A logisztika dekarbonizációja: hosszú és rögös út

A logisztika dekarbonizációja: hosszú és rögös út

Az éghajlatvédelem és az éghajlati célok elérése nagy és kihívást jelentő feladat minden érintett számára. A DACHSER azonban elkötelezett a fenntartható és éghajlatbarát logisztika felé történő következetes elmozdulás mellett. Burkhard Eling vezérigazgató összefoglalta a konkrét intézkedéseket is tartalmazó stratégiát.

„ESG. Nettó zéró. Fenntarthatósági jelentés. Ezeket a kifejezéseket egy évtizeddel ezelőtt alig ismertük, mára mégis a vállalati stratégiák alappillérévé váltak. És ez jó! E kifejezések mögött ugyanis riasztó tények állnak, amelyek hatásait egyre inkább érzik a világ társadalmai. Dél-Európát nyáron komoly aszály és pusztító viharok sújtották. Az Európai Unió kutatói arról számoltak be, hogy az elmúlt 500 év során 2022 nyarán volt Európa legnagyobb aszálya. Ugyanezt a helyzetet látjuk Ázsiában és az Egyesült Államokban is. Az éghajlatvédelem túlmutat önmagán: megnyilvánul benne, hogy komolyan gondoljuk a jövő generációk iránti felelősségünket.

Ez a felelősség mostanra alkotmányos státuszt is kapott Németországban. Nem üres frázis már csupán, hanem éppen ellenkezőleg, jogi és politikai súlya van. A Szövetségi Alkotmánybíróság például 2021-ben alkotmányellenesnek nyilvánította a német éghajlatvédelmi törvény egyes részeit, mivel az nem definiálta elég hatékonyan a 2050-ig elérendő klímasemlegességhez vezető út lépéseit, különösen a 2031 és 2050 közötti évekre vonatkozóan. Más szóval a terhek áthárítása a jövő generációkra nem összeegyeztethető a német alkotmánnyal. A mi nemzedékünknek, nekünk kell cselekednünk. Most.

Tegyünk tehát érte valamit! Váltsuk valódi tettekre az ambiciózus fenntarthatósági projektek nagyra törő szavait!

Büszkén mondhatom, hogy a DACHSER-nél nemcsak beszélünk erről, hanem járunk is ezen az úton. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy utcára vigyük a fenntarthatóságot, és nem csak képletesen.

Ez a történet egyik oldala. A másik oldal – és ezt nem lehet megkerülni – az, hogy az MIT (Massachusetts Institute of Technology) szállításról szóló klímajelentése szerint a teherautókkal, repülőgépekkel, hajókkal és vonatokkal végzett teherszállítás a világ összes szén-dioxid-kibocsátásának mintegy 8%-áért felelős, a raktárakat és kikötőket is beleszámítva pedig 11%-áért. És ez a szám folyamatosan emelkedik.

A logisztika azért okoz kibocsátást, mert társadalmunk a modern logisztika által kínált lehetőségekből, kényelemből és kényelmi szolgáltatásokból él és virágzik. Igen, a globális logisztikai szolgáltatások visszaszorítása csökkenthetné és csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást. De vajon ez életképes lehetőség? Nem: a logisztika globális, összekapcsolt gazdaságunk gerince. Ez még nyilvánvalóbbá vált, amikor a COVID végigsöpört az ellátási láncokon, és a világ hirtelen áruhiánnyal szembesült. Ráadásul az új piacok megjelenésével a közúti, vasúti, légi és tengeri szállítmányok száma csak növekedni fog. A logisztikai szolgáltatások visszaszorítása a gazdaság éltető vénájának elvágását jelentené. Az ENSZ által 2015-ben kitűzött fenntartható fejlődési célok csak a logisztika segítségével érhetők el. Nyilvánvaló: a logisztika, az éghajlatvédelem és a fenntartható fejlődés szorosan összefügg.

