Az Eurosped Zrt. a HMH Csoport legnagyobb árbevételű, szállítmányozási tevékenységet folytató vállalkozása. A cég jelenéről és piaci helyzetéről beszélgettünk Sevecsek István vezérigazgatóval és a szakmai vezetőkkel: Szekendi Tibor szállítmányozási igazgatóval és Majorné Petrényi Csillával, a tengerentúli szállítmányozási osztály vezetőjével.
– A HMH Csoporthoz tartozás mit jelent ma Önöknek?
Sevecsek István (S. I.): – Büszkék vagyunk rá, hogy azon kevés szállítmányozási vállalatok egyike vagyunk, amelyek megmaradtak magyar tulajdonban, és megtalálták azt a piaci szegmenst, amelyben nemzetközi szinten is versenyképesen tudják kiszolgálni az ügyfeleiket. A HMH Csoport stabil hátteret, szakmai együttgondolkodást, nyitott műhelymunkát és közös projekteket jelent számunkra. A tagvállalatok önállóak, de nagyon jó az együttműködésünk minden testvércéggel.
– Megbízói számon tartják, hogy milyen tulajdonosi háttere van egy szállítmányozónak?
S. I.: – Ügyfeleink elsősorban a teljesítmény alapján ítélnek meg minket, bár üde színfoltnak tartanak egy tisztán magyar tulajdonosi hátterű vállalkozást a globalizálódó piacunkon, ez azonban a gyakorlatban nem jelent versenyelőnyt.
– Milyen hatással vannak az Eurospedre a romló külső piaci viszonyok?
S. I.: – 2022 rekordnagyságú árbevételt és adózott eredményt hozott a cég életébe, akkor a „kedvező széljárást” kihasználva bővítettük a forgalmunkat, és javult a hatékonyságunk is. De az igazi művészet a romló külső piaci feltételek mellett is megőrizni az ügyfélkört és a cég stabilitását, hiszen az igazi erény, ha a viharban is álljuk a sarat. A gazdaságban a szállítandó árualap tavaly ősztől egyre kevesebb, ami ebben az évben jelentősen negatív irányba befolyásolta a szállítmányozási díjakat – bár eltérő mértékben, de a piac minden szegmensében. A piaci specializáció és a célirányos intézkedések következtében a megbízás-darabszámunkat növelni tudtuk idén, de a csökkenő díjszint és az erős forint miatt az árbevételünk és az eredményünk nem fogja elérni a tavalyi szintet. A cég stabilitása és likviditása kiváló, a beszállító partnereinknek gyakran nyújtunk pénzügyi segítséget. A külső piaci tendenciáktól nem tudjuk magunkat függetleníteni, de céltudatos munkával tompítjuk a negatív hatásokat.
– Mennyire biztosított a munkaerő-utánpótlás az Eurospednél? Mit tesznek ennek érdekében?
S. I.: – A munkaerő-kínálat a negatív piaci trendek ellenére sem javult a szakmában, a logisztikai szolgáltatóknak, szállítmányozóknak meg kell küzdeniük a szakemberekért. A munkaerő megtartását elsősorban a vállalkozások hatékonyságának növelésével és a bérszínvonal emelésével lehet elérni. Az Eurosped számottevő bérfejlesztést hajtott végre az elmúlt két évben, de jelentős energiákat fordítunk az egyéb szociális jellegű intézkedésekre, kollégáink folyamatos oktatására, képzésére is. Ezzel elértük, hogy nincs érdemi fluktuáció a cégünknél. A munkaerő-utánpótlás érdekében szorosan együttműködünk felsőoktatási intézményekkel. Hosszú évek óta sikeres gyakornoki programot folytatunk, amelynek keretében fiatal szakemberek kapnak lehetőséget gyakornokként megismerkedni a cégünk tevékenységével, közülük többen a gyakorlati idő letöltése után is minket választanak munkahelyként. Társaságunk jövőbeni sikereinek garanciáját a jól képzett és motivált munkatársaink jelentik.
– Milyen trendeket látnak a hazai közúti szállítmányozásban?
