Szállítmányozás 2024 konferencia

A MÁV-START 59 villamos motorvonatát korszerűsítették az Alstom szakemberei

A MÁV-START 59 villamos motorvonatát korszerűsítették az Alstom szakemberei

Az Alstom magyarországi működése során fontos mérföldkőhöz érkezett: sikeresen zárta a MÁV-START Zrt. által üzemletetett FLIRT típusú villamos motorvonatok flottamodernizációs projektjét, melynek keretében a sebesség és a biztonság növelésére tervezett ETCS 2. szintű rendszerrel szerelték fel a járműveket.

Az Alstom szigorú európai követelményeknek is megfelelő Atlas ETCS Level 2 vonatbefolyásoló berendezésének köszönhetően a modernizált szerelvények nagyobb biztonsággal és adott esetben nagyobb sebességgel közlekedhetnek azokon a pályaszakaszokon, ahol az megengedett. Az érintett 59 darab FLIRT villamos motorvonat mindegyike megkapta a szükséges üzemeltetői és hatósági engedélyeket és mára már újra forgalomba állt. A teljes projekt – mely uniós és hazai finanszírozás segítségével valósult meg – a részletes teszteléssel és ellenőrzésekkel járó tanúsítási eljárást követően, 2023 decemberének végén fejeződött be.

„Az 59 darab FLIRT jármű vonatbefolyásoló rendszerének korszerűsítése szorosan kapcsolódik a MÁV-START Zrt. elmúlt évekbeli járműfejlesztéseihez, valamint a vállalat hosszútávú járműstratégiájához is. Az ETCS berendezések felszerelésével, így már 123 FLIRT és 40 darab KISS motorvonat is a legkorszerűbb biztonsági rendszerrel rendelkezik, Ezzel sikerült a közlekedésbiztonság tekintetében is egy magasabb szintre lépni. A projekt a MÁV-START Zrt. számára azért is kiemelkedően fontos, mivel a vasúti közlekedés biztonságának növelése mellett kedvezőbb menetidejű közlekedésre nyílik lehetőség, így a fejlesztések legnagyobb nyertesei az utasok lesznek” – emelte ki dr. Mosóczi László, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója.

„A magyar vasút iránt elkötelezett vállalatként örömmel vettünk részt a MÁV-START Zrt. szerelvényeinek biztonságosabbá tételében. A szerelvényeket a megrendelő igényeit szem előtt tartva a lehető legkevesebb ideig, ütemezve és a meglévő karbantartási ütemterv szerint vettük ki az utasforgalomból. Az Alstom által beépített, saját fejlesztésű fedélzeti berendezések és rendszerek a jelenlegi legmodernebb megoldást kínálják a fedélzeti vonatbefolyásoló eszközök körében” – hangsúlyozta Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója.

Az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) elsődleges célja a vonatok mozgásának felügyelete és a vasúti közlekedés biztonságának fokozása különböző üzemi helyzetekben. A rendszer folyamatosan kiszámítja az üzemi-, a figyelmeztető- és vészfékezési sebességprofilokat, valamint figyelemmel kíséri a vonat és a pálya megengedett sebességét is. Teljes felügyeleti üzemmódban a rendszer megakadályozza, hogy a mozdonyvezető tévesen figyelmen kívül hagyjon egy vörös ’Megállj!’ jelzést vagy az adott pályaszakaszra előírt sebességet túllépje. A továbbfejlesztett ETCS L2 rendszer folyamatos kétirányú adatkapcsolatot és felügyeletet biztosít a GSM-R (a GSM kommunikációs rendszer vasúti változata) hálózat segítségével a közlekedő járművek és a pálya közt.

Végső soron az ETCS 2. szintű rendszere javítja a forgalom hatékonyságát, mivel lehetővé teszi, hogy a korszerűsített vonatok nagyobb sebességgel közlekedjenek azokon a vonalakon, ahol a pályakörülmények ezt lehetővé teszik, mint például a kiemelt fontosságú – a budapesti elővárosi, a regionális, valamint a nyugat-kelet irányú nemzetközi forgalomban is jelentős szerepet betöltő – Budapest-Székesfehérvár vonal, ahol a korábbi 120 km/h sebességhez képest 160 km/h-ra növekedett a maximális sebesség.

Az Alstom világszerte több mint 120 ETCS-projekttel, 19 200 fedélzeti egységgel és 13 300 kilométernyi pályamenti biztosító berendezéssel szerelt vasúti pályával, vezető szakértő a fővonali jelzőrendszerek terén. Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát.