Az MAN stabil pozíciót tölt be Magyarországon, sőt azt tervezi, hogy növeli a jelenlétét idehaza. A cég ambiciózus terveiről az új ügyvezetőjével beszélgettünk, aki abba is bepillantást engedett, hogyan képzeli el az MAN saját magát a következő években a teherautók, buszok, illetve kishaszonjárművek szegmensében.
– Már több mint fél év telt el azóta, hogy kinevezték Önt az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. élére. Melyek voltak a legfontosabb feladatok az Ön számára a kezdeti időszakban?
– Nagyon erős csapatra találtam itt Magyarországon, amelyet kiváló csapatszellem jellemez. Ez nagyszerű alapot jelent az építkezésre és bizonyos dolgok felgyorsítására a következő években. A legnagyobb kihívás számomra a magyar nyelv volt; német az anyanyelvem, és angolul is kiválóan beszélek.
– Milyen pozíciókban dolgozott, mielőtt elvállalta a cég vezetését?
– Már 27 éve dolgozom az MAN Truck&Bus-nál. A pályafutásom az after sales részlegen kezdődött, majd számos pozíciót töltöttem be az értékesítési területen. Dolgoztam Németországban, Mexikóban és Dél-Afrikában. A Magyarországra történő érkezésem előtt a dél-afrikai MAN-nek voltam az ügyvezető igazgatója. Szeretem Budapestet, szimpatikus számomra a magyarok nyitott felfogása. Mielőtt elkezdtem volna dolgozni Magyarországon, számos alkalommal volt szerencsém a fővárosban járni üzleti vagy magánutak apropóján. Azt is nagyon szeretem, hogy innen nagyjából 2,5 óra alatt bárhová el lehet jutni az országban. Dél-Afrikával összehasonlítva ez nagyon ideális állapot, mert ott gyakran még az országon belül is repülővel kellett közlekednem.
– Melyek a legfontosabb céljai? Lát-e olyan területet, ahol az MAN-nek erősítenie kellene Magyarországon?
– Világos stratégiát alkottunk meg azzal kapcsolatban, hol szeretnénk tartani 2026 végére, és minden részlegünket bevontuk ebbe a folyamatba. Ambiciózus terveink vannak, például a teherautók értékesítése terén szeretnénk újra dobogóra kerülni. 2019-ben már ott voltunk, de tavaly az 5. helyen végeztünk. 2026 végére egy stabil pozíció és legalább 15 százalékos piaci részesedés a tervünk. Nagyon fontos számomra, hogy tiszta célkitűzések legyenek megfogalmazva, és szeretném, ha mindenki azonosulni tudna ezekkel a célokkal.
– Tervez-e bármilyen változtatásokat Magyarországon az ügyfélszolgálat vagy a disztribúció terén?
– Az MAN-nél az egyik legfontosabb értékünk, hogy mindig a vásárló az első, de szintén nagyon fontos számunkra a csapatszellem. Az ügyfél nálunk mindig a figyelem középpontjában van. Éppen ezért nemrég egy új mentési szolgáltatást vezettünk be a szervizszolgáltatások terén annak érdekében, hogy gyorsabban tudjunk reagálni az ügyfelek igényeire. A szolgáltatásainkat nemcsak a hazai, hanem akár a külföldi ügyfelek is igénybe tudják venni abban az esetben, ha például Ausztria vagy Németország irányába haladnak át az országon. Az ügyfélszolgálatunk számos nyelven, így például lengyelül, oroszul vagy németül is igénybe vehető. A másik fontos téma számunkra, hogy felgyorsítsuk az ügyfelektől érkező visszajelzések kezelését. Azt várom el, hogy amennyiben egy ügyfélnek panasza van, arra legfeljebb 24 órán belül tudjunk válaszolni. Emellett arra is nagy figyelmet fordítunk, hogy a teljes szervizfolyamat papírmentessé váljon. Ezt az úgynevezett D.R.I.V.E-projekt keretében valósítjuk meg, amely számos digitális megoldást vonultat fel: például a szerelők iPad-eket használnak a munkájuk során, de a szervizidőpont foglalása, a bejelentkezés és az árajánlatok elkészítése is teljesen digitalizálva történik. Jelenleg 5 saját szervizzel rendelkezünk, de még 4 magántulajdonú szerviz áll rendelkezésre a szervizpartnereink révén. Azt gondolom, hogy ezek így együttesen egy olyan hálózatot adnak, amelyek kellő országos lefedettséget jelentenek. Meggyőződésünk, hogy Magyarország megfelelő piac számunkra, éppen ezért szeretnénk erősíteni az itteni jelenlétünket. Ezzel összhangban terveink szerint a győri szerviz alapterületét 50 százalékkal megnöveljük 2024 végére, ami munkaerő-növekedéssel is jár majd.
– Mi jellemzi a 2023-as piaci adatokat a nehézkategóriás teherautók szegmensében? Elégedett az MAN teljesítményével ezen a téren?
– A magyar nehézkategóriás piacon évente átlagosan csaknem 6 ezer járművet regisztrálnak. Az előző évben ebben a szegmensben 6159 teherautó talált gazdára. Az MAN 705 új járművet értékesített, ami 11,45 százalékos piaci részesedést jelentett számunkra. 2022-ben, amely évre még hatással voltak a beszállítókkal kapcsolatos fennakadások, 496 új járművet adtunk át, ami 8,94 százalékos piaci részesedésnek felelt meg. Az új 2026-os stratégiánktól azt várjuk, hogy javul a teljesítményünk, hiszen a portfóliónk termékei a piac legjobbjai közé tartoznak.
