Az immár 34 éves Eurogate márka története bővelkedik fordulatokban, de a vállalatcsoport tulajdonosa, dr. Nagy György az állandóságot képviseli a speditőrtársaságban, aki ma már fiával, Nagy Ádámmal dolgozik. A cég a hírnevét alapvetően annak köszönheti a piacon, hogy minduntalan szemben az árral, bátran hatolnak be ismeretlen, sokszor a megszokottnál nagyobb üzleti kockázatot rejtő földrajzi és iparági területekre is. Apa és fia egyként vallják: ma is örömmel vadásznak egyedi megoldásokat igénylő, mondhatni kifejezetten extrém feladatokra. A mindenkori forgalomnövekedéshez kétségkívül szükség van bővülő árumennyiségre, ehhez hálózatokra, az egyes operációk üzemeltetésén túl azonban a kihívások ösztönzik őket igazán.
– A Eurogate eredményeit, méretkategóriáját mindenki ismeri idehaza, a személyük mégis kevésbé közismert. Hogy látják, mi az oka ennek?
Nagy Ádám (N. Á.): – A kapcsolat- és hálózatépítés számunkra mindig is a legfontosabb része volt bármilyen tevékenységünknek; másodlagos, hogy milyen iparágról van szó, az alapvető üzleti igazságok mindenhol ugyanazok. Minket kevésbé foglalkoztat például több száz kamion üzemeltetése, azt jól csinálni külön szakma, és tudjuk is, hogy milyen nehéz. Nekünk viszont elsőrendűen fontos, hogy a szakmai, üzleti munkában folyamatosan másfajta „intellektuális” kihívásokkal kelljen megküzdenünk. Ezáltal vagyunk képesek összeállítani újszerű ellátási láncokat, amikre egyrészt büszkék lehetünk, másrészt szabadabban tervezhetünk, dolgozhatunk, bármilyen flotta vagy raktári infrastruktúra kötöttsége nélkül. Igazi speditőrnek tartjuk magunkat. Mind a kettőnket foglalkoztatják a nem szokványos megoldások, és szeretünk – ha kell – az árral szemben úszni. Ilyenformán nem véletlen, hogy Magyarországon nem szerepelünk a fősodorban látványosan. Csak néhány évvel ezelőtt költöztünk haza, Magyarországra, így természetesen a szakmai kapcsolati hálónk is főként Angliában és nemzetközileg alakult ki. Számunkra nagyon fontos nem beragadni egy országba. Ez nem azt jelenti, hogy egy piac igényeit ne akarnánk kiszolgálni, vagy ne akarnánk kihasználni az ottani erősségeinket, egyszerűen csak szélesebb spektrumban gondolkodunk: nemzetközi hálózatok és ilyen hátterű ismertség kiépítése, fenntartása és folyamatos fejlesztése visz előre, történelmileg az angol és holland kereskedők példáját követve. Teljesen egyértelmű, hogy megtartjuk a standard volumeneket, de büszkeséggel tölt el minket, hogy ebből kitörve kuriózumokra is képesek vagyunk, és ez márkanevet ad nekünk a piacon.
Dr. Nagy György (N. Gy.): – Úgy is mondhatjuk, hogy konfekciógyár és egyben mérték utáni szabóság is vagyunk: a volumen szükséges a növekedésünkhöz, miközben kifejezetten és örömmel vadászunk minden olyan lehetőségre, ahol az ügyfeleinkre szabott megoldásokkal kell előállnunk. Hozzáteszem: az üzletfejlesztés és a hálózatépítés során is mindig megpróbáljuk nagyon nagy látószögben figyelni a piacot, hogy ne kerüljék el a figyelmünket a kínálkozó lehetőségek, akár geopolitikai, akár megbízói, vagy pedig alvállalkozói kapcsolatokról van szó egy-egy új szolgáltatás kialakításánál. Amit ugyanis elszalasztunk, azt a babért más fogja learatni. Mindig, minden folyamatban az vezérel, hogy elöl legyünk – akkor is, ha ott csalódhatunk a legnagyobbat. Hiszen nyerni is bevállalósan tudunk nagy léptékben.
