékek esetében nincs lehetőség áruházi átvételre, viszont a szerződött partnerek közreműködésével az ország bármely pontjára kérhető kiszállítás. Az online áruházunk felhasználóinak száma mára meghaladta a 200 ezret. A belső felméréseink alapján a vevőink kedvelik a SPAR online boltját, a vevőszolgálatunkat és a kiszállítást pedig gyorsnak és felkészültnek értékelik. A jövőre nézve a vevőink számának további növelése mellett fontos célunk a szolgáltatás kiterjesztése újabb térségekre.

– Mit tesznek a fenntartható működés érdekében?

– A vállalat környezettudatosságra törekvő működésével összhangban a legmodernebb tehergépjárművekkel szállítjuk az árut, és érdekeltté tesszük a gépjárművezetőket a minél kevesebb üzemanyag felhasználásában. Az online shop esetében ugyancsak nagyon fontos cél a fenntarthatóság. Éves szinten körülbelül 3 tonna papírt takarítunk meg azzal, hogy az internetes vásárlásoknál digitális szállítóleveleket használunk. Ezenfelül a futárok visszaveszik a korábbi kiszállítások során használt papírcsomagolást, amelyet aztán szelektíven hasznosítunk. A negatív környezeti hatások további csökkentése érdekében az eddig alkalmazott műanyag fólia helyett többször használatos rolli-ponyvával fedjük le az áruházakba induló szállítmányok jelentős részét. Ez csaknem 40 ezer rolli-ponyva alkalmazását jelenti, ami a cégcsoportszintű célkitűzéseinket is támogatja, miszerint 2030-ig jelentősen csökkenjen a hulladéktermelés a megelőzés, a csökkentés, az újrahasznosítás és az újrahasználat révén. Az áruházaknál keletkező és értékesíthető másodlagos nyersanyagok – papír, műanyag – szelektálása terén a kezdeti 46 százalékos újrahasznosítási arány mára már több mint 70 százalékra nőtt az üzleteinkben. Természetesen a legjobb csomagolási hulladék az, ami eleve nem is jön létre. A rolli-ponyva esetében éppen erről van szó: jelentős mennyiségű műanyag fóliát váltunk ki, s helyette egy környezetbarát megoldást részesítünk előnyben.

– Tervezik-e a logisztika valamely területének a fejlesztését?

– Az infrastruktúránkat folyamatosan bővítjük. Ebben az évben egy hub létrehozása mellett döntöttünk, és reményeink szerint már az ősz folyamán birtokba fogjuk tudni venni.

 

Dékány Zsolt