A szén-dioxid-kereskedelem nem lesz elég

Az előttünk álló kihívás „nagyobb vállalkozás az emberiség számára, mint a Marsra repülés”, fogalmazta meg nemrégiben Bernhard Simon, a DACHSER felügyelőbizottságának elnöke. Hogyan lehet a logisztikát szén-dioxid-mentessé tenni, amikor a becslések szerint 2050-re a tehergépkocsival történő közúti szállítás 50 százalékkal fog növekedni? Egyáltalán lehetséges a dekarbonizáció?

Egy ilyen vállalás érintené a teljes közlekedési infrastruktúrát, új irányelveket és jogszabályokat, technológiákat, ingatlanok építését, valamint számos iparág kölcsönhatását és különböző szabályozási kereteket igényelne. Kétségtelen, hogy a dekarbonizált logisztika célja csak akkor érhető el, ha minden érdekelt fél összefog.

A logisztika szén-dioxid-semlegessé tétele CO2-kiegyenlítéssel biztosan nem fenntartható megoldás. Véleményünk szerint a kulcs a hosszú és rögös út megtétele, valamint a kibocsátások ténylegesen aktív elkerülése és csökkentése. Először a saját kibocsátásunkat fogjuk kezelni, és a lehető leggyorsabban csökkenteni, miközben együttműködünk ügyfeleinkkel, szolgáltató partnereinkkel, fuvarozóinkkal és a logisztikai iparág teljes ökoszisztémájával. De hogyan is fogjuk ezt pontosan megvalósítani? Varázsige biztosan nem létezik, különösen az olyan iparágakban, mint a szállítás és a logisztika. Megvan a válasz? Nincs, mert nemcsak egyetlen válasz létezik, hanem több is.

Az első lépés

Meg kell tennünk az első lépést. Karbonlábnyomunk csökkentéséhez növelnünk kell a folyamatok hatékonyságát. Javítanunk kell az energiahatékonyságot. Erősítenünk kell a kutatást és az innovációt. És fenn kell tartanunk az üzleti szféránkon túlmutató társadalmi elkötelezettségünket, ahogy mi nevezzük, „vállalati polgárként” is érzékelve a felelősséget.

A DACHSER-nél így cselekszünk

Folyamathatékonyság: A meglévő logisztikai kapacitások maximális kihasználása

Folyamatosan növeljük a logisztikai folyamatok hatékonyságát. Arra törekszünk, hogy minden rendelkezésre álló technológiát kihasználjunk, a mesterséges intelligenciától a tárgyak internetének (IoT) alkalmazásáig. Fáradhatatlanul dolgozunk a teherautók kapacitásának maximális kihasználásán, legyen szó mega félpótkocsik és hosszabb teherautók használatáról, az üres teherautó-kilométerek elkerüléséről, vagy a kombinált fuvarozásban a multimodális szállítás tudatos alkalmazásáról. A meglévő logisztikai infrastruktúra maximális kihasználása hatalmas potenciált rejt magában az üvegházhatású gázok kibocsátásának elkerülése terén.

Energiahatékonyság: A légifuvarozástól a napenergiáig

Energiahatékonyságunk racionalizálása kettős feladat: a DACHSER karbonlábnyomának 95 százalékát olyan fuvarozók és szállítmányozó cégek okozzák, amelyekre nincs közvetlen ráhatásunk. De ez nem ok arra, hogy hátradőljünk és ne tegyünk semmit. Ehelyett tudatosan igyekszünk befolyásolni a piacot, például fenntartható ajánlatokkal a légi és tengeri logisztika üzletágban, valamint elektromos teherautókra vonatkozó vonzó lízingajánlatoknépszerűsítésével a közúti logisztika területén.

Ami a saját szén-dioxid-kibocsátásunkat illeti, több fronton is cselekszünk. Napelemeket telepítünk logisztikai létesítményeinkre, és jó úton haladunk afelé, hogy 2025-re megnégyszerezzük energiatermelő kapacitásunkat. LED-es világítást, akkumulátorral működő földi szállítószalagokat és hővisszanyerést használunk. Együttműködünk a légitársaságokkal, hogy felajánlhassuk ügyfeleinknek azt a lehetőséget, hogy fenntartható üzemanyagok (SAF) révén mintegy 30 százalékkal csökkentsék légifuvarozásuk karbonlábnyomát. Folyamatban van egy hasonló modell bevezetése a tengeri szállítmányozásra is. Világszerte arra kértük továbbá munkatársainkat, hogy adjanak ötleteket, hogyan fejleszthetnénk a klímavédelmet munkahelyeiken. 39 országból összesen 2100 javaslatot kaptunk dolgozóinktól.