Szekendi Tibor (Sz. T.): – Az elmúlt években a magyar export- és importforgalomban folyamatosan csökkent a hazai közúti fuvarozó vállalkozások részaránya, amire a szakmai érdekképviseletek minden fórumon felhívták a figyelmet, érdemi változás azonban nem történt. A hazai jogszabályi környezet idén sem segített „helyzetbe hozni” a honi vállalkozásokat. A képzett gépjármű-vezetői állomány elöregedése továbbra is komoly kihívást jelent, jelenleg azonban a legnagyobb feladat a növekvő költségeknek a fuvarozási díjakban történő érvényesítése.
– A közúti üzletáguk milyen kihívásokkal nézett szembe ebben az évben? Ezekre hogyan reagáltak?
Sz. T.: – A negatív piaci hangulat és előrejelzések ellenére 2023 jól indult a közúti üzletágban, azonban az I. negyedév végére már napi szinten, saját bőrünkön tapasztaltuk meg a gazdasági visszaesést. Folyamatosan csökkenő áruvolumenről és megbízás-darabszámról jöttek a hírek, az alvállalkozói oldalon pedig az egyfolytában emelkedő üzemfenntartási költségek mellett egyre nagyobb arányú szabad fuvarkapacitással találkoztunk. Elindult egy kíméletlen árharc, amelyet a megbízói oldal örömmel fogadott, a szolgáltatói oldalon pedig sok véráldozatot követelt. A sok-sok negatív impulzus ellenére kidolgoztunk egy akciótervet, amelyben minden területen minden kollégának megvolt a saját feladata, és azt lelkesen el is végezte. Mind a megbízói, mind a fuvarozói oldalon szükségesnek láttuk a sokkal szorosabb kommunikációt, a közös gondolkodást és problémakezelést. Nyílt lapokkal játszottunk az üzleti partnereinkkel, amelyet először kétkedéssel fogadtak, később azonban bebizonyosodott ennek a hosszú távú, kölcsönös előnye. 2023-ban az aktív állományunkban nem veszítettünk partnert, sőt, a régi partnereknél eddig nem művelt területeken kezdtünk el dolgozni, valamint sikerült több tucat új megbízóval elkezdeni az érdemi munkát. A piacon tapasztalható árversenyhez alkalmazkodnunk kellett, sőt többletszolgáltatásokat ajánlottunk partnereinknek a jobb ügyfélélmény érdekében. A működési hatékonyságunk javítását célozva pedig bevezettük a papírmentes irodát: minden, a szállítmányozáshoz kapcsolódó dokumentumot digitalizálunk és úgy archiválunk. Az árbevételünk sajnos elmarad a tervezett szinttől, ennek oka, hogy a fuvardíjak jelentősen visszaestek a tavalyi évhez képest, viszont a lebonyolított megbízások számát illetően csaknem 8 százalékos növekedést könyveltünk el.
– Mire számítanak még idén a közúti szegmensben?
Sz. T.: – Megítélésem szerint az év hátralévő részében nem várhatók pozitív piaci változások. Az üzemanyagok ára jelenleg stagnál, azonban a közel-keleti feszült helyzet kapcsán ez hamar változhat. Komoly kihívást jelentenek a különböző időpontokban jelentkező úthasználati díjak az egyes európai országokban, amiket át kell hárítanunk a megbízói oldalra. Ennek kommunikálása és elfogadtatása számottevő szakmai munka lesz, ugyanakkor az alvállalkozói oldalon jelentős finanszírozási többletigény jelentkezik, amihez támogatást kell nyújtanunk. A rendszeres alvállalkozóinkkal szoros együttműködésben vagyunk, figyelembe vesszük az ő működési sajátosságai-kat, finanszírozási igényeiket. Jelenleg kapacitás-túlkínálat tapasztalható a közúti piacon, ez megnehezítheti a reális, fenntartható minőséget biztosító szállítási díjak megtartását, de minden szakmai kompetenciánk megvan ennek eredményes kezeléséhez.
– Hogyan alakul az Eurosped tengerentúli forgalma?
Majorné Petrényi Csilla (M. P. Cs.): – A magas magyarországi infláció következtében az ügyfeleink is racionalizálták a tevékenységüket, ez sok esetben a szállítási igényeik csökkenését eredményezte. Évek óta stabil ügyfélkörrel rendelkezünk, kevés kivételtől eltekintve minden partnerünknek csökkent a forgalma idén a tavalyi évhez képest. Ezt a kiesést új ügyfelekkel próbáljuk ellensúlyozni, ami a jelenlegi kiélezett árversenyben igazán nagy kihívás. A megbízások mennyisége megközelíti a tavalyi darabszámot, viszont az árbevétel és az eredmény tekintetében jelentős visszaesés várható, köszönhetően az alacsony tengeri fuvardíjaknak.
