A belga Delaware 4600 alkalmazottal dolgozik 19 ország 36 irodájában, lefedve a világ minden pontját, és tavaly csaknem 500 millió eurós évet zárt. A magyar irodát 2015-ben alapították, most már 100 alkalmazottal működik, és az elmúlt évben az árbevételük meghaladta a 2 milliárd forintot. A magyarországi csapat az SAP-ra és úgynevezett digitális technológiákra építette a kompetenciáit. Képviselői, Rusz Gergely, a Delaware Consulting Hungary SAP-vezetője és Ádám Ágoston vezető tanácsadó raktárlogisztikai esettanulmány közreadásával színesítették a Digitalizáció 2023 konferenciát.
A magyarországi ügyfelük 2011-ben alapította a céget, és évről évre szisztematikusan haladt előre: először fuvarozással, szállítmányozással foglalkozott, majd felépítette a raktárlogisztikai tevékenységét. 2020-ban több száz autóval, 500 munkavállalóval és 7 helyszínen 100 ezer négyzetméternél nagyobb raktárterülettel teljesedett ki.
A logisztikai szektorban különös kihívást jelentő helyzet az SAP alapú raktármenedzsment bevezetése több helyszínen, jegyezte meg Rusz Gergely az előadás bevezetőjében. Az érintett ügyfélnek volt egy SAP vállalatirányítási rendszere, egy régebbi típus, amit a projekt keretében először raktármodullal bővítettek, majd a közelmúltban az újgenerációs SAP S/4 HANA részt vezették be.
A folytatásban Ádám Ágoston részletezte, hogy milyen ügyféligények kielégítésére hogyan alakultak a projekt főbb elemei. A legelső állapotfelméréskor azonosították a legnagyobb kihívásokat, nevezetesen a megbízóik rendszereinek használatát, a növekvő készleteket és ügyfélkört, valamint a raktárlogisztikát jellemző fluktuációt, ami adott esetben ronthatja a munkafolyamatok hatékonyságát. A közös munka egy úgynevezett tervdokumentum elkészítésével indult, amelyben összegeztek minden elvárást, beleértve a raktári ügyfelek folyamatait, a raktárak felépítését, a tárolási módokat és az anyagmozgásokat.
Komoly fegyvertény, hogy a projekt indulása után 6 hónappal az első raktár első ügyfele a korszerű raktárvezérlés terén egy élő környezetbe került, köszönhetően a dokumentált, sztenderdizált folyamatoknak. Ez a gyakorlatban úgy festett, hogy az SAP megoldása révén a raktári dolgozók több rendszertechnikai feladatot átvettek az adminisztratív dolgozóktól, így a technológiai folyamatokhoz jobban illeszkedő munkamegosztást sikerült megvalósítani.
A következő lépésben meghatározták a stratégiát, hogy milyen sorrendben haladnak tovább a többi 6 létesítménnyel. A raktárak konfigurációjának, törzsadatainak beállítását és a sztenderdizált folyamatok elsajátítását követően a végfelhasználók tesztelték a rendszert, nem-megfelelőség esetén a hibákat javították. Elsődlegesen az adott depóban kezelték a felmerült helyzeteket, cégszinten kulcsfelhasználó támogatta a megoldást, és csak végszükség esetén vonták be a Delaware tanácsadó csapatát.
A bevezetett stratégiai raktárirányítási megoldás (Extended Warehouse Management, EWM) előnyeiként a szakember megemlítette, hogy a Fiori elnevezésű preferált felhasználói felület böngészőben futtatható, nincs hozzá szükség plusz-program telepítésére. A végfelhasználóknak kifejezetten felhasználóbarát környezetet biztosít sok esetben. A korábbi tranzakciókat például úgynevezett csempékbe csoportosítva saját kezdőoldal alakítható ki, így a raktári adminisztrátorok koncentráltabban végezhetik el a gyakori munkafolyamatokat.
A folyamatok optimalizálását a raktárkezelési monitor is segíti, ami lényegében egy adott „csempe” az SAP-rendszeren belül, ami csoportosítja az adott raktárt érintő összes feladatot, és az alkalmazásával minden raktári esemény utólag nyomon követhető. A felhasználókra szabott csomópontok egyszerű kimutatásokat tesznek lehetővé, a tárhelyek kezelése esetében pedig sokat bővült a lehetőségek köre. A szoftver természetesen rádiófrekvenciás környezetet biztosít.
A rendszer legelőnyösebb funkciója, hogy minden just-in-time történik: nyomon követhető minden mozgás, minden egyes szkenneléssel minden egyes tétel abban a pillanatban ott jelenik meg a rendszerben, ahol a helyszínen fizikailag található. Mindennemű könyvelést, készletmódosítást, betárolást, komissiózást rögzít az SAP-ben, tehát mindennek időbélyeggel ellátott nyoma van.
A következő lépés ennél az ügyfélnél az úgynevezett Advanced EWM bevezetése lesz, hangzott el a konferencián. Ebben bővebb funkcionalitásokhoz juthatnak, amelyek révén még inkább szofisztikált szolgáltatások biztosításával – akár automata raktárak és robotok alkalmazásával – tovább növelhetik a versenyelőnyüket a piacon.