A DigiLog Consulting 2023. I. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindexéből (KFX) és a hozzá kapcsolódó szakértői elemzésből kiderül, hogy 2023 Q1-ben tovább nőttek a közúti fuvarozás költségei, ugyanakkor az árak már nem követték ezt az emelkedést.
A tavalyi kihívásokkal teli, de eredményes üzleti év után drámai változásokkal szembesültek a közúti fuvarozók. 2022-ben az energiaválság és az általános infláció következtében extrém módon, közel 30 százalékot emelkedtek a fuvarozás költségei. A globális poszt-covid konjunktúra azonban bőségesen ellátta a szektort megrendelésekkel, miközben az erőforráshiány miatt enyhe kapacitáshiány jellemezte a fuvarozási piacot. Ezen hatások szerencsés együttállása tette lehetővé, hogy a költségnövekedést szinte teljes mértékben áthárítsák ügyfeleikre, és sikeres gazdasági évet zárjanak.
A magas infláció és a globális recesszió azonban alapjaiban változtatta meg az üzleti környezetet, nehéz helyzetbe hozva a vállalati és lakossági szállítások közel 80 százalékát lefedő közlekedési alágazatot is.
2023 első negyedévében a nemzetközi fuvarozásban 5,8 százalékos, a belföldiben pedig 7,2 százalékos költségnövekedés volt mérhető 2022 I–XII. havi átlagos költségszintjéhez hasonlítva. Ez azt jelenti, hogy 5,8, illetve 7,2 százalékos díjemelkedés kompenzálta volna a költségek növekedését, méréseink szerint azonban a díjak nemzetközi tekintetben csupán 0,3 százalékos emelkedést, belföldi esetében pedig 4,1 százalékos csökkenést mutattak. Jelentősen romlott tehát a szakma eredményessége a korábbiakhoz képest.
Rosszabb helyzetben vannak a belföldi fuvarozók, mivel ők már tavaly sem tudták maradéktalanul áthárítani költségeik növekedését, ráadásul költségeik és díjaik változása között az idei első negyedévben is nagyobb a szakadék, mint a nemzetközi fuvarozást végző kollégáiknál.
A költségek növekedése az előző évhez képest lelassult, szerkezete is megváltozott. Míg az előző évben az extrém növekedés fő okozója az üzemanyagár volt, addig ez az idei első három hónapban a várakozásokkal ellentétben jelentős csökkenést mutatott. A többi költségelem növekedése viszont a szuper magas infláció miatt felgyorsult, így a gépjárművezetők bére, az autópályadíjak, a járművek vásárlásának és finanszírozásának költsége és szinte minden egyéb tényező jobban drágult a tavalyinál. Az üzemanyagár-csökkenés nem kompenzálta a többi költségtétel drágulását, a teljesítménymutatók romlását és az erősödő forint negatív hatását, így 2023. január és március között összességében 5,8 százalékkal, illetve 7,2 százalékkal többe került a fuvarozás, mint 2022-ben.
Az is rontotta a szolgáltatók helyzetét, hogy rövid távon nem tudtak alkalmazkodni a lecsökkent szállítási igényekhez, mivel az első negyedévben járműveik száma nem csökkent, hanem 1–2 százalékkal még nőtt is. Ez fokozta a túlkínálatot, ami pedig romló alkupozíciókat eredményezett.
2023 hátralévő részére vonatkozóan a makroelemzések egyelőre nem sok jót ígérnek a technikai recessziós első negyedév után. Az infláció csökkenését várják ugyan a szakértők, de ennek aránya márciusban 25,2 százalék, áprilisban pedig még 24 százalék volt, így vélhetően a második negyedéves pénzromlás is nagyon magas lesz. A második negyedévben is valószínűsíthető a fogyasztás és a beruházások mélyrepülése. Egyetlen jó hír lehet a fuvarozók számára, hogy egyes új gyárak beindulásának köszönhetően két számjegyű növekedést várnak az elemzők az export területén, ami kompenzálhatja a beruházások és a belföldi fogyasztás miatt kieső volumenek egy részét.
2023 egészére vonatkozóan legalább 8–9 százalékos költségnövekedést prognosztizálunk az ágazatban (2023. I–XII. hó/2022. I–XII. hó), melyet a kapacitásfelesleg megszűnéséig vélhetően nehezen tudnak majd áthárítani megbízóikra a közúti szolgáltatók.
Az első negyedéves számok ismeretében a legnagyobb kérdés a fuvarozók számára, hogy mikor ér véget a recesszió, és mikor nő ismét a kereslet fuvarozási szolgáltatásaik iránt, valamint hogy mikor enyhül az infláció generálta költségnyomás.
Kockázatot jelenthet a 2023-as év további részében a fuvarozók számára a forint esetleges túlerősödése, vagy ha mégis gázolajhiány alakulna ki, és emiatt felszökne az üzemanyag ára, illetve ha túlzottan elhúzódna a recesszió, a vele járó alacsony szállítási igény és a nyomott ár. A megbízói oldal számára pedig az jelenthet kockázatot, ha a szállítócégek kapacitáscsökkentéssel reagálnak a kereslethiány és az árcsökkenés okozta piaci helyzetre, mert akkor a recessziót követő felpattanáskor ismét kapacitáshiánnyal szembesülnének, ami pedig ellátási nehézségekhez vezetne.
„A DigiLog Consulting a jövőben is negyedévente teszi közzé a Közúti Fuvarozási Árindexet, hogy a fuvarozási piac összes szereplőjét segítse eligazodni ebben a rendkívül turbulens gazdasági környezetben. Köszönhetően az objektív eredménynek és a részletes elemzéseknek, ma már széleskörben használják az indexet megbízók, fuvarozók és szállítmányozók egyaránt” – hangsúlyozta Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.