Az AsstrA elemzési részlege közzétette, hogy a jogi, környezetvédelmi, politikai és társadalmi kérdések közül melyek gyakoroltak kulcsfontosságú hatást a logisztikai piacra 2022 II. fél évében.
2022-ben az emelkedő üzemanyagköltségek, a sofőrhiány és Oroszország ukrajnai inváziója további nyomást gyakorolt a közúti tarifák emelkedésére. Az ünnepek előtti forgalmas időszakban a szállítási szolgáltatások elérhetősége is csökken. 2022-ben azonban a TIMOCOM ezzel ellentétes tendenciát tapasztalt: a csökkent európai termelés nagyobb rendelkezésre álló kapacitást és kevesebb szűk keresztmetszetet eredményezett. 2022 II. negyedévében az átlagos fuvardíjak több mint 45 százalékkal emelkedtek az I. negyedévhez képest, míg a III. negyedévben változatlan szinten maradtak. Ehhez képest a IV. negyedévben 3 százalékos növekedés volt tapasztalható.
Az S&P Global euróövezeti feldolgozóipari beszerzési menedzser indexe (PMI) az augusztusi 49,6-ról 48,4-re csökkent szeptemberre, ami a termelés visszaesését jelzi az eurózónában. Az új megrendelések száma is visszaesett. Az ellátási láncban jelentkező nehézségek megzavarták a termelési folyamatokat, és az alacsonyabb globális kereslet miatt a folyamatban lévő termelés szintje is csökkent. Novemberben a PMI-index 47,8-ra emelkedett az októberi 47,3-ról.
A Kereskedelmi Világszervezet 2022. december 22-i szolgáltatáskereskedelmi barométere szerint a IV. negyedévben visszaesett a szolgáltatások kereskedelme. A legnagyobb csökkenést az építőipari szolgáltatások, a konténerszállítás és a PMI területén regisztrálták 92,9, 92,8, illetve 91,1 mutatókkal.
A vizsgált időszakban csökkent a kereskedelmi forgalom az EU, Ukrajna és a FÁK között. A visszaesés miatt ezeken az útvonalakon kapacitások szabadultak fel, amelyek több Üzbegisztánba, Kazahsztánba és Ukrajnába irányuló szállítmányhoz használhatók fel.
Ezenkívül a folyamatosan magas infláció gyakorol nyomást a közúti szállítási költségekre. A jelenlegi olajpiaci feltételek pedig valószínűleg magasabb üzemanyagárakhoz vezetnek 2023 II. negyedévétől.
A Nemzetközi Közúti Szállítási Unió (IRU) jelentést tett közzé a világszerte tapasztalható sofőrhiányról. Várhatóan 2026-ra több mint 60 százalékkal nő a teherautó-sofőrök számára meghirdetett állások száma.