December elején átlépte a magyar határt a Rail Cargo Hungaria (RCH) idei 1 000 000. tonna ukrán gabonát fuvarozó vonata. Az eddig több mint 17 ezer vagonban érkezett szemes termény kétharmadának úti célja magyarországi megrendelők telephelye, a fennmaradó rész Olaszország és Ausztria gabonatárolóiba megy tovább.
A Rail Cargo Group a háború kitörése óta prioritásként kezeli az Ukrajnából érkező élelmiszeripari küldemények – főként kukorica, napraforgómag, búza, szója, árpa és növényolaj – fuvarozását. A társaság Ukrajnával fennállt korábbi teherforgalma az év második harmadától kezdve havi 100 ezer tonnás nagyságrendekre szökött fel. A belépő áruk fele vasérc, a második legnagyobb tétel azonban a gabona és az olajos magvak. A 80 százalékban kukoricából álló gabonaszállítmányok részaránya az Ukrajnából érkező áruforgalomban a tavalyi 2 százalékról 30 százalékra nőtt. A társaság a magyar–ukrán viszonylatban éves szinten 2–4 millió tonna volumentöbblettel számol.
A növekvő mennyiség elszállításához biztosítani kellett a teherkocsi- és vontatási kapacitást, továbbá megszervezni és gyorsítani a határátmenetet. Az RCH és az Ukrán Vasutak (UZ) együtt határoztak az áruk továbbításának gyorsítását szolgáló közös intézkedésekről, közös munkacsoportot alakítottak, és bővítették a köztük lévő adatcsere-forgalmat is. Az RCH innovatív technológiai megoldásokat és alternatív fuvarozási projekteket is kifejlesztett: ismét elkezdte alkalmazni a vasúti teherkocsik tengelyének korábbi átszerelési technológiáját.
Miután havonta 500-zal növelték a belépő és átrakásra kész széles nyomtávú teherkocsik számát, szeptemberben már 5 ezer ilyen vagon érkezett az RCH számára. A továbbított vonatok száma az áprilisi heti 5-ről novemberre már gyakran elérte a heti 13–15-öt.