– A kezdeti, eseménydús hőskorszak után hogyan változott a piac és a társaság működése?
N. Á.: – A gazdaság és benne a logisztika technológiai és informatikai fejlődése következtében a korábbi lokális fizikai jelenlétre épülő hálózat alapú működés helyett ma már észszerű méretű irodahálózattal is kiszolgálható a nagyobb földrajzi területre kiterjedő ügyfélkör. Ennek megfelelően az utóbbi években letisztult a Eurogate hálózata: jelenleg 6 országban, 13 irodával szolgáljuk ki megbízóink igényeit. 2016-ban az Egyesült Királyság kilépett az EU-ból, ez a folyamat sok bizonytalanság után 2020-ban fejeződött be. A Brexit utáni időszakra való felkészülés a cégcsoportnál jelentős erőforrásokat kötött le, és friss hírünk, hogy idén júliusban újranyitjuk a vámkezeléssel foglalkozó doveri irodánkat. Az elmúlt néhány évben a cégcsoport minden nehézségen túltette magát, legyen az járványhelyzet, háborús konfliktusok, üzemanyagválságok vagy az embargós-szankciós intézkedések következményei, sőt, ezekkel úgy sikerült megküzdenünk, hogy közben jelentős növekedést produkáltunk. A geopolitikai változások miatt a működési terület lényegében az EU-ra szűkült, de ezen belül sikerült kihasználni a növekedési lehetőségeket. A Eurogate mottója a mai helyzetben: We are open for business and new challenges, opportunities, azaz nyitottak vagyunk üzletekre, új kihívásokra és lehetőségekre. És valóban: napjainkra a cégcsoport terjeszkedése előtt új lehetőségek nyíltak meg, a vállalat fejlődése új lendületet vett. Bár eszközmentes speditőri munkára esküszünk, néhány nagy ügyfelünk igényei miatt már van saját flottánk is, méghozzá Lengyelországban: kb. 300 saját pótkocsit működtetünk charterolt vontatókkal, itt idén ősszel új raktárat is nyitunk. Folyamatosan terjeszkedünk mind földrajzilag, mind modalitásokban. A komptevékenységünk folyamatosan bővül, továbbá fejlődik a gyógyszeripari és a hagyományos fuvarozói üzletágunk. A piaci változásokat a cégcsoport szerkezeti változásai is követik: a leányvállalatainkat tömörítő ciprusi vagyonkezelő holdingunkat Magyarországra költöztetjük ez év végére.
– A többféle üzletáguk közül miben jók leginkább?
N. Gy.: – A cégcsoport alaptevékenysége az európai közúti és multimodális szállítmányozás, legfőképpen továbbra is a Nyugat- és Kelet-Európa közötti áruáramlás kiszolgálása. A volumenében legjelentősebb másik üzletágunk a kompjegy-értékesítés. Az előbbieken túl működtetünk közúti gyűjtőforgalmakat és nyújtunk expressz szolgáltatást is. Mostanra majdnem minden országban, ahol a Eurogate Csoport jelen van – Nagy-Britanniában, Hollandiában, Lengyelországban, Csehországban és Magyarországon – dolgozunk tengeri és légi szállítmányozóként. Már a cég működésének kezdete óta foglalkozunk projektszállítmányozással. Ez a munka – összetettségénél és a különleges garanciáknál fogva – kétségkívül a speditőrszakma krémje. Az elmúlt 3 évtizedben jelentős tapasztalatokat szereztünk többek között a kőolaj és földgáz, a bányászati és a telekommunikációs iparágban. Legyen szó Közép-Ázsia bányászati területeiről és kőolajmezőiről vagy Afrika telekommunikációs projektjeiről, szinte mindent szállítottunk már teljes épületrészektől a túlméretes gépeken át a rendkívüli expressz szállítmányokig. Mindemellett a gyógyszeriparnak is éppen a legkényesebb részével foglalkozunk közép-európai partnerként: vakcinák, vér és gyógyszerek házhoz szállításával, a kifejlesztett általános gyógymódok páciensre szabott megoldásaival, kórházak, kutatóintézetek és laboratóriumok speciális igényeit kielégítve. Ez elképesztő költséggel jár, mert ezeket a küldeményeket nemcsak megfelelő hűtéssel kell szállítani, hanem az emberi élet okán a kockázati tényező is hatványozottabb. Összességében a Eurogate-cégcsoport 2022-ben több mint 135 millió eurós forgalmat ért el, és a nyereségességünk kiáll minden összehasonlítást. Mindezt nagyjából 250 Eurogate-es kolléga szorgalmas, hozzáértő munkájával értük el.
