Az A. P. Moller–Maersk nemrégiben Koppenhágában avatta fel a világ első metanolmeghajtású konténerszállítóját, a Dél-Koreában épített, 172 méter hosszú és 2100 TEU kapacitású Laura Maersk hajót.
A jármű kettős meghajtással rendelkezik, mert a vállalat ugyan zöldmetanollal kívánja üzemeltetni, de szükség esetén használhat hagyományos üzemanyagot is. Metanoltartályainak feltöltésével a hajó körülbelül 11 ezer kilométert tud megtenni. A Maersk már több beszállítóval is megállapodást kötött, amelyek alapján 2024-től kezdődően fokozatosan egyre több bio- és zöldmetanolt fog vásárolni. Az előbbi mezőgazdasági hulladékból vagy hulladéklerakókban keletkező és ott felfogott metánból készül, az utóbbit pedig zöldhidrogénből és az ipari termelési folyamatok során kibocsátott és leválasztott szén-dioxidból állítják elő.
Élénkül a kereslet
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) 2020-ban zöld utat adott a metanol üzemanyagként való használatának, illetve iránymutatásokat tett közzé a tengeri szállítási ágazat szén-dioxid-mentesítésére vonatkozóan, amely a globális kibocsátás mintegy 3 százalékáért felelős. Az IMO stratégiája szerint a hajózás kibocsátását 2030-ig a 2008-ban mért szinthez képest legalább 40, 2050-ig pedig legalább 50 százalékkal kell csökkenteni. A szervezet az évszázad végére a teljes szén-dioxid-mentesítést szeretné elérni.
A céllal összhangban a globális tengerhajózási iparág óriásai növekvő számban rendelnek metanolos hajókat. A francia CMA CGM 3 milliárd dollárért 18 hajót vásárol a China State Shipbuilding Corporationtől (CSSC). A COSCO Shipping Holdings 12 metanolüzemű hajót rendelt mintegy 2,9 milliárd dollár értékben, amelyeket a kínai Yangzhou-i hajógyárban építenek. A HMM (Hyundai Merchant Marine) 9 hajót rendelt a hazai piacán, Dél-Koreában.