Szállítmányozás 2024 konferencia

Költséghatékony kiszállítás és kellemes ügyfélélmény – beszélgetés Czifrik Szabolccsal, a DPD Hungary ügyvezetőjével

Költséghatékony kiszállítás és kellemes ügyfélélmény – beszélgetés Czifrik Szabolccsal, a DPD Hungary ügyvezetőjével

A volumenek tekintetében a magyar kiscsomag-kiszállítási piacon a DPD futárszolgáltató cég jelenleg a dobogó 3. fokán áll, de a technológiai innováció és az ügyfélélmény terén a piac élére törnek, és ennek megfelelően építették fel az elkövetkezendő évek stratégiáját.

– Az elektromos autók egyre nagyobb teret hódítanak a DPD-nél is. Mi a hajtóereje ennek? Hol tartanak most a flottafrissítésben?

– A Geopost anyacégünk az egyetlen olyan vállalat ebben az iparágban, amely 100 százalékig karbonsemleges a 2010-es évek közepe óta, azaz minden évben 100 százalékban kompenzáltuk a károsanyag-kibocsátásunkat. A központi felelősségvállalási irányelvek alapján, külsőleg tanúsított programmal 2040-re megcéloztuk a Net Zero státuszt. A program keretében nagyon részletesen le van bontva, hogy lépésről lépésre milyen intézkedéseket hozunk annak érdekében, hogy ezt az állapotot elérjük, és ebben az egyik nagyon fontos irány az autóink cseréje elektromosokra. Azt vállaltuk, hogy 2030-ra 335 európai városban – közülük 5 magyarban (Budapesten, Győrön, Debrecenben, Miskolcon és Szegeden), ráadásul 2025 végéig – 100 százalékig karbonsemleges kiszállítási módokkal fogunk kézbesíteni, beleértve a biciklis és gyalogos futárokat és az elektromos autókat. Pécset csak azért nem említem most, mert ott már a mai nap is 100 százalékig elektromos autókat használunk.

– Hol tartanak most ezek a projektek?

– Úgy tűnik, hogy a tavalyi ellátási nehézségek dacára az elektromos autók beszerzése a legkönnyebb ebben, mert harmonizált beszerzés keretében megtaláltuk a megoldást, hogy megfelelő darabszámú járművünk legyen, gyakorlatilag évente duplázódva. Tavaly év végén 85 elektromos autó alkotta a flottánkat, ez év végére a 200 darabot céloztuk meg, Még nagyobb kihívást jelent azonban a töltőinfrastruktúra kialakítása; saját magunknak célszerű a töltésről gondoskodni, és a fenntarthatósági programunknak megfelelően nem szén-erőműben előállított, hanem zöld energiával vagy napelemmel. A töltők telepítése meglehetősen költséges beruházás, különösen, hogy mivel az autók napközben járnak a címzettekhez, az éjszakára időzített töltésekre a napelem nem igazán jó megoldás, ugyanakkor az energiatároló kapacitások kiépítése is soha meg nem térülő beruházási kategória jelen pillanatban. Kizárólag a magyarországi programunkban az is szerepel, hogy kivétel nélkül mind a 23 depónkba szeretnénk beállítani elektromos autókat és ott annyi töltőt telepíteni, hogy a városon belüli, nagyon rövid távú kiszállításokat az említett 5 helyszínen túl is elektromos autókkal végezhessük. A magyar programunkban tervezzük még a környezetbarátabb kamionok alkalmazását, azaz a csereszekrények és a félpótkocsik mozgatását elektromos meghajtású vontatókkal a telephelyeken belüli küldeményforgalomban, a budapesti és az agglomerációban lévő depóink esetében szintén 2025 végéig.

– A flottán kívül milyen egyéb eszközökkel törekednek a károsanyag-kibocsátás csökkentésére?

– Évekkel ezelőtt eredetileg biztonsági megfontolásokból indítottuk el a vezetéstechnikai képzéseket a futárjaink részére, és ehhez gyakorlatilag az elektromos átállással együtt csatlakozott a megfontolás, hogy tudatosabb vezetéssel az elektromos autók esetében sokkal hatványozottabban javulnak a fogyasztási mutatók, mint a hagyományos meghajtásúaknál. Ma azt mondjuk, hogy a gépkocsivezető futár lábában van 25–30 százalék tartalék, ezért komoly programokat, időt, energiát és pénzt fektetünk abba, hogy mindenki kötelezően részt vegyen egy külső vezetéstechnikai tréningen. A tudásmegosztás házon belül is él: beleszőjük azon futárkollégák tapasztalatait is, akik már régóta kisebb fogyasztással közlekednek.