N. Á.: – Van még egy speciális üzletágunk: az említett kompjegy-értékesítés. Az EurogateFerries-zel gyorsabban és kényelmesebben lehet mozogni Európában, időt, energiát és pénzt megtakarítva. A 24/7 foglalási rendszer segítségével kedvező áron elérhető a kompok, hidak és alagutak széles választéka az Angol Csatornán, az Ír-, az Északi- és a Földközi-tengeren; éppen olyan könnyen megközelíthető Nagy-Britannia, Írország, Skandinávia és a mediterrán térség, mint a nehezen elérhető és kevésbé népszerű útvonalak. Az EurogateFerries Magyarországon és Lengyelországban a P&O Ferries kizárólagos ügynöke, az egyik legnagyobb viszonteladó Európában több mint 30 éves tapasztalattal. Ez a szegmens a szívügyem egyébként. Amikor a családi cégbe vezetett az utam, elsőként e terület számlázásával foglalkoztam. Szisztematikusan kitanultam a folyamatok operatív elemeit, majd felépítettem egy olyan üzletágat, amiben ma már egy év alatt több mint 100 ezer kompjegyet értékesítünk. Ez a tevékenység tett elkötelezetté, amelynek révén magamévá tettem nagyapám hozzáállását: bármit csinálsz, csak csináld jól!
– Hogyan fogalmazható meg, mi a Eurogate több mint 3 évtizedes sikerének titka?
N. Gy.: – Úgy vélem, hogy két óriási értékünk van: a nevünk, amelynek rangját a szakmai hozzáértésünkkel, nem kis részben a bátorságunkkal és a megbízható működésünkkel vívtuk ki – és ez az, amire nagyon büszkék vagyunk, és amit sohase vagyunk hajlandóak veszélyeztetni, ez szerves része minden egyes döntéshozatalnak. A másik legnagyobb értékünk azok a kollégák, akikkel együtt dolgozunk. A kapcsolat- és hálózatépítés ugyanis nemcsak kifelé működik, hanem befelé is. Az erőforrás most már főként nem pénz, hanem emberi erőforrás. A Eurogate-sztori soha nem egy one-man-show volt, benne van rengeteg kolléga munkája, akiknek a nevét itt most hosszasan lehetne sorolni, sőt, itthon és Angliában is vannak olyan munkatársaink, akik kezdettől, 34 éve részesei a fejlődésnek. Mindig is összetartó csapat voltunk, és arra ügyelt mindenki, hogy emberileg nagyon élhető közeget teremtsünk közösen. Ezért mindent meg is tettünk, egészen extra erőfeszítéseket is, a legelejétől fogva és most ugyanúgy. Olyan emberekkel dolgozunk, akik hozzánk hasonlóan motiváltak: ők is ugyanígy megoldásokat keresnek, látják benne a kihívást, és nem mellékesen bírják a nehézségeket, az állandó változást – ezúton is köszönjük mindnyájuknak!
