Hét évvel ezelőtt egy olyan növekedési pályára állt az Aeroplex, amelyről semmiféle külső körülmény vagy válság nem tudta letéríteni. Pedig volt buktatő bőséggel, ám a csapat egy irányba húz, ami minden akadályon átlendíti a társaságot. Hogy miként, arról Demény Árpád Szilárd ügyvezető igazgatóval beszélgettünk.
– Minek köszönhető, hogy az Aeroplex néhány év alatt az európai élvonalba tudta felküzdeni magát a független MRO-k között?
– Az Aeroplexben mindig is megvolt szinte minden szükséges faktor, hogy régiós tényezővé váljon. Magasan képzett, elkötelezett szakembergárda, kiváló földrajzi elhelyezkedés, megfelelő infrastruktúra és kapacitás – mind rendelkezésre állt. Egy valami hiányzott: egy kitűzött stratégia, ami kiutat kínál abból az igen nehéz helyzetből, amibe a társaság 2012-ben a Malév leállása után került. Az Aeroplex a Malév leányvállalata volt, így csak az elmúlt 10 évben lett független MRO szolgáltató. Miután elvállaltam a cég vezetését, 2016-ban az asztalra csaptunk, újraszerveztük, reorganizáltuk a céget, és kijelöltünk egy pályát, amin, ha végigmegyünk, egy stabil, több lábon álló és folyamatosan növekedő magyar vállalattá válunk. Ezen az úton tudtuk tartani az Aeroplexet az elmúlt 7 évben, büszkén mondhatom, hogy sikeresen. Jövedelmező üzletágakat építettünk fel és működtetünk, ami a további növekedésünk motorja lesz az elkövetkezendő években is.
– A számok nyelvén mit jelent mindez?
– Az elmúlt 7 évben mindig meghaladtuk a korábbi esztendőt bevétel és eredményesség szempontjából. 2022-ben a bevételünk meghaladta a 21 milliárd forintot, és ezzel arányosan tovább javítottuk az eredményességünket is. Összességében egy újabb rekordévet zártunk az Aeroplex történetében. Szeretném hangsúlyozni, hogy az eredmények mögött egy ma már 700 fős csapat áll. Nagyon hálás vagyok a kollégáimnak, akiknek a munkája nélkül nem tudnánk ilyen eredményeket elérni.
– Milyen hatással van ez a felfutás a hazai légiipar jelenére és jövőjére?
– Az Aeroplex ma már nemcsak egy szereplője, hanem egy meghatározó alappillére a hazai légiiparnak. Mi egy nemzeti vállalat vagyunk, ebben a felfogásban alakítjuk a stratégiánkat, valamint a növekedési céljainkat is ezzel hoztuk összhangba. Komolyan vesszük a szerepünket, hiszen a nemzetgazdaságot meghatározó projektekben veszünk részt, pl. az Airbus A330-as teherszállító gép, vagy a honvédségi A319-esek karbantartása. Emellett teljes mértékben elköteleződtünk a hazai közép- és felsőfokú oktatás támogatása mellett, duális együttműködések révén támogatva az MRO szakma következő generációinak megteremtését. Elkötelezettek vagyunk abban, hogy támogassuk a hazai aviatika kisebb szereplőit, és felkaroljunk olyan kisebb hazai innovációs ötleteket, amelyekkel a társaság működését is hatékonyabbá tudjuk tenni. Mindezek mellett egy különösen erős, nemzetközi versenypiacon veszünk részt. Ez azt jelenti, hogy amit itt Budapesten elvégzünk, az a magyar légiipar hírét, megítélését komolyan befolyásolja.
– Az éppen egy éve megnyílt új hangár mekkora hozzáadott értékkel bír a társaság életében?
– Az új hangár nagyon régi álmunk volt. Mindig mosolygok, amikor néha eszembe jut, hogy az egyik műhelyünkben bekeretezve megőriztük azt a faldarabot, amire az egyik elődöm tollal felírta, hogy 2006-ra elkészül az új hangár. Többet kellett rá várni, de számomra nem volt kérdés, hogy ha kitűzünk egy célt, azt meg is valósítjuk. Az új hangár nemcsak azért volt fontos, hogy bővítsük az Aeroplex képességeit és kapacitásait, hanem egyenesen a magyar légiipar egyik kiemelt stratégiai projektje volt, amivel megalapoztuk a jövőnket és a növekedésünket. Most, egy évvel az indulás után már látszik, hogy enélkül elértük volna a kapacitásaink határát, és nem lennénk képesek újabb szélestörzsű típusokkal növelni a portfóliónkat.