– Hogyan mérik a hatékonyságjavulást?

– Azonnal látszik, hogy az egyik autó akksija 80 km után lemerül, a másik is megy ugyanennyit, de annak a műszere jelez még egy 80 km-es túrára való energiát. Ezenkívül a saját depóink saját töltőin pontosan mérünk minden fogyasztást. Ezeket visszajelezzük a dedikált alvállalkozóinknak, és a világpiaci árak mozgásának megfelelően – az üzemanyag-felár mintájára – a DPD energia-felárat fizet a futároknak. Ezáltal gazdaságilag mi is közvetlenül érdekeltek vagyunk az alacsonyabb fogyasztásban.

– Milyen területen működnek még együtt az alvállalkozóikkal?

– A futármunka nemcsak autóvezetésből áll, hanem a címzett telefonos értesítéséből, a különböző címzetti hívások fogadásából, a csomagkézbesítést támogató készülék kezeléséből, amik akadályozhatják a biztonságos vezetést. Ennek megoldására kifejlesztettünk egy olyan, műszerfalon rögzíthető, egyúttal kézbesítéskor mozdítható eszközt, amit menet közben nem kell a kezébe vennie a futárnak, és nemcsak a címet mutatja, hanem tud hívást indítani és fogadni is, ráadásul egyben érintős fizetőterminálként is szolgál – mindezzel összességében hozzájárul a gyorsabb, hatékonyabb és mindkét fél számára kényelmesebb csomagkézbesítéshez is. Sok pénzt és más erőforrást invesztálunk az ilyesféle technológiai fejlesztésekbe, mert ezek kevésbé magától értetődő, egyszerű dolgok, jellemzőbben rengeteg tervezés és IT-fejlesztés áll mögöttük. Ezzel igazodunk a Geopost jelenlegi irányvonalához is, hogy mi szeretnénk az iparágban a leginnovatívabb vállalat lenni úgy, hogy minden egyes új beruházásnak technológiai szinten jobbnak kell lennie, mint a létező legjobbnak a fizikai árumozgatás terén, és igaz ez az adatkezelés kihívásait menedzselő IT-infrastruktúrára is. Az Európában legnagyobb hálózati infrastruktúránk mellett ezen innovációs fejlesztések tekintetében is nagyon-nagyon magas szintű a tudásmegosztás a cégcsoporton belül. Összhangban az IT-fejlesztésekkel úgy gondolkodunk, hogy amit lehet automatizálni, azt automatizálni kell. Olyan magas tételszámokkal dolgozunk, hogy hosszú távon mind a minőség, mind a költséghatékonyság szempontjából az automata megoldásokban hiszünk. Innovatív fejlesztésünk többek között a többhullámos indítás is: az egy depóba beérkező csomagmennyiséget nem kell szétválogatni és elindítani egy hullámban az összes futárt, hanem komolyabb szoftveres támogatással, de kisebb alapterületen ugyanazt az infrastruktúrát naponta kétszer-háromszor is használjuk ugyanarra a célra. Ez mind költséghatékonysági, mind fenntarthatósági szempontból előnyös.

– Ezek szerint a több kisebb depóé a jövő?

– A volumennövekedések azt kényszerítenék ki, hogy mindig bővítsük a fizikai méretünket. A DPD azonban a technológiai fejlesztéseink (a fizikai szortírozó- és az IT-adatkezelési technológia) révén és a többhullámos indítással képes arra, hogy ugyanakkora területen kétszer annyi csomagot is kezeljen.

– Mi mindent céloznak az említett fejlesztésekkel?

– Az egész Európában bevezetett és alkalmazott rendszereink legnagyobb aránya a címzettekre fókuszál, mert azt szeretnénk, hogy részükre a cégcsoporton belül, minden egyes országban ugyanazokat az egyszerű, de nagyszerű ügyfélélményeket nyújtsuk: nyomon követhessék a csomagjaikat, egy nagyon felhasználóbarát online felületen vagy applikációban módosíthassanak bármit (átvételi időpontot, helyszínt), végül elégedetten kapják meg a küldeményeiket. Vagyis saját maguk tudnak mindent menedzselni, a rendszer pedig – emberi beavatkozás nélkül – ténylegesen kezeli a folyamatokat. A DPD Európában egyedülálló egyórás időablaka szintén a címzetti élmény növelését célozza, ami az évi 2 milliárd csomag kiszállítása mellett 95 százalékos találati aránnyal nagyon komoly informatikai hátteret feltételez.