NÉVJEGYEK
Dr. Nagy György családi indíttatása éppen, hogy a nemzetközi fuvarozás ellen szólt: kamionsofőr édesapja révén e szakmának csak a hátrányát látta gyerekkorában. A Budapesti Közgazdasági Egyetem nemzetközi gazdasági kapcsolatok szakán diplomázott. Még harmadévesen anyagi szükségből (családot eltartani) kötött tanulmányi szerződést a Hungarocamionnal (HC), ami aztán végül két éven át nagyon jó iskolának bizonyult: az európai üzletember dr. Mezei Gábor vezérigazgató, az „Öreg” vette maga mellé személyi titkárnak. A Közel-Kelet érdekelte, és kereskedelemmel akart foglalkozni, 1986-ban mégis az ellenkező irányban, a vállalat londoni kirendeltségén találta magát HC-képviselőként egy egyszemélyes irodában, mindenféle helyismeret nélkül – klasszikus mélyvíz-helyzetben. El kellett látnia forgalmi és kereskedelmi feladatokat és építenie a HC amúgy is jó hírnevét. A rendszerváltás küszöbén – jó időben, jó helyen – az ő üzleti terve nyomán alakult két vegyesvállalat – az egyik Angliában, a másik pedig Budapesten – a HC és az angliai szállítmányozó ügynöke, az M&S Shipping részvételével az Anglia–Közel-Kelet közötti forgalmakra, nyugat-európai gyűjtőhálózattal – és a többi már történelem, a Eurogate története.
Nagy Ádám pályája is kanyargósan és hasonló állomásokon át vezetett a logisztika irányába. Mindössze 9 éves volt, amikor a HC-kiküldetés miatt a család Angliába költözött. Ott nőtt föl, ott járt iskolába, majd egyetemre is. Először közgazdász lett, majd Frankfurtban egy bankban dolgozott, ahol egy évig ő is mentor szárnyai alatt tanulta a pénzügyi szakmát. Ez azonban zsákutcának bizonyult, inkább visszament Angliába művészettörténetet tanulni a Sotheby’s aukciós ház egyetemi kurzusán, amelynek során testközelben tanulta ki a műkincs-kereskedelem csínját-bínját. Egy angol ezüstkereskedő látta benne az utódját, de a lelkesedés sajnos nem pótolta ebben a sajátos világban a bizonyos életkor (35 év felett) elérhető hitelesség és bizalom alapkövetelményét, és családossá válva úgy érezte, nincs 10–15 éve arra, hogy sikeressé váljon. Ezért a családi céghez igazolt annak ellenére, hogy szülei figyelmeztették a szakma nehézségeire, árnyoldalaira. Az átmenetinek tervezett időszakból évek lettek, apa és fia pedig rájöttek: a hasonló habitusuk és elveik miatt remekül tudnak együtt dolgozni, vállvetve, egymást kiegészítve és egyúttal ösztönözve.
A KEZDETI HŐSKORSZAK
1989: A Hungarocamion és az M&S Shipping Limited bejegyezteti 50–50 százalékos tulajdonrésszel a közös brit–magyar vegyes vállalatát Eurogate Nemzetközi Szállítmányozási Kft. néven. A magyar Eurogate stábja a HC-től „igazolt át” az új céghez, és a cég vezetője Abonyi László volt. Ezzel egy időben alakult meg Londonban az angol Eurogate.
1990: A Eurogate megkezdi működését: elindul a gyűjtőszállítmányozás a kelet-közép-európai térségbe, és megkezdődik a kompjegyek értékesítése. Intenzív szolgáltatásfejlesztés indul a volt Szovjetunió és Közép-Ázsia régiójába (például Kazahsztánba), ennek része a teljes körű szolgáltatás: közúti, légi, tengeri és vasúti szállítmányozás – az utóbbi főként az orosz vasúthálózatra épül.
1991: A Eurogate szerződik az ír és az orosz légitársaság közös vállalata által a szovjet reptereken létrehozott Duty Free boltok áruellátásából adódó szállítmányozási igények kielégítésére, és ennek támogatására irodát nyit Moszkvában. Ez a feladat heti 40–50 magas értéket szállító kamion mozgatását jelenti. A társaság megalapítja első leányvállalatát Hollandiában Eastgate néven.