Nemcsak meglévő üzleti modelljeinkbe építjük be az energiahatékonyságot, hanem új vállalkozásainknál is alapvető szempont lett. Díjnyertes városi logisztikai koncepciónk, a DACHSER Emission-Free Delivery (DACHSER kibocsátásmentes házhozszállítás) remek példa erre: elektromos furgonokat és teherautókat, valamint nagy teherbírású elektromos teherbicikliket használunk ennek során az „utolsó méterek” teljesítésére bizonyos belvárosi területeken. Ráadásul segítünk csökkenteni a teherautók okozta dugókat. Ezt a modellt eddig tizenhárom európai nagyvárosban vezettük be, és 2025-ig további tizenegyet tervezünk bevonni.

Kutatás és innováció: elektromos nehéz tehergépkocsik forgalomba állítása

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése az utakon továbbra is nagy kihívást jelent: az elektromos járművek egyre elterjedtebbek a személyszállításban, de a haszongépjárművek, például a teherautók tekintetében még mindig ritkák. Sürgősen szükségünk lenne emellett zéró kibocsátású technológiákra – akár elektromosan, akár hidrogénnel működőkre – a nagytávolságú szállítást végző teherautók esetében. Ebbe beletartozik a töltési infrastruktúra kiépítése is. A DACHSER-nél a kutatás és az innováció prioritás: három e-mobilitási telephelyünkön, Freiburgban, Hamburgban és Karlsruhéban teszteljük a zéró kibocsátású technológiák alkalmazását a rövid és hosszú távú szállításban, valamint a töltőinfrastruktúrákat és az intelligens energia- és rakománygazdálkodást is. Egy 37 tonna össztömegű, 350 kWh-ás akkumulátorral rendelkező, elektromos teherautót is tesztelünk. Ennek töltési ideje körülbelül 75 perc, hatótávolsága pedig nagyjából 200 kilométer. A Cseh Köztársaságban üzemeltetjük emellett az első teljesen elektromos csereszekrényes szerelvényeket rendszeres távolsági útvonalon. Dióhéjban: haladunk előre, de technológiai partnereinkkel együtt még hosszú út áll előttünk.

Aprólékos, egyben izgalmas feladat

A logisztika fosszilis energiahordozók nélküli üzemanyagokra való átállítása kitartást igényel. A dolgok jelenlegi állása szerint 15-20 évbe fog telni, amíg a mostani dízelüzemű teherautóinkat nulla kibocsátású járművekre cseréljük. Hatalmas feladatra vállalkozunk, amely számos szereplőtől igényel cselekvést: logisztikai szolgáltatóktól, szállítópartnerektől és fuvarozóktól, valamint ügyfelektől és jogalkotóktól. A nettó zéró kibocsátású logisztika felé haladva tűpontosan összpontosítanunk kell a hatékonyságra, a műszaki és pénzügyi megvalósíthatóságra, valamint a tényleges fenntarthatósági hatásokra.

A logisztika és a fenntarthatóság kölcsönösen függnek egymástól, és logisztikai szolgáltatóként hatalmas a befolyásunk. A kevésbé szén-dioxid-intenzív iparágaktól eltérően minden erőfeszítésünknek közvetlen hatása van. Számomra ez a feladat egyszerre aprólékos és izgalmas. Nem szabad elkeserednünk a nagyságrendje miatt. Épp ellenkezőleg, minden sikeres hozzájárulásnak, legyen az bármilyen kicsi, arra kell ösztönöznie minket, hogy százszorosára fokozzuk erőfeszítéseinket, hogy meggyújtsuk a szikrát, amely sikeresen átalakít majd egy egész ökoszisztémát.”