Négy hidrogén üzemanyagcellás és tizenegy akkumulátoros elektromos autóbuszra adtak be pályázatot a HUMDA-hoz

Négy hidrogén üzemanyagcellás és tizenegy akkumulátoros elektromos autóbuszra adtak be pályázatot a HUMDA-hoz

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. három pályázati felhívásának járt le az első beadási határideje május 6-án. Ennek keretében támogatást igényelhettek a nagyobb, 25 ezer főnél népesebb városok hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok beszerzésére, a 25 ezer főnél alacsonyabb lakosságszámú települések új elektromos buszok beszerzésére, vagy a meglévő elektromos flotta bővítésére, valamint töltőinfrastruktúra fejlesztésére, továbbá a 25 ezer főnél nagyobb városok meglévő elektromos flotta bővítésére és a meglévő töltőinfrastruktúra modernizálására, technológiai fejlesztésére.

Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra 1,07 milliárd forint, elektromos autóbuszokra a 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városoknál 1,55 milliárd forint, a 25 ezer főnél népesebbeknél 1,16 milliárd forint a rendelkezésre álló forrás. A hidrogén üzemanyagcellás autóbuszoknál a költségek 100 százaléka számolható el; elektromos autóbuszokra a 25 ezernél kevesebb lakosú városoknál 100, illetve 80 százalék, töltő infrastruktúrára 80, illetve 70 százalék attól függően, hogy flottabővítésre vagy meglévő autóbusz lecserélésére pályáztak, illetve új töltők létesítésére, vagy a meglévők fejlesztésére igényeltek támogatást. A 25 ezer főnél népesebb településeken autóbusz beszerzésére 80 százalék, töltőinfrastruktúra bővítésére 40 százalék a támogatás sikeres pályázat esetén.

Hidrogén üzemanyagcellás autóbuszokra a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), a Volánbusz Zrt. és a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. adott be pályázatot. A 25 ezernél alacsonyabb lakosságszámú városok közül Sülysáp Város Önkormányzata, a 25 ezer főnél népesebbeknél a V-Busz Kft., a Tüke-Busz Zrt. és az MVK adott be pályázatot a HUMDA-hoz. A pályázatokkal kapcsolatban az eredmények, azaz a támogatási okiratok 2024 nyarára várhatóak, a projekteket legkésőbb 2027. június 30-ig kell lezárni, azaz addig kell beszerezni az autóbuszokat. A pályázók összesen 4 hidrogén üzemanyagcellás autóbuszra, az akkumulátoros autóbuszoknál pedig 7 csuklós, 1 szóló és 3 midi kialakításúra adtak be pályázatot.

– A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program célja, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon és haladjon a karbonsemlegesség irányába. Ezen célok megvalósításában értünk egy nagyon fontos mérföldkőhöz a három pályázat kiírásával. A hazai települések értik a zöld átállás jelentőségét és érdeklődnek az alternatív hajtásláncok iránt a közösségi közlekedésben. A lokális kibocsátás nélkül közlekedő akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok már a jelen kihívásai közé tartoznak. Meggyőződésem, hogy a környezetkímélő technológiákból minél többet érdemes csatasorba állítani a magyarországi településeken, hiszen ma már nem kérdés, hogy a zöld átállást minél előbb és minél hatékonyabban kell megvalósítanunk a fenntarthatóság érdekében. A zöld energia a magyar gazdaság jövője a háztartásokban, a közlekedésben és az iparban egyaránt – emelte ki Dr. Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.

 

Hidrogénmeghajtású autóbusszal is bővítené zöldflottáját a Volánbusz

A Volánbusz támogatási kérelmet nyújtott be a HUMDA Zöld Busz Program keretében közzétett felhívására egy hidrogénmeghajtású autóbusz beszerzésének támogatására. A támogatási kérelem pozitív elbírálása és a feltételes közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő adásvételi szerződés hatálybalépése esetén egy károsanyagkibocsátás-mentes, hidrogén üzemanyagcellával működő, elektromos meghajtású, alacsony padlós, 3 ajtós, kerekesszékes utas szállítására is alkalmas, legalább 350 km hatótávolságú, szóló felépítésű városi autóbusz kezdheti meg szolgálatát Budapest elővárosi közlekedésében 2026 első felétől. A kiírásnak megfelelően utastájékoztató, utasszámláló és kamerarendszerrel, valamint telemetriával is felszerelt, légkondicionált autóbusz várhatóan Csepel és Szigetszentmiklós térségében fogja emelni az elővárosi közlekedés színvonalát. A mintegy 270 millió forint értékű fejlesztés során az autóbusz beszerzése 100 százalékos támogatással valósulhat meg sikeres pályázat esetén.

A pályázat során beszerzendő autóbusz műszaki paraméterei alapján hatékonyan valósítható meg egy fosszilis üzemanyaggal hajtott autóbusz cseréje, s ezáltal évente mintegy 69,5 tonnával csökkenthető Budapest elővárosának szén-dioxid-terhelése.

A hidrogén üzemanyagcellás járművek főleg az elővárosi és a helyközi közlekedésben jelentenek alternatívát a dízelüzemű buszokkal szemben, hiszen nem kell számolni az elektromos járművekre jellemző hosszú töltési idővel és korlátozott hatótávolsággal.