Már az Ekol Hungary 2013-as megalakulásakor egyértelmű volt, hogy a közúti fuvarozás, vámszolgáltatások és raktározás mellett egy, a túlsúlyos és túlméretes szállítással foglalkozó divíziónak is létjogosultsága van. Így a cég létrejöttét követő évben, immár 10 évvel ezelőtt meg is alakult az Ekol Logistics Special Freight üzletága.
Az első lépések
A projektcargo vagy más néven special freight (SF) egy olyan különleges szegmense a logisztikának, amely nagyméretű, nagysúlyú áruk, berendezések belföldi vagy nemzetközi szállítását szolgálja ki. Mivel nem ritkák az akár több tíz tonnás és több tíz méteres rakományok sem, ezen a területen mindig nagyon fontos szempont a biztonság. Ezért már az induláskor célul tűzték ki, hogy megszerzik az SCC-tanúsítványt, amely igazolja, hogy az adott vállalkozás a munkája során megfelel a rendszer munkabiztonsági, munka-egészségügyi és környezetvédelmi követelményeinek. Emellett az Ekol tudatosan építkezett: már az első teljes évben megkezdte a túlsúlyos áruk szállítására alkalmas trélerek és azok vontatására képes járművek beszerzését.
A MOL-projekt
Az első nagyobb eredményt akkor könyvelhették el, amikor sikeresen pályáztak a MOL fúrási munkálatait támogató logisztikára kiírt pályázaton 2015-ben. Az alap flottamenedzsment mellett az olajipari sztenderdek, a szigorú HSE-követelmények ismerete rendelkezésre állt, és a sikeres pályázat okán további eszközök vásárlásával az eszközpark 2015 végére 11 autódarura, 35 db nyitott trélerre és néhány egyéb speciális fuvareszközre (például olajszállító) bővült.
Az SF-telephely Budapest mellett Nagykanizsán és Kiskunmajsán is rendelkezett stábbal, az olajipari igényekhez igazodva. A szakembergárda 60 főre duzzadt, amelynek része – a MOL Csoport elvárása szerint – a fúrási munkálatokban jártas szállítás-irányítói csapat. Az olajfúrási munkálatok földrajzi átrendeződése miatt a kiskunmajsai telephely időközben Algyőre költözött, és ma is ott működik.
Az Ekol Special Freight üzletága jelenleg is az egyik legerősebb egysége a vállalatnak. Feladataik között szerepel a fúróberendezések teljes körű szállítása, sokszor terepen, nehezített körülmények között. Az egyes, egyenként akár többtonnás elemeket mélybölcsős trélerekre helyezik a darukkal, majd elszállítják azokat a következő kijelölt fúráspontra. A munka nagyfokú precizitást igényel, főleg a páros emeléssel járó feladatoknál, ahol maximális összhangra és koordinációra van szükség mind a darukezelők, mind pedig a kezelők és az irányító személyzet között.
A saját stáb előnye
Általánosságban elmondható, hogy az Ekol aktív szereplője az olyan nagyobb beruházásoknak, amelyek komoly szakértelmet, megfelelő eszközparkot és összeszokott csapatot igényelnek. Számukra nem akadály akár 200 tonna mozgatása sem!
Az olajipari megbízások mellett jelenleg is egy jelentős méretű beruházáson végzik munkájukat a telepített daruik a Dunántúlon. Az olajiparon kívül ugyanis sok más iparágban szükséges a darus mozgatás vagy tréleres szállítás: ilyen például az építő- és a gépipar, amely szegmensekben az Ekol rendszeresen dolgozik a saját speciális eszközeivel.
Időközben megszaporodtak Magyarországon azok az óriás beruházások, amelyek méretükből adódóan speciális fuvarigényeket támasztanak az áruszállításban tevékenykedő cégek felé. Ezeken az építkezéseken nem ritkák a többtonnás elemek, amelyeket ráadásul sokszor országhatáron kívülről kell eljuttatni a rendeltetési helyükre. Az Ekol több ilyen gyárépítésben is részt vett, feladatait hibátlanul megoldva.
A legnagyobb mennyiségeket Törökországból és a koperi kikötőből kezelte a csapat, amely esetekben a daruzás és a túlméretes/túlsúlyos elemek szállítása mellett egyéb szolgáltatásokra is igény volt, például vámügyintézésre és normálkamionos szállításra. Az ilyen jellegű projektek esetében nagy előnyt jelent az évek során tudatosan épített, diverzifikált szolgáltatási portfólió, mert így az Ekol saját koordinációban, saját stábbal tudja ellátni az ilyen feladatok nagy részét.
A hazai viszonylatokon kívül a környező országokból érkező projektfeladatokat is szívesen látnak el az Ekol szakemberei, így elmondható, hogy az évek során nemcsak szakértelemben és tapasztalatban bővültek, hanem földrajzi értelemben is. Rutinosan kezelik a Romániából, Szerbiából és Szlovákiából érkező megkereséseket is.
Szakmai szervezetek
Az Ekol Hungary több olyan nemzetközi, szakmai szervezetnek is tagja, amelyek a világ különböző pontjain található, projektcargóval foglalkozó cégeket fogják össze. Már több mint 4 éve tagjai a PLA (Project Logistics Alliance) nemzetközi szervezetnek, amely a szigorú követelményeinek köszönhetően csak a szakma legjobbjait tömöríti. A szövetség segítségével szinte a világ bármely pontján találhatók olyan partnerek, amelyek eleget tesznek a legmagasabb szakmai feltételeknek és előírásoknak. Így ha az Ekol partnereként az ügyfeleknek például Abu Dhabiban vagy az amerikai Virginiában lenne szükségük túlméretes, túlsúlyos árufuvarozásra, esetleg daruzásra, az minden probléma nélkül megoldható. A társaság tagja további 2 hálózatnak is, így a partnerkör gyakorlatilag a világ összes (kereskedelemmel foglalkozó) országát lefedi.
Látványos és emlékezetes
Az egyik leglátványosabb és legemlékezetesebb munkájuk a túrkevei református templom régi toronysüvegének leemelése, majd az új torony helyreillesztése volt. A több mint 3 tonnás elemet 45 méter magasba kellett emelni és aprólékos munkával pozicionálni. Ez a feladat kihívás elé állította az Ekol Special Freight egész csapatát, de hála a jól szervezett munkának és a darukezelő kolléga többéves tapasztalatának, precizitásának, a munka zökkenőmentesen zajlott le.