Az egyes modalitások között elsősorban az ár alapján döntenek, és folyamatosan keresik a fenntarthatóbb és költséghatékonyabb megoldásokat, mondja interjúnkban Szeidl Tamás. A szakember szerint ha nem lenne háború Ukrajnában, a vasúti szállítást is kipróbálnák, ugyanakkor az áru mennyisége és a lerakóhelyek miatt Európán belül csak közúti fuvarozókkal dolgoznak.
– Hova pozicionálná a logisztikát a cég vállalati struktúrájában?
– A logisztika kulcsszerepet játszik a cégünk életében, hiszen a nyereséges működéshez és ahhoz, hogy minden partnerünket időben ki tudjuk szolgálni, fontos, hogy az importügymenet folyamatos és stabil legyen. A logisztikai osztályunk egy szinten áll a cég összes többi osztályával, hiszen a mérnökök, az értékesítés és az ügyfélszolgálat folyamatos támogatása elengedhetetlen, legyen szó bármilyen vállalatról. Mivel minden áruimportból származik, a cég működése érdekében létfontosságú a gyors információáramlás, ezért közvetlenül a cégvezetésnek jelentünk. A logisztika részterületeivel külön csapatok foglalkoznak. A logisztikai-beszerzési feladatokat egy 3 fős team látja el, az ügyfélszolgálati és kiszállításszervezési osztályunkat 4 kolléga erősíti, a raktárban pedig 11 fő dolgozik.
– A beszállítók kiválasztásáról milyen szempontok alapján döntenek?
– A beszállítóink között vannak olyanok, akikkel évtizedes kapcsolat áll fenn, folyamatos és kölcsönös az együttműködés mérnöki szinten, és nem is versenyeztetünk másokat a kategóriában. Ilyen például a Galletti vagy a Fujitsu. Több mint 20 éve vagyunk kizárólagos hivatalos márkaképviseletei e cégeknek. A legmagasabb minőség biztosítása, illetve az innovatív megoldásokhoz való gyors hozzáférésünk motiválja leginkább ezeket a kapcsolatokat. A legnagyobb forgalmú márkánk, a Fisher esetében viszont más megközelítést alkalmazunk. A kezdetektől fogva távol-keleti beszállítókkal dolgozunk azon, hogy rendszeresen új termékeket és jobb ár-érték arányt kínáljunk a lakossági piac számára. A saját termékfejlesztési csapatunk szorosan együttműködik a gyártókkal, illetve részt vesznek az új gyártók kiválasztásában is. Ennek a fő előnye, hogy ha megfelelő minőségű a termék, és jó áron is tudjuk kínálni, akkor évekig a választékban tarthatjuk, viszont ha változik a piac, gyorsan tudunk reagálni. Az új beszállítók kiválasztásakor a mérnökeink szabadon ötletelhetnek, illetve minden esetben bekérünk árumintákat, és komoly műszaki vizsgálatokat végzünk. Többek között időjárási körülményeket szimuláló tesztkamrákban hosszú időn át teszteljük a piacra dobás előtt álló termékeket, és az összes paramétert figyelembe véve döntünk. A viszonteladóinkat is gyakran megkérdezzük – mivel a lakossággal ők állnak közvetlen kapcsolatban –, hogy milyen trendeket és új elvárásokat érzékelnek a mindennapokban.
– Hogyan birkóznak meg a kiszállítás kihívásaival?
– A disztribúciót automatizált ERP rendszer támogatja, speciális diszpozíciós elosztás szerint rögzítjük a megrendeléseket. A fuvarszervező programunk csatlakozik ehhez a vállalatirányítási rendszerhez, a kollégák láthatják a járatokat, pontosan autóra tudják tervezni a rakományt, és a Google Maps alapján még a várható érkezésről is értesítjük a partnereket.
– Mi szerint teszik le a voksukat az egyes modalitások, szolgáltatások mellett?
– A legfontosabb természetesen az ár, illetve hogy honnan rendeljük a terméket. A Távol-Keletről konténerekben, hajón érkezik az áru, nincs is más opció. A fenntarthatóbb és költséghatékonyabb megoldásokat keressük folyamatosan, így szoktunk próbautakat csinálni. Ha nem lenne háború Ukrajnában, akkor a vasúti szállítást is megpróbálnánk. A légi szállítás nem jellemző a klímapiacra, illetve az áru mennyisége és a lerakóhelyek miatt Európán belül csak közúti fuvarral tudunk dolgozni.
– Rendelkeznek saját raktárkapacitással?
– Van egy 4 ezer négyzetméteres raktárunk, és bérlünk is területet, rugalmas, paletta/nap alapon. Éppen most készülünk bővíteni a kapacitásunkat, a folyamatos növekedés miatt lassan kicsi lesz a mostani helyünk. A raktározás tekintetében futárszolgáltatóval, alvállalkozóval dolgozunk, illetve logisztikai szolgáltatásokat veszünk igénybe.
– Mi jellemzi a vállalat ügyfélszolgálati stratégiáját?
– A partnereink kifejezetten szeretik az ügyfélszolgálatunkat, mivel gyorsan kaphatják meg a szükséges információkat. Fejlett informatikai B2B rendszerünk van, belső webshoppal, a megrendelés állapotának nyomon követésével. A rendelési folyamatunk egyablakos, minden feladatot az ügyfélszolgálat lát el.
– Tervezik-e a logisztika valamely területének a fejlesztését?
– Igen, a beszerzési stratégiánkat folyamatosan fejlesztjük, finomítjuk, mi-
közben az új beszállítókat és piaci lehetőségeket is keressük. A szoftvereinket szintén állandóan korszerűsítjük, a rendkívül magas forgalmat is villámgyorsan ki kell szolgálni.
NÉVJEGY
Szeidl Tamás 2002-ben diplomázott nemzetközi kommunikáció szakon a Külkereskedelmi Főiskolán, emellett felsőfokú ügyintézői képesítéseket szerzett a számítógépes szoftverek, adatbázis-kezelés és adatkezelés területeken. Húsz éve dolgozik a Columbus Klímánál, eleinte az importügyintézésben és partnerkiszolgálásban vett részt, majd az európai és tengerentúli beszállítókkal kapcsolatos feladatokat szervezte meg és hajtotta végre. 2005-ben lett a cég logisztikai vezetője, azóta a társaság jelentős raktárkapacitás- és termékválaszték-bővülésen ment keresztül.
Dékány Zsolt