Az ALPS Transport neve talán még kevéssé ismert idehaza, de egy rendkívül ambiciózus és sikerorientált alkalmazottakból álló vállalat, ahol olyan megoldásokat kínálnak, amelyek manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.
– Az ALPS még fiatal szereplő a piacon, 2021-ben alapították. Hol szerzett korábban munkatapasztalatot? Mi volt a szakterülete a logisztikában, mielőtt megalapította ezt a céget?
– Fiatal, de a csapatunk tapasztalatának köszönhetően magabiztos szereplők vagyunk a piacon, a szállítás és a logisztika világában szerzett szakértelemmel. A személyes utam a logisztika területén csaknem 24 évvel ezelőtt kezdődött a DB Schenkernél Törökországban, majd a GEFCO-nál (ma CEVA Logistics) folytatódott Törökországban, a Közel-Keleten és Magyarországon. A magyarországi leányvállalat vezérigazgatójává 2016-ban neveztek ki, később a közép-kelet-európai klaszter kereskedelmi igazgatója lettem. A tapasztalat és a mindig mindent jobban csinálni ambíció kombinációja vezetett az ALPS Transport megalapításához. Sikerünk kulcsa, hogy meghallgatjuk ügyfeleink igényeit, és személyre szabott megoldásokat kínálunk. Az összes iparág számára végzett áruszállítás mellett a konkrét projektekhez szükséges informatikai megoldások kidolgozása is része a széleskörű szolgáltatásainknak.
– Az ALPS által nyújtott szolgáltatások között az FTL is felfedezhető a weboldalon. Milyen előnyökhöz juttatja ez a megbízókat?
– Az úgynevezett FTL (Full Truck Load) szolgáltatást néha a logisztika és a szállítás egyszerű részének tekintik. Ahhoz azonban, hogy egy ilyen szolgáltatás sikeres legyen, sok erőfeszítésre van szükség. Az FTL választásával az ügyfél a gyorsabb szállítási időkből profitál. Mint minden típusú megoldásnál, itt is fontos, hogy a szállítás megbízható, gyors és biztonságos legyen. Ahhoz, hogy versenyképesek legyünk a piacon, vadonatúj teherautókkal és profi sofőrökkel dolgozunk. Az FTL-megoldás csak akkor lehet hatékony, ha az eszközök (vontató, pótkocsi, cserélhető felépítmény) megfelelnek a szállítmányhoz kapcsolódó elvárásoknak. Mindig a logisztikai partner felelőssége a megfelelő jármű kiválasztása, valamint az egyes országok eljárásainak és előírásainak nyomon követése. Továbbá figyelembe kell venni a gázolajárak ingadozását és az emelkedő útdíjakat is. Szeretni kell ezt a munkát ahhoz, hogy sikeresek legyünk benne – és mi szeretjük! Az FTL-megoldásunk jelenleg két fő földrajzi területet fed le: egész Európa (fókuszában Ausztria, Magyarország, Németország, Franciaország, Olaszország, Benelux államok, Csehország és Szlovákia), valamint az Európából Közép-Ázsiába és Törökországba irányuló forgalom.
– Az ajtótól ajtóig expressz szállítás is fellelhető a portfóliójukban, ami manapság egyre keresettebb szolgáltatás. Van erre raktárbázisuk, vagy együttműködnek a partnerükkel?
– Az időkritikus, expressz kézbesítések jelentik az egyik legnagyobb kihívást egy logisztikai vállalat számára. Mindig szükség lesz expressz szállítási megoldásokra, ha sürgősséget, minőségi problémákat vagy a fogyasztók extra igényét kell kielégíteni. Ezért folyamatosan fejlesztjük ezt a területet is, és a szakértőink készen állnak arra, hogy sürgős szállítmányok esetén támogassák az ügyfeleinket. Az expressz szolgáltatások elsősorban azonnali, úgynevezett spotszállításokat jelentenek, amelyek nem igényelnek raktározási megoldást. Természetesen amennyiben szükség van rá, a Budapest közeli partnerünk segítségével van lehetőség cross-docking és raktározási szolgáltatások igénybevételére.
– Önök is részt vesznek a járművek, elsősorban az autók szállításában. Mekkora flotta áll rendelkezésre ezen a téren?
– Ez a logisztika egyik legkülönlegesebb területe, szigorú követelményekkel. Jelentős tapasztalattal rendelkezünk ezen a területen. Fő ügyfeleink a repülőtereken működő flotta- és bérbeadó cégek. Támogatjuk őket abban, hogy növeljék a flottájuk hatékonyságát és járműveik rendelkezésre állását, így pedig a profitjuk is nőhet. Amikor járművekre van szükségük, a sofőrjeinkkel gondoskodunk az autók mielőbbi helyszínre juttatásáról: akár vezetve, nagyobb volumen esetén pedig autószállítóval felvéve, amikor a teherautók behajtása a reptéri parkolóba engedélyezett.
– Hogyan látja: melyek jelenleg a magyar piac fő kihívásai?
– Az egyik legfőbb kihívást jelenleg a mindenhol érzékelhető csökkenő volumenek jelentik – ez hatással van a magyarországi logisztikai tevékenységre is. A logisztikai ágazat szereplőjeként fel kell készülnünk minden viharra. Emellett a sofőrhiány továbbra is komoly kihívást jelent a magyar és az európai piac számára. Mindig rugalmasnak kell lennünk, hogy alkalmazkodni tudjunk a volumeningadozásokhoz. A magyar piac továbbra is profitálhat az új külföldi befektetésekből és az ország kiváló földrajzi elhelyezkedéséből, valamint jó közúti és vasúti infrastruktúrájából.
– Magyarország és Közép-Ázsia között továbbélénkülhet-e a szállítmányozás?
– Erősebb volumenre számítok a jövőben. Magyarország fejleszti a gazdasági kapcsolatokat a közép-ázsiai országokkal. A térség nagy piac, természeti erőforrásokkal rendelkezik, és több beruházásra és importra van szüksége Európából. Az Európából Közép-Ázsiába irányuló szállítási szolgáltatások is a portfóliónk részét képezik, így készek vagyunk támogatni nemcsak magyar, hanem bármely európai vállalatot is.
– Tervez-e jövőbeli beruházásokat Magyarországon?
– Az elkövetkező években is folytatni fogjuk a flottánk fejlesztését, és ami még fontosabb számomra, hogy továbbra is a kollégáinkba fogunk befektetni. Hiszem, hogy ők a fenntartható növekedésünk kulcsa! A zöld nemcsak a márkánk színe, hanem az iparágban alkalmazott környezetbarát megoldásainkat is szimbolizálja. Szeretnénk az iparágban a zöld megoldások mércéjévé válni. A karbonlábnyom csökkentése néha sokkal könnyebb, mint gondolnánk. Az ezzel kapcsolatos izgalmas projektjeink hamarosan napvilágra kerülnek. Ugyanakkor szeretném megragadni az alkalmat, hogy ezúton bátorítsam a logisztika minden elszánt szereplőjét, hogy jelentkezzenek az ALPS-hez: sofőrök, diszpécserek, illetve logisztika iránt érdeklődők, akik szívesen dolgoznának nálunk.
Aranyi Péter