1992: Beindul a projektszállítmányozási tevékenység. A Eurogate minden irodája részére megkapja az ISO9001 minősítést.
1995: A Eurogate megalapítja 100 százalékos tulajdonú leányvállalatát Szlovákiában és a lengyel leányt Bydgoszcz-ban. Elindul (és az ezredfordulóig tart) a Eurogate valaha volt legnagyobb projektszállítmányozási munkája: Taskenttől (Üzbegisztán) 420 km-re Zaravshanban, a sivatag közepén felépül a Newmont Mining helyi leányvállalata, amely aranykitermeléssel foglalkozik. A zöldmezős beruházás minden tételét a Eurogate szállítja a helyszínre a világ minden tájáról.
1996: A Eurogate megalapítja 100 százalékos tulajdonú leányvállalatát Csehországban.
1998: Dr. Nagy György, a Eurogate vállalatvezetője megvásárolja az M&S Shipping Limited 50 százalékos tulajdonrészét.
1999: A Eurogate megvásárolja a belga Quest szállítmányozócéget, amelyet Eurogate néven 2016-ig működtet.
2000: Dr. Nagy György megvásárolja a Hungarocamion 50 százalékos tulajdonrészét, és ezzel az Eurogate 100 százalékos tulajdonosává válik, amelyet hálózatalapon tervez továbbépíteni.
2004: Az Európai Unió kibővítése átalakítja Közép-Európa üzleti struktúráját: soha nem látott befektetési hullám indul el, párosulva az EU által támogatott infrastrukturális fejlesztésekkel, ami páratlan lehetőséget ad a logisztikai szolgáltatónak. Az addigi hagyományokkal szemben a fuvarköltséget sokkal nagyobb arányban kezdik el fizetni a közép-kelet-európai székhelyű vállalatok. A lengyel, a cseh, a szlovák és a magyar piac követelményei megváltoznak, sokkal erősebb üzleti struktúra kialakítására ösztönözve a Eurogate Csoportot, amely több irodát is nyit azokban az országokban, ahol jelen van. Az angol Eurogate-cég bezárja a doveri irodáját, arra alapozva döntését, hogy az Európai Unió bővítésével a jövőben nem lesz nagy szükség vámügynöki munkára.
2006: A cégcsoport neve Eurogate Logistics-ra változik. Megnyílik a Eurogate irodája Szamarában, Oroszországban, az Alcoa alumínium-feldolgozó üzemének területén. Az Alcoa-tól kapott exkluzív szerződés révén elindul a Eurogate üzleti tevékenysége a régióban. A magyar Eurogate raktárlogisztikai és belföldi disztribúciós tevékenységbe kezd, de ezt néhány év sikertelen működés után, 2009-ben feladja.
2008: A gazdasági válság és az orosz politikai helyzet alakulása miatt beszűkülnek az orosz piaci lehetőségek. Az ezt követő években megindult olajár-csökkenés visszaveti a beruházási tevékenységet a kitermelő ágazatokban, ami jelentős hatással van a Eurogate orosz és FÁK-államokbeli projektszállítási lehetőségeire. Ezzel párhuzamosan emelkedik az Európai Unió területén a logisztikai szolgáltatások iránti igény, de a Eurogate természetes működési környezetét illetően az orosz, török, észak-afrikai, közel-keleti és iráni politikai helyzet továbbra is kedvezőtlen feltételeket teremt számára. Megtorpan az uniós fejlődés is. Ez alól csak Lengyelország kivétel, amely lehetőséget kiaknázva a Eurogate lengyel leányvállalata dinamikus fejlődésnek indul: 4-re bővül az irodák száma, és az üzleti forgalom is megközelíti a 45 millió eurót. A Eurogate Csoport mindent összevéve sikeresen vészeli át a 2008–2010-es gazdasági válságot. A cégcsoport hatékonysága minden területen nő.
Varga Violetta