– És ha a címzett elégedett, növekszik a DPD népszerűsége, tehát a szolgáltatónak fizető megbízó a DPD-t választja újra?

– Azt gondolom, hogy ezek a hatások több szálon érnek össze. Az elégedett címzett abból a webshopból vásárol legközelebb is, amelyik velünk szállíttatott, ilyen módon a feladókra közvetett nyomást tudnak gyakorolni legalább középtávon. Másik szempontból a közösségi média szerepe az azonnali visszajelzések lehetőségével akár közvetlen nyomást fejthet ki a feladókra. Ezenfelül azt látjuk a nyugat-európai piacokon, hogy egyre inkább a címzett dönti el, hogy ki legyen a kiscsomag-szállító szolgáltatója. Már Magyarországon is rengeteg webshopban választható több szolgáltató. Negyedik tényezőként az sem mellékes, hogy minden döntéshozó egyben akár egy potenciális címzett is.

– Milyen mennyiségekre terveznek most kapacitást?

– Kicsit messzebbről indítom a választ, hogy megmutassam az összefüggéseket. Az elmúlt években elsősorban a technológiai fejlődésnek köszönhetően ugrásszerűen bővült az e-kereskedelmi volumen szerte a világon, a járványidőszak csak továbbpezsdítette a fellendülést, ezért is tapasztaljuk most a hullámzás egy kis korrekcióját. A járvány eredményezte növekedési mérték tehát nem fenntartható, de a trend továbbra is pozitív. A régiós és benne a magyarországi gazdasági környezetet és fogyasztói közeget ráadásul most érinti a szomszédos háború is, idén már sajnos látjuk ennek a hatásait: jelentősen visszaesnek az e-kereskedelmi volumenek. A hazai helyzetre még a brutális infláció is rányomja a bélyegét: az embereknek kevesebb online vásárlásra elkölthető jövedelme marad, mint korábban. A mennyiség mellett azonban még értékben is csökken a forgalom, a 20–25 százalékos áremelkedés mellett ez hatványozottan erős jelzés. Összességében nagyon nagy kihívásokkal küzd a piac ebben az évben, de egy másodpercnyi kétségem sincsen afelől, hogy az e-kereskedelem erősödése és a csomagszám bővülése az eddigi felfelé mutató trendvonalon marad. Ennél még érdekesebb a szerkezeti átrendeződés: a csomagponti és automatás szállítás aránya a teljes csomagszállításon belül jól látható módon megnövekedett, és mi is arra számítunk, hogy ez a nem házhoz szállítási terület továbbra is számottevő marad. A társadalmi-kulturális háttéren is múlik, hogy a két változat közül hol melyik kedveltebb; Magyarországon egyelőre még képlékeny, hogy melyik kézbesítési mód javára dől el a mérleg. Hangsúlyozom, hogy a DPD-nél az egyidejűleg rendelkezésre álló rendszerek közötti ügyfélbarát átjárhatóság adott, ami komoly versenyelőnyt jelent a piacon.

– A B2B-üzletekre is jellemző ez a rugalmasság?

– Igen, gyakorlatilag ugyanez a szolgáltatási színvonal elérhető. Az még várat magára, hogy a magyar webshopok is kilépjenek az európai vagy a régiós piacokra. Már látjuk jeleit, és azt is gondoljuk, hogy ebben mi egy nagyon jó partner tudunk lenni a hálózatunk révén. A DPD egyébként hagyományosan egy B2B-szolgáltató, és vannak olyan országok, ahol még most is több B2B-csomagot kezelünk, mint B2C-csomagot, tehát nagyon komoly kompetenciáink vannak a gigavolumenek kezelése terén a hálózat rendelkezésre állása miatt. Mivel miénk a legnagyobb európai lefedettség, nemzetközi forgalomban mi tudjuk a legköltséghatékonyabban a legrövidebb vagy a legkiszámíthatóbb futamidő alatt kézbesíteni a küldeményeket. Az integrált és IT-támogatott automatizált hálózatunk révén nagyon versenyképesen tudunk csomagokat kiszállítani a B2B- szegmensben is egész Európában. Ez egyre inkább kezd bekerülni a köztudatba. Noha nyilvánvalóan még nem tudjuk az exportcsomagok bővülésével kompenzálni az idei belföldi visszaesésünket, de ott nagyon-nagyon pozitív jeleket látunk, és a jövőben ebben a szegmensben szeretnénk tovább-erősíteni a piaci pozíciónkat.

 

Varga Violetta