Számos speciális körülményt kell szem előtt tartani a logisztikai folyamatok irányítása közben az AXIÁL szakterülettel foglalkozó munkatársainak. A bajai székhelyű társaság folyamatos fejlesztésekkel, a digitalizációra és fejlett IT-megoldásokra támaszkodva igyekszik lépést tartani a piaccal, immár 32 éve sikeresen.
– A logisztikának mekkora szerep jut a társaság tevékenységében?
– A logisztika az egyik legfontosabb kiszolgálóterület az AXIÁL Kft. működésében, ami meglepő lehet, hiszen a meghatározó tevékenységeink közé a mezőgazdasági gépek és ezek alkatrészeinek értékesítése, valamint a kapcsolódó szervizszolgáltatások nyújtása tartozik. Ezeket a területeket kevésbé szokták összefüggésbe hozni a fejlett logisztikai rendszereket igénylő iparágakkal, pedig a jól szervezett logisztika kulcstényező nálunk is. Az agrárszektor és az építőipar jellegéből fakadóan gyors reagálást, pontosságot és rövid állásidőket igényel. Ez ugyanúgy igaz a megrendelt gépek leszállítására, mint a legapróbb alkatrészek biztosítására ügyfeleink vagy saját szervizeink számára. Mindezt a cégünk jelentős piaci szereplőként, országos lefedettséggel, napi szinten több tízezer ügyfelének biztosítja. Az említett szigorú igények ezzel a kimagasló volumennel találkozva napjainkban már csak a legkiválóbb logisztikai megoldásokkal és rendszerekkel szolgálhatók ki.
– Dedikált csapatok vagy külön erre a célra felállított szervezeti egység végzi a logisztikai feladatokat?
– Két meghatározó területet különíthetünk el az AXIÁL logisztikai tevékenységében. Az egyik jelentős szelet a gépértékesítést kiszolgáló szállítmányozási feladatok, ezeket részben saját kapacitással, részben külső partnerek bevonásával végezzük el. A másik az alkatrész-logisztika, amit egyik oldalról a nemzetközi beszállítóinktól beáramló áru, másik oldalról pedig az országszerte 19 ponton megtalálható telephelyeink központi ellátása határoz meg. Itt szinte minden logisztikai feladatot kizárólag házon belül fedünk le. Az alkatrész-logisztikai tevékenységünkhöz tartozik a szintén saját kapacitásokkal végzett házhozszállítási szolgáltatásunk is, amely országszerte minden telephelyen elérhető ügyfeleink számára.
– A disztribúció megszervezése során milyen egyedi kihívásokat kell figyelembe venniük?
– A cégünkre jellemző üzemméretek mellett minden logisztikai feladat komoly kihívást jelent, viszont ha ez önmagában nem lenne elég, akkor még a szektorra jellemző speciális körülményekkel is meg kell birkóznunk. Az egyik ilyen specialitás, hogy az általunk mozgatott anyagok, gépek és alkatrészek rendkívül változatos méretűek és tömegűek, ráadásul gyakran egészen másféle kezelést is igényelnek, például a tárolási körülmények szempontjából. Szintén meghatározó trendet jelent a mezőgazdasági gépek egyre komplexebb kialakítása, egyre nagyobb mérete. A fejlett elektronikai rendszerekkel ellátott eszközök rengeteg egyedi alkatrészből épülnek fel, így a cikk- és darabszámok folyamatosan bővülnek. Ezekhez a komoly kihívásokhoz társultak a közelmúltban tapasztalható problémák a globális ellátási láncokban, amelyek következtében a készletek növelése szükségszerűvé vált. A trendeknek folyamatos fejlesztésekkel igyekszünk megfelelni: széleskörű digitalizációval és fejlett IT-megoldásokkal tartunk lépést a piaccal. Raktárosaink PDA-eszközöket és vonalkódolvasókat használnak a mindennapi munkájuk során, amelyek segítségével irányítottan tudják elvégezni a be- és kitárolási feladatokat egyaránt. A targoncával történő munkavégzéshez szintén digitális eszközöket alkalmazunk, a targoncák indukciós megvezetéssel, saját terminállal felszerelve végzik a feladataikat.
– Mit emelne ki a raktározási, árutárolási megoldásaik közül?
– Jelenleg egy 4500 négyzetméteres raktárépületet üzemeltetünk, emellett nagyjából 1200 négyzetméter fedett hidegraktár és mintegy 4000 négyzetméter udvari terület áll rendelkezésre, itt raktározzuk a saját áruinkat. Ezt mintegy 4500 raklaphely és egy 600 négyzetméteren elterülő, 3 szintes, kisméretű alkatrészeket tároló polcrendszer segíti a raktárépületben. 2021-ben bővítettünk: egy 2300 négyzetméteres, 14 méter magas épülettel növeltük a raktárkapacitásunkat. Itt helyet kapott egy körülbelül 5500 raklap tárolására alkalmas állványrendszer és egy 93 ezer tárolóhelyet magába foglaló, modern, automata raktár, ahol szintén kisméretű alkatrészeket tudunk tárolni.
– Mi jellemzi a vállalat ügyfélkapcsolati stratégiáját?
– Ügyfeleink kiszolgálásában nagy hangsúlyt fektetünk a személyes kapcsolatra. Ez meghatározó szempont volt a cégünk országos telephelyhálózatának kialakításában, hiszen regionális jelenlétünkkel az ország bármely pontjáról 60 kilométeren belül állunk a gazdálkodók rendelkezésére. A házhoz szállításokat végző kollégáink emellett gyakorlatilag napi kapcsolatban vannak a vevőinkkel, ők azok a szakemberek, akik a szimpla szállítási feladatok mellett igény szerint szaktanácsot is tudnak adni a helyszínen. Ugyanez a partnereinket középpontba állító üzleti stratégia jellemzi a szervizszolgáltatásainkat is, ahol mobil szervizszerelő kollégáink állnak az ügyfelek rendelkezésére. Ezt a személyes jelenlétet egészíti ki az online kommunikáció, amelynek keretében minden jelentős online felületen jelen vagyunk, folyamatosan tájékoztatjuk környezetünket az aktuális hírekről.
– A raktárkapacitás bővítése mellett tervezik-e a logisztikai folyamataik további korszerűsítését?
– Több jövőbeni logisztikai fejlesztés előkészítése is zajlik cégünknél, viszont az elkövetkező hónapokban elsősorban a szervizkapacitásaink és telephelyeink fejlesztésére fókuszálunk. Ennek keretében 2023-ban a székesfehérvári, a szolnoki és a pécsi bázisainkon, valamint a bajai központunk „O” épületében is műhelybővítéseket tervezünk, így az év végére a szerviztevékenységhez tartozó összes alapterület csaknem 22 ezer négyzetméterre nő.
NÉVJEGY
Illés László 1965-ben született Bácsalmáson, általános iskolai tanulmányait Mélykúton végezte, majd Kiskunhalason a II. Rákóczi Ferenc Szakközépiskolában érettségizett mezőgazdasági gépszerelő szakon. Kezdetben a mezőgazdasági termelésben tevékenykedett, majd családalapítás után, két gyermeket nevelve 1994-ben lépett az AXIÁL Kft. kötelékébe. Ott különböző pozíciókat látott el, többek között raktáros, beszerző, értékesítő feladatkörökben segítette a céget, majd a vállalat 2006-ban megépült bajai Alkatrész Logisztikai Központjának vezetésével bízták meg. Jelenleg is ebben a munkakörben dolgozik.
Dékány Zsolt