– Hogyan járult hozzá a vállalat többi üzletága az eredményességhez?
– A három fő üzletágunk, vagyis a hangárkarbantartás, a forgalmi karbantartás és a berendezésjavítás egyformán kimagasló teljesítményt nyújtott az elmúlt évben is. Kevesen tudják például, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megforduló gépek túlnyomó többségét a mi műszaki személyzetünk ellenőrzi felszállás előtt. A tavalyi év volt a Covid utáni első olyan év, amikor az utasforgalom látványosan visszatért. Ez megmutatkozott a munkánk mennyiségében is. Itt még változatosabb repülőgéptípusokkal dolgozunk, Boeing 747-es vagy akár a Boeing 787 Dreamliner is megfordult a szerelőink keze alatt. A berendezésjavítás sokszor nem annyira látványos, hiszen ezek a munkák a műhelyekben zajlanak, és legtöbbször repülőgép se kell hozzá, csak ideküldik az alkatrészt a világ valamelyik pontjáról, mi pedig megjavítjuk. Ami viszont látványos volt, az a növekedés, amit az elmúlt évben elértünk. A hajtóműalkatrész-javító és a kerék- és fékagyjavító üzletünk szárnyalt. Mindkét területen olyan mennyiségű külső megrendelést kaptunk, amelyek jelentősen meghaladták az eredeti terveinket.
– Mit tesznek a szakember-utánpótlás biztosítása érdekében?
– A megfelelően képzett, motivált szakemberek utánpótlása létkérdés az egész iparágban, nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon. Évek távlatában azért az látszik, hogy az Aeroplex HR stratégiája megfelelően halad előre, amit erősít a középfokú és felsőoktatási duális képzésben való részvételünk és az ösztöndíjprogramunk. Fontos küldetésünk, hogy a pályaorientációs trendet megfordítsuk, és az iparágat ismét a mai modern és divatos szakmákkal egyenértékűvé tegyük. Ehhez több légiipari partner bevonásával dolgozunk egy hosszú távú és fenntartható stratégián, ami nemcsak országosan, hanem regionálisan nyújtana megoldást a céljainkra. Ezzel biztosítjuk az egyre bővülő számú munkavállalóink és családjaik jövőjét és szakmai érvényesülését.
– Miként jelenik meg a társaság életében a digitalizáció, valamint a fenntarthatóságra való törekvés, illetve idén várhatók-e újdonságok a társaságtól ezeken a területeken?
– A fenntarthatóság sok irányból megközelíthető. Valóban, része a digitális technológiákra való átállás, ami nem könnyű egy olyan iparágban, a repülőgép-karbantartásban, amely az egyik legkonzervatívabban dokumentált tevékenység a világon. Ennek ellenére, amit meg lehetett tenni, azt eddig is megtettük, és nincs nagy lemaradásunk a piacvezető cégekhez képest, sőt, van, amiben mi járunk előrébb. A folyamatainkat fokozatosan állítjuk át digitalizáltra, és néhány éven belül el fogjuk érni, hogy papírmentes lesz a munkánk. A fenntarthatóság egy másik megközelítése, amibe rengeteg pénzt fektetünk, az a létesítményeink fejlesztése, felújítása. Ezzel végső soron energiatakarékosabb, környezetbarátabb lesz a működésünk. Nem félünk beruházni új technológiákba, ha attól hatékonyabb, takarékosabb lesz a működésünk. Hadd mondjak egy példát: a kerék- és fékagy műhelyünkben az új kerékmosó berendezés 50-szer kevesebb vízzel és vegyszerrel működik, mint a korábbi technológia, amit használtunk.
– Léteznek olyan iparági innovációk, akár mesterséges intelligencia vagy egyéb eszközök, amiket az Aeroplex már alkalmaz?
– Új technológiák implementálására mindig is nyitottak vagyunk, és vizsgáljuk, hogy az üzleti működésünkbe hogyan tudunk bevonni újabb innovatív megoldásokat, egyebek mellett AI technológiát. Az eddig megismert megoldásokat a tapasztalataink szerint elsősorban repülőgép-üzemeltetőkre szabták. Olyan eszközökre gondolok, amikkel egy-egy karbantartás előre megjósolható. Viszont szeretném kiemelni egyik zászlóshajóprojektünket, az AerinX virtuális valóságot használó eszközt, ami egy rendkívül hasznos és meggyőző megoldás a vizuális inspekció, vagyis a repülőgép emberi szemmel történő átvizsgálásának a támogatására. Ez az eszköz az adathozzáférést, a méréseket, valamint a valóságot integrálja nagyon hatékonyan.