A korábbi Építőipari Mesterdíj után az Építőipari Nívódíjat is kiérdemelte a Weinberg’93 Kft. generálkivitelezésével megvalósuló projekt. Az újabb elismerés apropóján a magyarepitok.hu utánajárt, milyen teljesítmények kellettek a különleges paraméterekkel és kihívásokkal járó fejlesztéshez.
Valódi mérnöki bravúrként értékelte az Aeroplex Közép-Európai Kft. repülőgéphangárjának kivitelezését a projektet Építőipari Nívódíjban részesítő bizottság a 2023. december 7-i gálán kihirdetett laudáció szerint. A Budapest Airport területén tavaly márciusban felavatott ACE (Aeroplex of Central Europe) hangár kihívásairól a generálkivitelező Weinberg’93 Kft. segítségével tájékozódtunk. A projekt generáltervezője az ARC-S Group Kft. volt.
Nem mindennapi méreteket kellett kivitelezni
Az Aeroplex saját beruházásaként megvalósuló új hangár egyedi acélszerkezet-gyártásáért és építéséért egyaránt a sárospataki székhelyű Weinberg’93 Kft. felelt. A hazánkban egyedülállónak tekinthető létesítmény már a kivitelezés közben országos figyelmet érdemelt ki, hiszen a 2021. decemberi ÉVOSZ-gálán Építőipari Mesterdíjban részesült. A feladat különlegességét a hangár méretei adták: nem mindennapi kihívást jelentett ugyanis a fesztáv és a magasság. A két meglévő hangár közé megépülő több, mint 8200 négyzetméteres csarnokot ugyanis 90 méteres szabad fesztávolsággal, és 31 méteres legmagasabb ponttal kellett kivitelezni, továbbá az egyik oldalán 75 méter széles, osztás nélküli szabad ajtónyitási szélességgel. Mindezek által vált alkalmassá a csarnok a 31 méteres, szélestörzsű repülőgépek teljes körű kiszolgálására és szervizelésére. A fentiekhez szükséges egyedi acélváz szerkezetet a Weinberg’93 sárospataki gyártóüzeme valósította meg. Az üzemi és helyszíni szereléshez egyedi összeállító szerszámot készítettek, melynek segítségével az illesztési mérések jelentősen csökkenthetőek voltak.
Átlagosan 40 fő dolgozott a szerkezetállításon
Az összerelés is különleges megoldásokkal valósult meg. Többek között a 90 méter széles tető főtartó szerkezetet kompletten, keretenként egyben emelték 30 méter magasra, a korábban már felállított, állékony pillér keretekre. Ez komoly technikai hátteret és magasan képzett, nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek szoros együttműködését igényelte. A szerkezetállításon 5 szerelőkosaras emelő, 3-4 daru és átlagosan 40 fő szerelő dolgozott egyszerre.
A projektről a fentiek mellett sokat elárul az ÉVOSZ legutóbbi gáláján az Építőipari Nívódíjat megindokló méltatás is. „Ahogy logisztikailag megoldották az acélszerkezetek Sárospatakról történő szállítását a beépítés helyszínére és az a pontosság, ahogy minden szerkezeti elem a helyére került: ez valódi mérnöki bravúr volt” – többek közt ez olvasható a laudációban.
A szerelést csak egy irányból tudták megkezdeni
A Weinberg’93 beszámolója szerint nagy kihívást jelentett, hogy az új épület szorosan két meglévő hangár közé került kivitelezésre és a kiszolgáló épülettel is közvetlen összeköttetésben van. „Az acélszerkezet szerelését így csak egy irányból tudtuk megkezdeni és folyamatosan előre haladva a szerkezettel készült a tető, valamint a homlokzat burkolása is” – összegezték a beszámolóban.
Egyedi gyártású anyagmozgató rendszerekkel és alpintechnikai szereléssel dolgoztak a projekten. A más projektekben is rendre innovatív megoldásokat alkalmazó Weinbergnél ennek megfelelően már az előkészítésre is nagy hangsúlyt fektettek. „A kivitelezési munkák megkezdése előtt a cégvezetéssel egyeztetve a projektstáb úgy került kiválasztásra, hogy a speciális munkákban jártas kollégák végezzék a kivitelezést” – írták. „A csapat előre megtervezte a szerelés ütemezését, egyeztettünk a beszállításokról, valamint kiválasztottuk az emelésekhez szüksége darukat és emelőgépeket.”
A LEAN projektmenedzsment alapelveit alkalmazták
A Weinberg’93 nagy hangsúlyt fektet a folyamatos fejlődésre, melynek keretében megkezdte a LEAN alapelveinek megismerését és bevezetését a gyártási folyamatok mellett a kivitelezési projektjeibe is. A Budapest Airport speciális követelményei, valamint a kivitelezési helyszín sajátos környezete lehetőséget is adott a projektelemek kiemelt alkalmazására.
„A repülőtéren a beléptetésre és a beszállításokra speciális előírások vonatkoznak, valamint a kivitelezési helyszín a leszállópálya közvetlen közelében helyezkedett el, deponálási terület csekély mértékben állt rendelkezésre. Kiemelt szerepet kapott a pontos előre tervezés mind a személyi állomány, mind a folyamatos alapanyag ellátottság tekintetében. Rögtönözni nem lehetett a projekten.”
A fenntarthatóság ebből a projektből sem maradhatott ki
Végezetül arról is beszámoltak, hogy a Weinberg’93 által mindig hangsúlyosan kezelt fenntarthatóság ezen az építkezésen is teret kapott. „Az épület talajszigetelésére üveghab granulátumot használtunk, a csomagoló anyagokat szelektíven gyűjtöttük, míg a területet borító beton elemeket újrahasznosításra elszállítottuk a reptér számára.”
A Weinberg’93 külön kitért arra is, hogy a projektben szerzett tapasztalatokat a számos fejlesztésnek otthont adó Budapest Airport területén bármikor tudják majd hasznosítani.