– Melyek az idei év legnagyobb kihívásai a közép- és nehézkategóriás teherautók értékesítésében idehaza? Egyetért azzal, hogy az útdíj fékezheti a piaci bővülést?
– 2024-et egy aránylag jól feltöltött rendelésállománnyal indítottuk. A gazdasági helyzet miatt viszont nem számítunk semmilyen olyan beruházásra, amely valamiféle piaci bővülést hozhatna. Az utóbbi hetekben azzal szembesültünk, hogy vannak olyan ügyfelek, akik törölték a megrendeléseiket, vagyis egyáltalán nem lehet hátradőlni, ez az év kihívásokkal teli lesz számunkra. Mindezek ellenére úgy számolunk, hogy Magyarországon 2024-ben is 6 ezer körüli teherautó fog gazdára találni ebben a szegmensben. Jelenleg nincsenek gondjaink a szállítások terén, ami az előző években sajnos nem volt elmondható. Nemcsak nekünk, hanem egyes versenytársainknak is problémái akadtak az orosz–ukrán háború miatt. Ez azt jelentette, hogy az ügyfeleknek 8–10 hónapot kellett várniuk, mire teherautóhoz jutottak. A helyzet mára megváltozott, mert hiába tudunk szállítani gyorsan, ha a piac megállt. Ami pedig az útdíjat illeti, valószínűleg problémát fog okozni a fuvarozóknak, különösen azoknak, akik sok kilométert kénytelenek megtenni a német autópályákon.
– Hogy látja: mikor válhatnak az elektromos teherautók meghatározó tényezővé Magyarországon?
– Az MAN teljes meggyőződéssel áll az akkumulátortechnológiás járművek mögött. Áprilistól hivatalosan megkezdődik az e-teherautós portfóliónk értékesítése Magyarországon, ennek bemutatása lépésről lépésre halad. Kiemelném: bármi is a hozzáállása vagy a véleménye valakinek az akkumulátortechnológiás járművekkel kapcsolatban, ez már nem a jövő része – megérkezett hozzánk, és készen áll arra, hogy használjuk. Természetesen a gondolkodásmódunkat nemcsak az eladói, hanem a vevői oldalon is meg kell változtatnunk. Az e-teherautó egy teljesen új koncepciót képvisel. Mi Magyarországon jelenleg még a konzultációs fázisban vagyunk, ami azt jelenti, hogy felmérjük az ügyfeleink szükségleteit és elvárásait, lemodellezzük az útvonalakat és a lehetséges energiafelhasználást. Az biztosan kijelenthető, hogy az igény már megvan, éppen ezért mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a 360 fokos konzultáció eredményeképpen teljes mértékben személyre szabott ajánlatokat tudjunk nyújtani az ügyfeleink számára. 2026-ra a hagyományos dízelüzemű teherautókkal már nehezen teljesíthetők a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó normák. 2030-ra az MAN járműveinek 60 százaléka zéró káros-anyag-kibocsátású hajtással fog rendelkezni az árufuvarozó szegmensben. A távolsági fuvarozással kapcsolatos előrejelzések pedig körülbelül 50 százalékos arányt prognosztizálnak. A fejlesztésekkel párhuzamosan a járművek napi hatótávolsága akár 600–800 km, később akár 1000 km is lesz.
– Évekkel ezelőtt az MAN a kishaszonjárművek kategóriájában is megjelent a TGE modellel. Mit lehet most tudni erről? Forgalmazzák jelenleg Magyarországon?
– Igen, az MAN TGE-t továbbra is forgalmazzuk Magyarországon. A korábbi nehézségek, így a világjárvány és az ellátási láncok szakadása már a múlté, az idei évtől növelhetjük a forgalomba helyezett járművek mennyiségét a magyar piacon. A modellt elsősorban a kiskereskedelemben értékesítjük számos konfigurációban és specifikációban, ami miatt a gyár állandó kihívásokkal néz szembe. Az egyediség az értékesítés kezdete óta stratégiai elem, így ma már a személyre szabott igények kielégítése a napi rutin része a gyártástervező kollégáink számára. A járművek 58 százalékán átalakításokat végzünk, az ügyfeleinkhez már nem egy olyan jármű kerül, mint ami elhagyta a gyárat. Hamarosan megkezdődik a 2025-ös modellév piaci bevezetése, amivel egy újabb lépést teszünk előre a biztonság és a mindennapi használat terén. Hűek maradunk az alapvető stratégiánkhoz, és büszkén mondhatjuk: az MAN TGE olyan, mint egy méretre szabott öltöny.
PIACVEZETŐ AZ EURÓPAI ELEKTROMOSBUSZ-PIACON
Az MAN Lion’s City E a legnépszerűbb elektromos városi busztípus volt tavaly Európában, gyakorlatilag a városkép részévé vált egyes nagyvárosokban. A gyártó 771 ilyen járművet értékesített az elmúlt évben, megháromszorozva a 2022. évi mennyiséget. A modell elnyerte A 2023-as év autóbusza címet, és egy szakértő nemzetközi zsűri által megszavazott A 2024-es év fenntartható autóbusza címmel is büszkélkedhet. Magyarországon eddig 5 darabot adtak át ebből a típusból. A BKK a közelmúltban a tisztán elektromos hajtáslánccal ellátott Lion’s City 18 E csuklós változatot tesztelte Budapesten. A háromhetes tesztperiódus során a modell nagyon sok pozitív visszajelzést kapott az üzemeltetőktől, az utasoktól és a vezetőktől. A legfrissebb statisztika szerint az MAN Truck&Bus piacvezetővé vált az európai elektromosbusz-piacon, mintegy 13,3 százalékos piaci részesedéssel.
Aranyi Péter