Az üzemeltetési költségek hatékony beosztásáról tartott előadást a KözútVilág Expón Molnár Péter, a Trelo magyarországi értékesítési vezetője, aki korábban is a nagy vasak közelében dolgozott, így széles szakmai tapasztalatokkal rendelkezik a haszonjárművek alkatrész-ellátási, szervizelési kérdéseivel kapcsolatban.
Prezentációjának témája a külföldi szervizelés volt, amit nagyon nem szeretnek a fuvarozók, mégis foglalkozniuk kell vele, mert egy megkerülhetetlen, egyben megoldandó velejárója a szakmának. A külföldön jelentkező szerviz-igény általában egy nem várt esemény, ami előre nem látható kiadásokkal és állásidővel jár. A szervizelés során ismeretlen, kommunikációs problémák merülhetnek föl, nem beszélve a drága alkatrész(ek)ről és munkadíj(ak)ról. A számla kiegyenlítése kész tortúra lehet, a sofőrnél lévő kártyát az adott szerviz nem is biztos, hogy elfogadja.
Bár a járműgyártók által kínált havi díjas szervizcsomagok jó megoldást és biztonságot nyújtanak a nyerges vontatók meghibásodása esetére, azonban a pótkocsikra már nem terjednek ki a szolgáltatások. Márpedig a külföldi esetek mintegy 70 százaléka (tengely-, fék-, abroncsproblémák stb.) a pótkocsit érinti. További hátrányt jelent, hogy ha egy kisebb javítást igénylő meghibásodás nincs benne a csomagban, akkor azt a szerviz kiszámlázza a havi díjon felül. Ráadásul a szervizcsomag-szolgáltatást rendszerint 0–3 éves járművekre, tehát garanciaidőn belül kötik az üzemeltetők. Molnár Péter arra buzdította a hallgatóságot, hogy bátran használjanak 4–5 éves technikát, ebben az esetben a Trelo a megoldás.
A másik elterjedt gyakorlat a járműlerobbanások orvoslására a külföldi közvetítőszolgáltatás, a call center. Ezek előnye a nagy lefedettség, több száz, akár több ezer szervizpartnert tudnak elérni. De esetenként nagyon hosszadalmas egy ilyen procedúra, amíg betelefonálunk egy hazai ügyfélszolgálathoz, fogadják a hívásunkat, majd továbbítják például egy ausztriai telefonos közvetítőhöz, aki az adott területen elérhető, a hálózathoz csatlakozott összes szervizt értesíti a javítási igényről. Mindennek az is hátránya, hogy ismeretlen a szerviz, nincs meg a közvetlen kapcsolat, a költségek többnyire kiszámíthatatlanok, és a szolgáltatásnak a havi díjon felül adminisztrációs díja is van.
A Trelo egy harmadik opciót ajánl. A Lit-vániában alapított cég küldetése, hogy könnyebb életet teremtsen ügyfeleinek és saját magának. Víziójuk szerint Európa legnagyobb teherautó- és pótkocsijavító hálózatává szeretnének válni, amelyhez az alapot az olyan értékek jelentik, mint a függetlenség, a tulajdonosi szemlélet, a tudatosság, az ügyfélközpontúság és az átláthatóság. Jellemzőjük a költséghatékony, gyors és professzionális szolgáltatás: általános javítások, tervezett karbantartások a garanciaidő alatt és utána is, felkészítés műszaki vizsgára, futómű-beállítás, gumiabroncscsere, számítógépes diagnosztika, mobilszerviz és mentés, ponyva-, klíma- és állófűtés-javítás, vontatás.
A Trelo európai márkafüggetlen szervizhálózat, minden meghatározó gyártó teherautóinak és pótkocsijainak a javítását vállalják, van hozzá szakértelmük, szoftverük és alkatrészük. Első javítási garanciát adnak az új ügyfeleknek, szakmai konzultációkat tartanak az adott ország nyelvén (munkatársaik több nyelven beszélnek). Szervizközpontjaik frekventált helyszíneken, általában autópályák csomópontjában találhatóak. Versenyképes óradíjakkal, rövid javítási időkkel dolgoznak, köszönhetően a hatalmas raktárkészleteknek. Hisznek abban, hogy főleg a forgó-kopó alkatrészekből nagyon nagy készletet kell tartani. A litván logisztikai központból direktben látják el a 9 szervizközpontot, így tudnak versenyképes árakat adni az összes országban.
SZÁMOKBAN
2010-ben nyitották meg az első teherautó- és pótkocsiszervizüket Belgiumban, ma pedig már 9 javítóbázissal rendelkeznek szerte Európában. Folyamatosan fejlődnek, évente 2 újabb műhelyt terveznek elindítani. Minden műhelyhez legalább 1 szervizkocsi tartozik. Tavaly több mint 42 ezer javítást végeztek, 754 út menti segítségnyújtásban és 113 ezer liter olajcserénél közreműködtek. Csaknem 12 ezer gumiabroncsot cseréltek. Jelenleg 25 országból 1616 fuvarozó választotta a cég szolgáltatásait. Három évvel ezelőtt kezdték bővíteni az értékesítési csapatot, ma már 7 országban – balti államok, Lengyelország, Románia, Bulgária és Magyarország – van helyi értékesítési képviselőjük.