– A tengerentúli szállítmányozási forgalom alakulását illetően tavaly egymást érték a negatív hírek. Mik az Önök tapasztalatai?
M. P. Cs.: – Az elmúlt években kialakult magas tengeri fuvardíjak 2022 őszétől kezdődően nagymértékben zuhantak, a jelenlegi díjak visszaálltak a világjárvány előtti szintre. A hajóstársaságok és a szállítmányozók árbevétele és eredményessége is erősen visszaesett. Jelentős a kapacitástöbblet, bár a hajóstársaságok a hó elején próbálkoznak a díjak emelésével, azonban az árualap hiánya miatt érdemi emelkedést nem tudnak elérni. A hajóstársaságok az elmúlt években több új, nagyméretű és/vagy zöld üzemanyaggal működő konténerszállító hajót rendeltek, amelyeket folyamatosan vesznek át, helyeznek üzembe. Ez a kapacitásnövekedés a jelenlegi kínálati piacon csak nehezíti a díjemelési törekvéseket. A legújabb óceánjáró az OOCL hajóstársaság 24 188 TEU-s OOCL Gdynia nevű hajója, de nem sokkal előtte adták át a 24 ezer TEU kapacitású MSC Nicola Maestrót is.
– A kikötői elő- és utófutások a csökkenő konténerforgalom következtében gyorsultak?
M. P. Cs.: – Az importkonténerek vasúti eljuttatása a tengeri kikötőkből a hazai terminálokra a forgalom csökkenése ellenére is még mindig hosszabb időt vesz igénybe, mint néhány évvel ezelőtt. Ennek oka, hogy a kikötőkben továbbra is jellemzőek a torlódások, mivel a nagykapacitású óceánjáró hajók nem tudják tartani a menetrendet. A vasúti operátorok számára ez nagy kihívás a vonatok tervezésénél. A konténerek gyakran többhetes várakozással kerülnek vagonra. De függ a tranzitidő a vasúti infrastruktúrától, a felújítások miatti vágányzáraktól, torlódásoktól is. Az exportforgalom területén szerencsére sokkal jobb a helyzet, kiszámíthatóbb a vasúti menetidő.
– Mit vár a vezérigazgató a jövő évtől?
S. I.: – Az infláció, a fegyveres konfliktusok negatív hatásai és a belőlük fakadó kockázatok velünk maradnak. A fuvarpiac alacsony díjszintje nem kompenzálja a növekvő költségeket, emellett a közúti szektort erősen megterheli az útdíjak emelkedése és a szén-dioxid-díjak bevezetése. Mérsékelt gazdasági növekedést, ezáltal az árualap lassú növekedését várjuk, a jelenlegi kínálati piac lassú kiegyenlítődésével. A költségek növekedésének érvényesítése a fuvarozási és szállítmányozási díjakban kínálati piac esetén megadja a munkát, ezen a téren a kereslet növekedése hozhat előrelépést. Az olajárak emelkedésével és a szolgáltatásaink iránti kereslet növekedésével megindulhat a díjszint emelkedése is. Hosszabb távon jelentős kihívások elé állítja a szállítási szektort a klímapolitikai célok elérése érdekében bevezetésre kerülő többletterhek viselése és finanszírozása. Nagy dilemma számunkra, hogy ezen bevételek milyen hatékonysággal fogják szolgálni a klímapolitikát, és milyen mértékben funkcionálnak csupán egy újabb adónemként. Céges szinten elégedettek vagyunk az idei évi teljesítménnyel. Bár a külső piaci feltételek tekintetében meglátásunk szerint a jövő év sem lesz könnyebb az ideinél, optimisták vagyunk. Az Eurosped Zrt. mérete és a jól felkészült szakembergárdánk lehetőséget nyújt a piaci változásokra való gyors reagálásra. A gyorsaság pedig létkérdés ilyen nehezen tervezhető környezetben.